دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1397 - 14:49
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

شهروندی، قالب پیشرفته شهرنشینی

کارشناس کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان، شهروندی را به‌عنوان قالب پیشرفته شهرنشینی مورد بررسی قرار داد.
کد خبر : 355381
photo_2019-01-26_13-50-10.jpg

حمید نخعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در کرمان درباره مبحث شهروندی و شهروند فرهنگی اظهار کرد: يكی از پایدارترین فرايندهای جامعه بشری فرايند شهرنشينی بوده كه در قرن بيستم شتاب بيشتری يافت و رشد آن در قرن بيست و يكم به حدی رسيد كه پديده‌ای با عنوان شهری‌شدن جهان به وجود آمد.


وی با تأکید بر این موضوع که محققان، شهروندی را قالب پیشرفته «شهرنشینی» می‌دانند، افزود: به باور برخی از کارشناسان، شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام گذارده و به مسئولیت‌های خویش در قبال شهر و اجتماع عمل کنند به «شهروند» ارتقا یافته‌اند.


کارشناس کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: فرهنگ شهروندی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، نگرش‌ها و قوانین مشترک بنیادی بوده که دربردارنده احساس تعلق، تعهد و احترام به میراث مشترک، تشخیص حقوق و تعهدات شهروندی است و این مفهوم نه تنها اشاره به یادگیری زندگی جمعی دارد؛ بلکه شامل کسب ارزش‌ها، نگرش‌ها، مهارت‌ها و وفاداری به تعهدات شهروندی است.


نخعی تصریح کرد: مشارکت‌های اقتصادی، خدمات عمومی، فعالیت‌های داوطلبانه و دیگر فعالیت‌های اجتماعی که در بهبود وضعیت زندگی همه شهروندان تأثیر دارند ازجمله معیارهای اصلی شناخت یک شهروندان است و به پیشرفت وضعیت اجتماعی کمک قابل توجهی می‌کنند.


مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان با بیان اینکه یکی از چالش برانگیزین‌ترین جنبه‌های جهانی‌شدن جنبه فرهنگی جوامع است، خاطرنشان کرد: پژوهشگران یکی‌شدن فرهنگ ملت‌ها را حاصل پیشرفت‌های عظیم در فناوری ارتباطات و تبادل اطلاعات و نفوذ و گسترش شبکه‌های رایانه‌ای و ماهواره‌ای دانسته و آن را  یکی از جنبه‌های مثبت پدیده جهانی شدن تلقی می‌کنند.


وی یادآور شد: مقوله هویت ملی در ابتدایی‌ترین شکل خود با نوعی احترام به مرزهای جغرافیایی یک کشور و پذیرش آن توسط کسانی ارتباط دارد که در درون آن مرزها قرار دارند و همگی در میثاقی مشخص و مشترک در باب جامعه‌ای عالی سهیم‌اند.


به گزارش آنا، تاکنون کارگاه آموزشی با موضوع شهروند فرهنگی با هماهنگی دفتر توانمندسازی و آموزش‌های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ویژه کارکنان با تدریس حمید نخعی در دو نوبت برگزار شده است.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته