دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ارزانی خبر داد:

برگزاری 40 هزار برنامه در کانون‌های مساجد کشور

رئیس ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از برگزاری 40 هزار برنامه در مساجد کل کشور خبر داد.
کد خبر : 356029
82837015-72190194.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حبیب‌‌رضا ارزانی پیش‌ازظهر امروز در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کل کشور در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و از برگزاری 40 هزار برنامه محوری در کانون‌های مساجد سراسر کشور خبر داد.


وی شفاف‌سازی را نخستین شعار برنامه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مساجد کشور برشمرد و گفت: به‌همین منظور سامانه جامع آمار و اطلاعات مساجد کشور را با نام «سجا» راه‌اندازی کردیم تا از این طریق همه برنامه‌ها و فعالیت‌ها به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود.


رئیس ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: طبق آمار موجود در سامان سجا تاکنون 22 هزار و 960 کانون فرهنگی مساجد کشور به‌ثبت رسیده‌اند که این کانون‌ها به‌صورت رسمی فعالیت دارند و این آمار تا پایان سال به حدود 25 هزار نفر خواهد رسید.


وی با بیان اینکه یک میلیون و 556 هزار و 901 عضو در کانون‌های فرهنگی مساجد سراسر کشور فعالیت می‌کنند، یادآور شد: اعضای کانون‌های مساجد در قالب شهر، روستا و استان فعال هستند که طبق برنامه‌ریزی انجام شده 640 کانون جدید تا پایان بهمن‌ماه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.


ارزانی کیفی‌بخشی به برنامه‌های کانون‌های مساجد را از برنامه‌های محوری این نهاد برشمرد و گفت: در کنار کیفیت‌بخشی به‌دنبال افزایش کمّی فعالیت‌ها هستیم که طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا پایان سال 97 آمار کانون‌های مساجد به یک هزار عدد خواهد رسید.


وی اطلاع‌رسانی را شعار دوم کانون‌های مساجد برشمرد و ادامه داد: مسجد، خود یک رسانه است. در تلاشیم براساس همین شعار، امسال طبق برنامه انجام‌گرفته، فعالیت‌های رسانه‌ای را در مساجد گسترش دهیم. به‌همین‌دلیل شعار هر مسجد یک خبرنگار را انتخاب کرده‌ایم که این طرح ظرف سه سال عملیاتی و محقق خواهد شد.


رئیس ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: امسال 40 نقطه در استان‌های مختلف برای آموزش خبرنگاران مساجد در نظر گرفته شده است که در هر یک از این 40 نقطه، 40 نفر  آموزش داده می‌شوند و این آمار تا پایان بهمن به یک هزار و 600 عدد می‌رسد. میانگین سنی این افراد 15 تا 18 سال در نظر گرفته شده است؛ البته این دوره‌های آموزشی با اولویت‌دهی به افراد جوان  برگزار می‌شود.


وی شعار هنر در خدمت قرآن را از دیگر برنامه‌های محوری کانون‌های مساجد در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: برای اولین بار مسابقه قرآنی «مدهامتان» را رونمایی کردیم که مرحله استانی آن از آذر آغاز شده و تا پایان بهمن 1397 ادامه دارد. در این طرح 32 هزار و 600 نفر تاکنون نام‌نویسی کرده‌اند و در مسابقه به رقابت بپردازند. این درحالی‌است‌که سال گذشته 17 هزار و 600 نفر ثبت‌نام کرده بودند. این آمار نشان می‌دهد که استقبال بسیار گسترده است.


ارزانی شعار «گامی به ژرفای قرآن» را از دیگر برنامه‌های محوری کانون‌های مساجد عنوان کرد و گفت: براساس آیات و روایات، انس با قرآن بسیار ارزشمند بوده و مقدمه برای فهم دقیق و عمل به قرآن است. همچنین «صحیفه سجادیه» از دیگر اولویت‌های برنامه‌های معارفی این نهاد به‌شمار می‌آید که در پنج سال گذشته، پنج هزار و 200 نفر در مسابقات تفسیر کوتاه جزء 5 و 6 شرکت کرده‌اند؛ اما امسال تاکنون تعداد ثبت نام‌کنندگان   به 75 هزار نفر  رسیده است.


وی شعار نغمه‌های آسمانی توسط آسمانی‌ها را از دیگر برنامه‌های محوری این نهاد برشمرد و افزود: سرود 40 هزار نفری بچه‌های مسجد به‌صورت هم‌زمان در سراسر کشور در روز 12 بهمن ساعت 9:33  به‌صورت هم‌زمان با ورود امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.


رئیس ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: این 40 هزار نفر در 400 نقطه  برنامه‌ریزی شده  که در تهران یک هزار و 400 نفر و در  مجموع استان‌ها  یک هزار و 200 گروه سرود، این برنامه را اجرا می‌کنند و سن افراد از هفت تا 40 سال درنظر گرفته شده است.


وی در ادامه با اشاره به طرح «نقش‌پذیری برای نقش‌آفرینی» در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب یادآور شد: 40 تئاتر و نمایش در 40 مسجد شاخص کشور با همکاری حوزه هنری برگزار می‌شود.


ارزانی از کاهش آمار مطالعات مردمی خبر داد و گفت: طبق آمار ثبت شده بیش از 58 درصد مردم تهران حتی یک بار هم روزنامه نمی‌خوانند و این نشان می‌دهد حجم مطالعات مردمی بسیار کاهش یافته است. به‌همین‌دلیل برنامه کتاب‌خوانی را از دیگر شعارهای امسال قرار داده‌ایم که طبق آمار درحال‌حاضر 7 هزار و 310 کتابخانه مخزن‌دار و 6 هزار و 639 کتابخانه قفسه‌باز و 6 هزار و 591 کتاب‌دار در کانون‌های فرهنگی مساجد سراسر کشور فعال هستند.


وی ادامه داد: طرح «شنبه‌ها با کتاب» از دیگر برنامه‌های پیشنهادی کانون فرهنگی مساجد سراسر کشور است که  در 200 مسجد شروع شده و  در آن هر شنبه امام جماعت مسجد بعد از نماز مغرب کتابی را معرفی می‌کند تا جوانان و مردم به مطالعه آن بپردازند.


رئیس ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: امسال 40 کامیون کتاب به اقصی نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود که این عملیات درحال‌برگزاری است و 18 اسفند بخش پایانی آن انجام خواهد شد.


ارزانی توجه به کانون خانواده را از دیگر برنامه‌های محوری مساجد برشمرد و شعار تحکیم بنیان خانواده را ازجمله شعارهای انتخابی امسال برشمرد و ادامه داد: به‌همین منظور طرح سفیران اجتماعی را با همکاری وزارت کشور در سراسر کشور برگزار می‌کنیم که در حال حاضر 31 شهر آسیب‌پذیر شناسایی شده‌اند و پنج شهر را برای اجرای این طرح انتخاب کرده‌ایم. در هر شهرستان 80 سفیر اجتماعی داریم که در 10 مسجد   فعالیت می‌کنند. در مجموع 20 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.


وی شعار «بانوان پیشگام تربیت» را از دیگر شعارهای انتخابی امسال عنوان کرد و افزود: ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به بانوان اهمیت می‌دهد و در تلاش است که در این زمینه فعالیت‌های خود را افزایش دهد. درحال‌حاضر بیش از 2 هزار نفر از مدیران مسئول کانون‌های مساجد از گروه بانوان هستند و نقش بسزایی در این زمینه ایفا می‌کنند.


رئیس ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در پایان شعار «یکدیگر را بهتر بشناسیم» را از محورهای اصلی جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خواند.


انتهای پیام/4090/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته