دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1397 - 15:16
وزیر علوم تأکید کرد؛

رشد و بالندگی دانشگاه‌های کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجموعه دانشگاه‌های کشور پس از انقلاب اسلامی رشد خوبی داشته‌اند و هم‌اکنون دستاوردهای بسیار ارزشمندی در سطح جهانی را شاهد هستیم.
کد خبر : 356321
74.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصور غلامی با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اظهار کرد: مجموعه دانشگاه‌های کشور پس از انقلاب اسلامی رشد و بالندگی خوبی داشته‌اند و هم‌اکنون نیز دستاوردهای بسیار ارزشمندی در سطح جهانی را شاهد هستیم که نام ایران را در رده‌های بالای توسعه و پیشرفت علمی قرار داده و این افتخار در اثر تلاش جوانان و استادان ما حاصل‌شده است.


وی بیان کرد: در سال‌گذشته و سال‌جاری از نظر تولید علم در دنیا در رده شانزدهم قرار گرفتیم که به معنای اعتبار علمی تحقیقات ایران است و ما را در بین ۱۶ کشور برتر دنیا قرار داده است؛ همچنین در برخی رشته‌های علمی مانند فناوری‌زیستی و نانوتکنولوژی در رتبه‌های تک‌رقمی هفتم و نهم قرار داریم که این امر نشان می‌دهد در علوم جدید کارهای خوب و قابل‌ارائه داریم.


وزیر علوم افزود: در سال‌های گذشته به‌ویژه ۱۵ سال اخیر رویکرد خوبی در زمینه تولید فناوری وجود داشته است که این مسیر از مراکز رشد مستقر در پارک‌های علم و فناوری شروع می‌شود و هم‌اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری در سطح کشور به‌صورت فعال داریم.


غلامی بیان کرد: در داخل پارک‌های علم و فناوری تعداد زیادی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر هستند که محصولات جدید تولید می‌کنند و در حوزه ایجاد اشتغال پایدار، عملکرد خوبی دارند؛ شغل‌های ایجادشده در این شرکت‌ها ضمن پایداری با سرمایه‌گذاری مادی کمتری ایجاد می‌شوند، به‌طوری‌که سرمایه لازم برای یک شغل دانش‌بنیان ۷۰ میلیون و برای شغل سنتی ۴۰۰ میلیون تومان است.
وی کم کردن فاصله مراکز علمی با جامعه و به‌ویژه صنعت که نیازمند کارهای اساسی علمی هستند را از رویکردهای وزارت علوم عنوان کرد و گفت: در مفهوم کلی از عبارت ارتباط دانشگاه و صنعت بیشتر استفاده می‌کنیم ولی این ارتباط شامل تمام مسائل اجتماعی و اقتصادی بوده و خوشبختانه این ارتباطات شکل‌گرفته است.


وزیر علوم تصریح کرد: هم‌اکنون دانشگاه‌های ما در زمینه‌های استخراج و اکتشاف نفت و پتروشیمی همکاری‌های خوبی با صنایع مرتبط دارند؛ در محیط‌زیست تعداد زیادی دانشگاه قرارداد همکاری دارند و برای حل مشکلات جدید حوزه محیط‌زیست و در سایر حوزه‌های نو در دنیا مانند نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای و تولید انیمیشن و فناوری اطلاعات همکاری خوبی شکل‌گرفته و برخی شرکت‌ها به مرحله صادرات هم رسیده‌اند.


غلامی افزود: ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به حوزه خلق ثروت از دانش و حل مسائل جامعه در مرحله شروع است و نیاز به حمایت دارد تا بخش خصوصی و جوانان کار را ادامه دهند.


وی اظهار کرد: در حوزه ورود دانشگاه‌ها به حل مسائل کشور، از سال گذشته هم‌فکری با نخبگان و صاحبان اندیشه را آغاز کرده‌ایم و خوشه‌های علمی همکاری با دولت را تشکیل داده‌ایم که مسائل مختلف را بررسی و نظرات را به مسئولان مربوطه ارائه می‌کنند؛ این رویکرد در دنیا مرسوم است و ما نیز باید این کار را انجام می‌دادیم.


وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه‌ها از اوایل دهه ۶۰ شروع به تربیت نیروی انسانی برای کشور کردند و کمبود نیروی انسانی متخصص را با تربیت نسل جوان جبران کردند؛ در حین و پس از پایان دفاع مقدس و پیروزی رزمندگان اسلام، جریان تربیت نیروی انسانی وظیفه اصلی دانشگاه‌ها بود و امروزه تمام کارهای کارشناسی و تخصصی‌مان را تحصیل‌کرده‌های خودمان انجام می‌دهند و این ظرفیت‌ها حاصل تلاش دانشگاه‌ها بوده است.


غلامی افزود: از اوایل دهه هفتاد بخش تحقیقات دانشگاه‌ها فعال شد و با ایجاد دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری، شکل‌گیری مراکز تحقیقاتی جدید، آزمایشگاه‌های جدید و تربیت نیروهای متخصص فراهم شد؛ از اوایل دهه ۸۰ به سمت تولید فناوری حرکت کردیم و هم‌اکنون بحث ایجاد دانشگاه کارآفرین مطرح است و آینده مجموعه دانشگاهی کشور به سمت انتقال فناوری و دانش به جامعه است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها حرکت در مرزهای دانش و رقابت با دانشگاه‌های دنیا را ادامه می‌دهند و کسب رتبه شانزدهم در دنیا به معنی همراهی با تحولات علم دنیاست و فاصله کمی با دنیا داریم.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته