دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1397 - 14:30
نصرت‌الله حیدری*

گامی برای تبیین زوایای علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی

برگزاری همایش ظرفیت انقلاب اسلامی، کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران گام بلند دانشگاه آزاد اسلامی برای تبیین زوایای علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی است.
کد خبر : 355332
636835703240846590.jpg

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا،‌ معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی ظرفیت انقلاب اسلامی، کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران که قرار است نهم و دهم بهمن‌ جاری به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری برگزار شود، یادداشتی را به رشته تحریر درآورده است.


 نصرت‌الله حیدری در یادداشت خود، برگزاری همایش بین‌المللی ظرفیت انقلاب اسلامی،کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران را گام بلند دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهاد برآمده از انقلاب، برای تبیین زوایای علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی، عنوان کرده است.


متن یادداشت معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام به این شرح است: پیروزی انقلاب اسلامی  در ایران از رخدادهای مهم سیاسی و اجتماعی  در نیمه  دوم قرن بیستم به شمار می‌آید. این انقلاب به حاکمیت مستبدترین حکومت  دنیا  یعنی سلطنت پهلوی  خاتمه داد؛ رژیمی که از حمایت همه‌جانبه غرب، خاصه آمریکا برخوردار بود. آمریکا و برخی دولت های غربی، رژیم شاه را مطمئن‌ترین شریک خود می‌دانستند و آنچنان  روی این رژیم سرمایه‌گذاری کرده بودند که هیچ‌کس تصور وقوع انقلاب در ایران را نمی‌کرد. غربی‌ها، ایران زمان شاه را جزیره  ثبات غرب می‌دانستند و از هیچ حمایتی از رژیم شاه دریغ نمی‌کردند.


انقلاب سال ۵۷ با دیگر انقلاب‌های جهانی مانند انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه کاملاً متفاوت است. این انقلاب در رهبری، ماهیت و شکل، کاملاً منحصربه‌فرد است. تکیه این انقلاب بر ارزش‌های دینی  و الهی در کنار رهبری امام خمینی (ره) چشم‌اندازی جدید فراروی بشریت در قرن حاضر گشوده است. این صبغه الهی باعث شد میشل فوکو متفکر فرانسوی، انقلاب ایران را انقلاب برای خدا بنامد. انقلاب اسلامی در شرایطی که متفکران  غربی، عصر را عصر پایان ایدئولوژی و دین می‌نامیدند، رقم خورد. انقلاب اسلامی در ایران به همه ثابت کرد که می‌توان با تکیه بر دین و آموزه‌های وحیانی در جامعه تحول‌آفرین بود و بشر را به سمت سعادت و رفاه رهنمون کرد.


دستاورد دیگر  انقلاب اسلامی در عصر بحران معنا، ارائه تصویر تازه‌ای  از اسلام بود؛ تحولی که می‌شود آن را اسلام سیاسی در ایران نامید. اسلام سیاسی یعنی جست‌وجوی راه حل در بستر دین برای حل مشکلات جامعه و این به معنای خط بطلان کشیدن بر اسلام التقاطی و سکولار است.


اسلام سیاسی در ایران با محور ولی فقیه، درست در نقطه  مقابل تفکر اومانیستی غرب راهی جدید به روی انسان ها گشود. امروز مردم‌سالاری دینی در نظامات سیاسی رایج در جهان طرفداران بسیار دارد و توانسته با وجود همه فشارها، مشکلات و تحریم‌ها، کارایی خود را نشان دهد.


حرکت انقلاب اسلامی در ایران به تغییر در الگوی فکری، فرهنگی و فضای جهانی منجر شد. این تحول عظیم با هویت فرهنگی و تاریخی ملت  ایران که با دین عجین است به بازیابی هویت دینی و ملی ایرانیان منجر شده است. انقلاب اسلامی، نظامی را پی‌ریزی کرده است که می‌تواند در عصر بحران معنا به بازتولید ارزش‌های الهی در سایه امامت و عدالت کمک کند.


تحول دیگری که در طول چهل سال عمر با برکت انقلاب اسلامی شکل گرفته، نقش بی‌بدیل مردم در اداره امور کشور و حضور فعال  آنان در تحولات سیاسی و اجتماعی و دفع توطئه دشمنان است. 


انقلاب اسلامی در ایران بزرگ‌ترین مردم‌سالاری دینی دنیا را  رقم زده است. در جمهوری اسلامی اداره امور  کشور متکی  به مردم است. رهبری انقلاب، قوای سه‌گانه و نهادهای اساسی آن  همگی متکی به حمایت مردمی  هستند. این حمایت مردمی باعث شد که انقلاب، توطئه و فتنه بدخواهان را با وجود پیچیدگی‌های فراوان عقیم بگذارد. توطئه جنگ، اقدام‌های گروهک‌ها، تحریم‌های گسترده، فتنه پیچیده ۸۸ و دیگر حوادث بزرگ که نمونه‌های آن، کشورهای بزرگی را از پا درآورده در سایه حضور و مشارکت گسترده مردمی خنثی شده است. 


در واقع می‌توان گفت انقلاب اسلامی، بشریت سرگردان در وادی مادیت را به جهان معنویت رهنمون ساخت. خداباوری، معنویت، حق‌مداری و عدالت‌طلبی به گفتمان انسان معاصر تبدیل شده است. دو  ایدئولوژی رایج و غالب آن زمان، یعنی لیبرالیزم  و مارکسیسم با چالش‌های اساسی روبه‌رو شدند، پایه‌های فکری و زیرساختی آنان دچار تشکیک و سؤال شد. مارکسیسم برای همیشه به موزه تاریخ پیوست و صدای شکسته‌شدن لیبرالیزم نیز  امروز آشکارتر شده است. روی کارآمدن ترامپ، آخرین میخ بر تابوت و نعش لیبرالیسم  و نویدبخش  فروپاشی این ایدئولوژی فریبنده  است که ان شا‌الله در چهل‌سالگی انقلاب این مهم هم محقق شود.


اکنون انقلاب اسلامی در چهل‌سالگی خود به درخت تناوری تبدیل شده است که ملت‌های مسلمان منطقه و آزادگان جهان از سایه‌سار آن بهره‌مند هستند و به آن تأسی می‌کنند. امروز جهان غرب در برابر این انقلاب به زانو درآمده و عمق استراتژیک ایران اسلامی فراتر از منطقه، ایدئولوژی لیبرال دموکراسی را به چالش کشانده و فحوای قدرت نرم انقلاب اسلامی، پایه‌های قدرت نظام‌های مادی را متزلزل ساخته است.


در سایه تفکر دینی و الهی، بزرگ‌ترین تحول نرم‌افزاری در ایران محقق شده است و در سایه مدیریت جهادی، ایران در  دانش هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، دانش هوافضا، نانو و فناوری‌های نظامی پا به پای قدرت‌های بزرگ، مانند نگینی در عالم می‌درخشد. 


دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهاد برآمده از انقلاب در دوره تازه مدیریتی بر آن است تا در چهل‌سالگی شکوه این انقلاب، زوایای این تحول  بزرگ سیاسی و اجتماعی را برای نسل نو تبیین کند. همایش بین‌المللی ظرفیت انقلاب اسلامی،کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران، گامی بزرگ در این راستاست. بی‌شک این اقدام بزرگ در شرایط کنونی که دشمن  بر آن است تا با تحریف وقایع انقلاب مانع از آشنایی نسل جوان و دانشجو با آرمان‌های انقلاب شود، رخدادی بزرگ در جامعه دانشگاهی و حتی در کشور به شمار می‌آید. اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه چهل‌سالگی انقلاب حاوی چند پیام مهم است:


1_ تلاش  برای این باور که انقلاب اسلامی  برای رسیدن به آرمان های بلند  خود  مستلزم  اتحاد فکری جامعه  اسلامی خاصه  دانشگاه است.


2_ ضرورت تدوین و نشر مبانی و نظام فکری، فرهنگی واجتماعی، سیاسی و اقتصادی انقلاب در عصر قدرت نرم.


3_ به بن‌بست رسیدن نظام مادی غرب و تشنگی برای شناخت معارف انقلاب  اسلامی در منطقه و جهان.


4_ ایجاد حساسیت در جامعه اسلامی برای مبارزه هدفمند با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن.


5_ باور به اتحاد و انسجام نهادهای فرهنگی برای مبارزه بی امان با دشمنان انقلاب.


ان‌شاالله عموم آزادی‌خواهان و استکبارستیزان به‌ویژه جامعه دانشگاهی کشور به‌خوبی از برکات همایش بین‌المللی ظرفیت انقلاب اسلامی،کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 97 بهره‌مند خواهند شد.


*معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته