دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یزدانیان:

برای فیلمی که ساخته شده، اگر و اما نیاوریم

کارگردان فیلم «ناگهان درخت» در نشست خبری این فیلم گفت: فیلم، یک هنر تمام شده است و دیگر نمی توان بعد از ساخت آن اگر و اما آورد.
کد خبر : 357219
amid farahi-4.JPG

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، صفی یزدانیان کارگردان فیلم «ناگهان درخت» در نشست خبری این فیلم که عصر امروز با حضور جمعی از عوامل سازنده و با اجرای منصور ضابطیان در پردیس سینمایی ملت برگزار شد گفت : آن‌چه از شهر رشت در این فیلم مدنظر من بود و نگاهی که به این شهر داشتم ارتباطی با فیلم قبلی من یعنی «در دنیای تو ساعت چند است» نداشت. من کدهایی دارم که با مخاطبان کارهای خودم رد و بدل می‌کنم. من از سمت مادری اصالت رشتی دارم و این باعث افتخار من است، پیمان معادی هم ریشه رشتی دارد و همین مسأله یکی از زمینه‌های همکاری ما دو نفر شد.


یزدانیان درباره تم شاعرانه آثار خود و این که آیا به یک نویسنده یا شاعر خاص علاقه دارد یا خیر نیز گفت: من در 58 سالگی دیگر نمی‌توانم بگویم که تحت تأثیر شاعر یا نویسنده‌ای هستم.


سومین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر


کارگردان فیلم ناگهان درخت در واکنش به این نظر که با توجه به ماهیت این فیلم و سبک خاص آن احتمال اکرانش در سینمای هنر و تجربه وجود دارد نیز چنین واکنش نشان داد: در نشست خبری فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» هم این سؤال دقیقاً به همین شکل از من پرسیده شد. اما دیدیم که فیلم اکران  عمومی شده و از آن استقبال خوبی هم شد. الان هم نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که اکران ناگهان درخت به چه شکل خواهد شد، اما این که بگوییم این فیلم مناسب اکران در سینمای هنر و تجربه است را هم نگاه جالبی نمی‌دانم اگر چه سینمای هنر تجربه برای من قابل احترام و ارزشمند است.


وی اظهار کرد: از کودکی چیزی را در ذهن خود فرو کرده‌ام که برای فیلمی که تمام شده است اگر و اما نیاورم. من فیلم را اثری تمام‌شده می‌دانم. ما هنرهای دیگر مثل نقاشی را به عنوان هنر تمام شده در نظر می‌گیریم، اما به سینما چنین نگاهی نداریم.


پیمان معادی، تهیه‌کننده و بازیگر نقش اصلی  فیلم «ناگهان درخت» نیز درباره میزان دخالتش در فیلمنامه این اثر گفت: زمانی که به عنوان تهیه‌کننده یا بازیگر یک فیلم هستم، در فیلمنامه دخالتی نمی‌کنم. دلیل آن هم این است که اصولاً در فیلمی که فیلمنامه‌اش  نیاز به  اصلاح و دخالت داشته باشد، بازی نمی‌کنم. فیلم‌نامه «ناگهان درخت» کامل و دقیق بود و نیاز به دخالت نداشت، البته طبیعی است که من و صفی یزدانیان درباره نوع نقش‌ها و جنس بازی هر بازیگر تبادل‌نظر می‌کردیم.


سومین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر


یزدانیان درباره موسیقی این فیلم که همچون فیلم  قبلی وی توسط کریستف رضاعی ساخته شده بود نیز گفت: من  فیلم‌های محبوبم را به دلیل موسیقی آن‌ها دوست داشتم به همین خاطر تلاش می‌کنم فیلم‌هایی بسازم که موسیقی آن در ذهن مخاطب باقی بماند.


کریستف رضاعی آهنگساز این فیلم هم با اشاره به این که انتخاب موسیقی با همفکری صفی یزدانیان انجام شده است خاطر نشان کرد: بخشی از موسیقی ناگهان درخت با فیلم در دنیای تو ساعت چند است ارتباط داشت. موسیقی بیشتر در خدمت پیچیدگی و لایه‌های مختلف داستان بود. موسیقی به نوعی بر روی رنگ دیالوگ ها نشسته بود و من هم با آن بازی می‌کردم تا خیلی هم عامه پسند نباشد.


در ادامه صفی یزدانیان با بیان این که معمولاً در کارهای خود از یکی از نزدیکان و فامیل استفاده می‌کنم اظهار کرد: بازیگر نقش مادر فرهاد، خانم زهره عباسی دخترعمه آقای همایون پایور (مدیر فیلمبرداری)  هستند. قرار بود در فیلم قبلی با هم همکاری کنیم که این اتفاق به تأخیر افتاد.


مهراب قاسمخانی که در این فیلم ایفاگر نقش یحیی بود هم با اعلام این مطلب که هیچ گاه وسوسه بازیگری را نداشته و ندارم گفت: برای من موفقیت این گروه اهمیت داشت. در این سن و سال اصلاً قصد تجربه‌های جدید را ندارم، اما این که پس از 25 سال نویسندگی وارد عرصه بازیگری شوم، هم هیجان انگیز بود و هم کمی ترس داشت، اما در کنار این دوستان خیلی به من خوش گذشت.


سومین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر


شقایق دهقان درباره کیفیت بازی بازیگران این فیلم که مورد انتقاد برخی اهالی رسانه بود عنوان کرد: به نظر من صفی یزدانیان آن قدر به کار خودش اشراف دارد که همه چیز را یکدست در می‌آورد. نمی‌توان صفت خوب و بد برای عناصر فیلم در نظر گرفت. این فیلم به طور کامل وامدار  فضای ادبیات است. وجود شخصیت من و مهراب در فیلم برای تکمیل شدن درام بود  چرا که این خانواده بچه داشتند و باید با زوج فرهاد و مهتاب مقایسه می‌شدند.


مهناز افشار بازیگر نقش مهتاب درباره حضورش در این فیلم و بازی در کنار پیمان معادی گفت: پیمان معادی در دو اتفاق خیلی به من کمک کرد؛ یکی در انتخاب من به عنوان بازیگر در فیلم «برف روی کاج‌ها» و دومی هم  بازی در این فیلم بود. آقای یزدانیان هم به من گفت که برای بازی در این فیلم باید شخصیتی بشوی که تاحالا نبوده‌ای.


افشار در پاسخ  به یکی از منتقدان درباره کیفیت بازی‌اش هم گفت: باید از منتقدان تشکر کنم و بگویم که اتفاقاً حرف‌های آنان باعث می‌شود که بهتر کار کنم و این مسیر را مطمئن‌تر ادامه بدهم. باید به آن منتقدان عزیزی که قصد دارند با واژه‌هایی  تلخ، قلبی را بشکنند بگویم که شما نمی‌دانید که این حرف‌هایتان تا چه اندازه به بازیگران و خود من کمک می‌کند.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته