دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1397 - 05:40
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

اقتدارآفرینی علمی دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهر قدس، ملارد و صفادشت، اقتدارآفرینی علمی را دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی دانست.
کد خبر : 355380

مهدی فتح‌الله در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با توجه به برگزاری همایش بین‌المللی ظرفیت انقلاب اسلامی، کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران که نهم و دهم بهمن‌ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) شهرری با موضوع اندیشه انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت 40 سال، مفهومی از الگوی پیشرفت و توسعه را در کشور نهادینه کرده است. پیشرفت‌های به‌دست آمده در عرصه علم و دانش و فناوری موجب شده اقتدارآفرینی علمی به‌عنوان کلیدی‌ترین راه نجات و توسعه‌یافتگی كشور مورد پذیرش همگانی قرار گیرد.


وی افزود: درک و پذیرش این باور، بزرگ‌ترین سرمایه و دستاوردی است که می‌تواند با ایجاد فرصت‌های مناسب زمینه توسعه همه‌جانبه كشور را به‌صورت پایدار فراهم کند. مشاهده این اصل بنیادین در کشور مرهون تلاش همه دانشگران و فناوران و پژوهشگران متعهدی است که پس از انقلاب اسلامی با ایمان و اراده قلبی و با همت و تلاش گسترده مسیر دشوار را برای دستیابی به توان رقابت پذیری علمی در سطح جهان هموار کردند.


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: عقب‌ماندگی علمی و فناوری کشور ایران در دوران پیش از انقلاب، برای کشوری با سابقه فرهنگی و تمدنی چنین بزرگ بسیار آزاردهنده بود. غلبه بر این عقب‌ماندگی، عبور از مرزهای دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود که با استناد به شاخص‌ها و اقدامات انجام شده نتایج چشمگیری حاصل شده است. 


فتح‌الله ادامه داد: سال‌های گذشته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با تأکید بر تولید علم در ایران و مطرح‌کردن موضوع‌هایی مانند جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، راهبرد مؤثری را برای پیشرفت در عرصه علوم و فنون نوین در کشور فراهم کردند. پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز است که غربی‌ها به شدت نگران شده‌اند. یکی از علل تشدید فشارهای غربی‌ها بر ایران، بهانه‌هایی از جمله موضوع هسته‌ای است و در واقع آنان تلاش می‌کنند تا جلوی پیشرفت‌های ایران را بگیرند. 


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهر قدس، ملارد و صفادشت اظهار کرد: سرعت پیشرفت علمی در ایران براساس گزارش محافل علمی بین‌‌المللی، 11 برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است. اکنون ایران در جایگاه دوازدهم تولید علم در جهان قرار دارد.


وی اضافه کرد: پیش از انقلاب اسلامی نزدیک به 70 درصد بزرگسالان کشور بی‌سواد بودند و کمتر از 40 درصد کودکان می‌توانستند به مدرسه بروند. در دوران قبل از انقلاب اسلامی، 154 هزار دانشجو در تعداد محدودی دانشگاه یا مراکز آموزش عالی و آن هم در چند کلانشهر کشور تحصیل می‌کردند. اکنون اما 119 دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی، 28 مرکز آموزش‌عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، 295 دانشگاه غیرانتفاعی، 550 دانشگاه پیام‌نور، 385 واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی، 739 مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی و 274 مرکز آموزش فنی حرفه‌ای و تربیت معلم در کشور فعال و بیش از 4 میلیون دانشجو  مشغول تحصیل هستند.


فتح‌الله با یادآوری اینکه واضح‌ترین نگرش به رقابت‌پذیری از مسیر مقایسه عملکرد شاخص‌های علم و فناوری به دست می‌آید، اظهار کرد: به عبارت دیگر مفهوم دقیق رقابت‌پذیری، توانایی کشورها در تولید و ارائه دانش و فناوری  در سطح جهانی است. توسعه کارآفرینی و گسترش روحیه انجام کار و ارائه خدمت بیشتر و بهتر از دیگران در سطوح مختلف کاری و سازمانی، دستاورد بزرگی است که به‌عنوان یک باور ملی و الگویی برای توسعه کشور شناخته شده است. 


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تأکید کرد: دستاوردهای ارزشمند در حوزه نانو، لیزر و ... از آثار پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران پس از انقلاب است. نانو، تحول بزرگی در جهان ایجاد کرده و در ایران این نوع علم از جایگاه و وقعیت خوبی برخوردار شده است. با توجه به حوزه‌های کاربرد نانو از قبیل تولید و انباشت دارو، تشخیص بیماری‌ها، سم‌زدایی از آب، افزایش بهره‌‌وری در کشاورزی، انباشت و نگهداری محصولات کشاورزی و مواد غذایی، کنترل آفات و سالم‌سازی هوا در آینده آثار این دستاوردها در زندگی مردم قابل لمس خواهد بود. ایران اکنون رتبه ممتازی را در حوزه فناوری نانو دارد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهر قدس، ملارد و صفادشت، گفت: رشد و توسعه صنایع گوناگون از جمله فولاد و آلومینیوم، صنعت کشتی‌سازی، صنایع نظامی، هواپیما‌سازی و پیشرفت‌های علمی و فنی کشور در ساخت اسکله‌ها، حفر چاه‌های نفت و گاز، ساخت پالایشگاه، ساخت سد، ساخت سیلو، ساخت بزرگراه‌ها و انواع سازه‌های فلزی و بتنی ازجمله دیگر آثار رشد علمی و فناوری در کشور است.
فتح‌الله اضافه کرد: با ظهور نشانه‌هایی از اقتصاد مبتنی بر دانش پس از انقلاب اسلامی که به نمونه‌های محدودی از آنها اشاره شد، می‌توان گفت اقتدارآفرینی علمی و فناوری انتخاب هوشمندانه‌ای است که کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران با شتاب و سرعت فراوانی در مسیر توسعه آن در حال حرکت است.


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تصریح کرد: در شرایط فعلی، تمرکز بیشتر بر سیاست‌های توسعه علمی و فناوری در كشور می‌تواند تأثیر معناداری در شتاب رشد همه‌جانبه كشورمان داشته باشد. سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش توسعه دانش پژوهش و فناوری و نوآوری در ایران به این دلیل ضروری است كه تمرکز بر دانش، پژوهش و فناوری، عملكرد اركان اقتصاد، تولید و تجارت را بهبود بخشیده و به‌دنبال آن زمینه‌های توسعه و تعالی همه‌جانبه در كشور را بیش از گذشته فراهم می‌کند.


انتهای پیام/4103/4062/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته