دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1397 - 09:48
وزیر علوم:

مدیریت منابع انسانی وزارت علوم تحولات گسترده‌ای داشته است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سیستم مدیریت منابع انسانی در این چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات گسترده‌ای اتفاق افتاده است.
کد خبر : 355919
1548664882-img-20190128-121004.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی صبح امروز در مراسم ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در سیستم مدیریت منابع انسانی در این چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات گسترده‌ای اتفاق افتاده است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در حوزه مدیریت و آموزش نیروی انسانی نیز در چهل سال گذشته شاهد یک پیوستگی دائم بوده‌ایم.


غلامی بیان کرد: در سطوح مدیریتی و کارشناسی نباید شرایط را طوری پیش ببریم که اختلاف منابع به لحاظ فکری و مالی داشته باشیم.


وی ادامه داد: ضرورت زمان سبب شده تا در حوزه مدیریت منابع انسانی، تجربیات دنیا و خودمان را مرور کنیم.


وزیر علوم با اشاره به اینکه در حوزه مدیریتی شاهد موفقیت‌های زیادی در 40 سال گذشته بوده‌ایم، بیان کرد: مهم‌ترین مدیریت در 40 سال اخیر، مدیریت دفاع مقدس بود؛ جوان‌هایی جنگ را مدیریت کردند که دوره مدیریتی ندیده بودند و آن چیزی که آنها را به پیروزی رساند اعتقاد دینی و هم‌دلی بود.


غلامی افزود: اگر آموزش‌های علمی در کنار ایمان و ایستادگی و استقامت قرار بگیرد، به تحقق اهداف‌مان که اعتلای بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی است می‌رسیم و در حوزه مدیریت منابع انسانی باید آموزش کافی، هدفمند و به‌روز داشته باشیم.


وزیر علوم افزود: در حوزه دانشگاه بیش از 20 سال مدیر بوده‌ام، از مدیر گروه تا وزیر علوم مسئولیت داشته‌ام که وقتی این دوره زمانی را مرور می‌کنم متوجه می‌شوم، می‌توانستیم در بسیاری از جاها بهتر و قوی‌تر عمل کنیم، جای کار کارشناسی و تخصصی در حوزه آموزش منابع انسانی خالی است.


وی بیان کرد:‌ باید به‌صورت تخصصی در مقوله آموزش سرمایه انسانی ورود پیدا کنیم که این کنفرانس در همین راستاست.


غلامی عنوان کرد: اگر اتفاقات پنج سال گذشته را در سامانه‌های مدیریت منابع انسانی رصد کنیم نتایج خوبی حاصل شده است اما کافی نیست.


وزیر علوم تصریح کرد: کسانی که در بحث نرم‌افزار و ارتباطات کار می‌کنند، می‌توانند به موضوع این کنفرانس مشاوره بدهند، سابقه آموزش و به‌کارگیری و تربیت نیروی انسانی در کشور پراکنده است که باید منظم شود. دانشگاه‌ها که وظیفه تربیت نیروی انسانی را دارند خوب عمل کرده‌اند اما این میزان برای ما قابل قبول نیست و باید در توسعه سرمایه انسانی بیشتر از گذشته فعالیت کنیم.


وی افزود: وقتی می‌خواهیم کارمندان را ارتقای شغلی دهیم از بین افراد مختلف شرایط احراز مسئولیت را بررسی و امتیاز می‌دهیم اما در بررسی‌ها به آموزش‌های مدیریتی افراد توجه نمی‌کنیم.


وزیر علوم عنوان کرد: مدیران را باید برمبنای علم و یافته‌های جدید آموزش دهیم که در این زمینه انجمن علمی آموزش و توسعه منابع انسانی می‌تواند نقش خیلی خوبی ایفا کند.


غلامی بیان کرد: تکرار آموزش حتماً به نهادینه شدن و تثبیت منابع انسانی کمک می‌کند، باید مکرر به نیروهای انسانی در سازمان‌ها آموزش‌های تخصصی مدیریتی بدهیم.


وی افزود: در انتخاب مدیران ارشد و بالاتر برای اخذ پست‌های مدیریتی به دوره‌های آموزشی افراد توجه لازم نمی‌شود و هر مدیری با هر درجه و تحصیلات یا سابقه که در جایی منصوب می‌شود خوب است در کارگاهی در ارتباط با مسئولیتی که گرفته به او آموزش داده شود و حساسیت‌های لازم در آن حوزه مدیریتی را به او گوشزد کنند.


وزیر علوم تصریح کرد: در شرایط کنونی به‌شدت به نگاه علمی در حوزه مدیریتی نیازمندیم. فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌های اداری آسیب جدی به نظام اداری وارد کرده است که در انتخاب و ارتقای کارمندان دیده می‌شود. بخش عمده آسیب‌ها به‌دلیل این است که جای آموزش‌های تخصصی مدیریتی خالی یا ضعیف بوده است.


غلامی در پایان خاطرنشان کرد: طبق توصیه منابع دینی اگر استقامت و تلاش در راستای باورها و تکالیف داشته باشیم به موفقیت‌های زیادی دست پیدا می‌کنیم.


انتهای پیام/4123/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته