04 بهمن 1397 - 10:17
به همت دانشگاه آزاد اسلامی؛

کتاب «به نژادی گیاهان زینتی» منتشر شد

کتاب «به نژادی گیاهان زینتی رویکردهای کلاسیک و مولکولی» توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت منتشر شد.
4444444.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «به نژادی گیاهان زینتی رویکردهای کلاسیک و مولکولی» نوشته الکساندر وین استاین با ترجمه داود هاشم‌آبادی، رسول انسی‌نژاد، فاطمه زارع‌دوست و مریم جدید سلیماندارابی توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت منتشر شد.

تولید گونه‌های مختلف گیاهان زینتی توسط روش‌های مختلف اصلاحی اعم از کلاسیک یا مهندسی ژنتیک موجب شده است تا این محصولات به کالای با ارزشی در بازارهای جهانی تبدیل شوند. گرچه تنوع ارقام و گونه‌های گیاهان زینتی در بازار فراوان است، اما ارزش اقتصادی بالای گیاهان زینتی و انحصاری بودن ارقام جدید موجب شده است تا منبع علمی دقیق و کاملی از تولید ارقام جدید در دسترس نباشد. به عبارتی شرکت‌های معتبر با استخدام متخصصین کارآمد و هزینه‌های گزاف به ارقام جدید دست پیدا می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که منابع و اطلاعات دقیقی در این رابطه گسترش پیدا نکند.

این کتاب به صورت پایه‌ای و کاربردی روش‌های اصلاح گیاهان زینتی را شرح داده است، بنابراین با توجه به کمبود منابع علمی داخلی و برخورداری از ژرم پلاسم قوی گیاهان زینتی در کشور، این کتاب که جزء اولین کتاب‌‌ها در این زمینه است به فارسی ترجمه شده است، امید است ارقام جدیدی از گیاهان بومی کشور به دنیا معرفی شود.

کتاب «به نژادی گیاهان زینتی رویکردهای کلاسیک و مولکولی» در سه بخش و 9 فصل تدوین شده است. بخش اول این کتاب مقدمه‌ای بر ژنتیک کلاسیک و مولکولی نام دارد، بخش دوم به اصلاح نژاد کلاسیک و بخش سوم دستکاری ژنتیک در سطح DNA اختصاص دارد و هر یک از این بخش‌ها در فصولی جداگانه به تشریح مباحثی چون سیر تکاملی تولید مثل جنسی و تنوع گیاهان گلدار، روش‌ها و تحقیقات اصلاح گیاهان یا انتقال ژن به گیاهان می‌پردازد.

کتاب «به نژادی گیاهان زینتی رویکردهای کلاسیک و مولکولی» نوشته الکساندر وین استاین با ترجمه داود هاشم‌آبادی دانشیار علوم باغبانی، رسول انسی‌نژاد استادیار گروه علوم باغبانی، فاطمه زارع‌دوست و مریم جدید سلیماندارابی از اعضای باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان در 538، شمارگان یک هزار نسخه با قیمت 48 هزار تومان، توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت راهی بازار نشر شد.

انتهای پیام/4072/