اصلیترین سیاست آموزشوپرورش برای عبور از مشکلات مدرسهمحوری است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز سیدمحمد بطحایی در گردهمایی مشاوران و کارشناسان امور زنان آموزش و پرورش با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهارکرد: امیدوارم در چهل سالگی انقلاب اسلامی با دستاوردهای خوبی مواجه شویم تا مسیر روشن و پرفروغ که تاکنون طی شده است با شتاب بیشتری استمرار پیدا کند. از حیث کمی دستاوردهای خوبی داشتیم، اما در بحث کیفی باید تلاشهای بیشتری کنیم و هنوز مسائلی وجود دارد که باید توجه ویژهای شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به یاد ندارم که سالی باشد که معیشت و شایستگیهای معلم مسئله نباشد، گفت: بسیاری از مسائل که امروز مطرح میشود سالیان گذشته هم مطرح بوده و این در حالی است که در طی چهل سال گذشته تلاشهای بسیاری صورت گرفته است و انرژی و منابع زیادی برای برطرف کردن مسائل صرف شده اما هنوز در کیفیت با مشکلاتی روبرو هستیم.
بطحایی خاطرنشان کرد: صرفنظر از تلاشها و خدماتی که تاکنون در آموزش و پرورش داشتهاید، اگر آموزش و پرورش راه خود را برای حل مسائل تغییر ندهد در سالهای آینده مجدداً این مشکلات مطرح خواهد شد و تاکنون وزیری موفقتر بوده که اعتبار بیشتری از دولت گرفته باشد در حالی که تنها راه نجات آموزش و پرورش این است که برای یک مرتبه هم که شده است به موفقیت در مسیر آینده توجه کنیم و از مسیرهای امتحان شده نرویم که اگر این باشد بدون شک بازهم این مشکلات را داریم.
وی با بیان اینکه اصلیترین سیاست آموزش و پرورش برای عبور از مشکلاتش، مدرسه محوری است، گفت: مدرسهمحوری یعنی اینکه اجازه دهیم تا مدرسه بهعنوان رکن اصلی آموزش و پرورش روی پای خود بایستد، اما متأسفانه درحال حاضر این چنین نیست و مدرسه تنها اجرا کننده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نتایج تحقیقی که انجام شده است، اظهارکرد: در طول سه ماه ٢۵۶بخشنامه تجویزی به مدرسه داده شده و همین تعداد بخشنامه نشان میدهد که مدارس فقط اجرا کننده هستند و باید مسیر را تغییر دهیم و مدرسه باید نقش تصمیمگیری داشته باشد.
وی گفت: یکی از مواردی که باید در این مسیر اتفاق بیفتد چابکسازی آموزش و پرورش در بیرون از محیط مدرسه است. ساختار ظرفی برای محتواست که گاهی اوقات این ساختار مانع رشد محتوا میشود و تا چابکسازی صورت نگیرد این اتفاق نخواهد افتاد و اگر مدرسه محوری اتفاق نیفتد، در چهل سال آینده باز همین مسائل وجود خواهد داشت.
بطحایی با اشاره به چابکسازی ساختار آموزش و پرورش، تصریح کرد: در حال حاضر در تشکیلات حوزه ستادی دفتر زنان وجود ندارد و تلاش میکنیم در بخش حوزه ستادی این موضوع ضعیف و کوچک نشود و از شما درخواست دارم مصرانه در جایی که باید عدالت آموزشی پایش شود، پیگیر باشید.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: مهمترین رسالت همکاران در حوزه زنان رصد و پایش عدالت آموزشی است و از حیث کمی موفقیتهایی داشتهایم اما حیث کیفی نیاز است تا تلاشهای بیشتری صورت بگیرد و در حوزه استانها هم دقت میشود تا لطمهای به این مأموریت زده نشود.
وی اضافه کرد: نشاط و سرزندگی برای بانوان بیش از مردان اهمیت دارد و در دوره ابتدایی بهدنبال این هستیم. باید برنامه درسی بهویژه در دوره ابتدایی در اکثر موارد به هنر و ورزش تخصیص داده شود چرا که نوجوانان در زندگی خود به اینها بسیار نیاز دارند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز نسبت زنان به مردان در آموزش و پرورش حدوداً نسبت ۵٨ به ۴٢ رسیده است و تلاش میکنیم از این ظرفیت عظیم در پستهای مدیریتی بیشتر استفاده کنیم.
انتهای پیام/4105/4122/
انتهای پیام/