دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1397 - 09:55
خیزش نشاط اجتماعی/11

بطحائی: رنگ لباس‌های دانش‌آموزان در مدارس باید نشاط‌آور باشد

وزیر آموزش‌وپرورش گفت:رنگ لباس‌های دانش‌آموزان در مدارس به‌گونه‌ای تعبیه شود که نشاط را به مدارس بیاورد زیرا روانشناسی رنگ‌ها بر اثربخشی یادگیری تأثیر می‌گذارد.
کد خبر : 351173
03566.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی در مجمع عمومی سالیانه فدراسیون ورزش دانش‌آموزی با اشاره به دستاوردهای ورزش دانش‌آموزی، اظهار کرد: باهمت همکارانم در وزارت آموزش‌وپرورش و همراهی وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ورزش دانش‌آموزی با تلاش‌های صورت‌گرفته، توانسته است سیر تکامل خودش را طی کند و دستاوردهای خوبی داشته باشد.


وی افزود: وقتی صحبت از آموزش عمومی و مدرسه می‌شود، منظور محلی است که دانش‌آموزان در آن زندگی کردن را تمرین کنند که چگونه در زندگی فردا در موقعیت‌های مختلف اقدام کنند و امروز تعریفی که از مدرسه می‌شود، چنین مکانی است.


وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به تعریف مدرسه در سند تحول بنیادین، خاطرنشان کرد: مدرسه مکانی است که در آن باید امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی در این راستا شکل بگیرد که دانش‌آموزان زندگی کردن را تمرین کنند و البته در حال حاضر مدارس با وضعیت مطلوب فاصله‌ دارند و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در مدرسه، بحث نشاط و سرزندگی و امید به آینده است و خستگی و کسالت اصلی‌ترین دشمن نشاط در دانش آموزان است.


بطحایی تصریح کرد: برای اینکه تاب‌آوری دانش‌آموزان را در شرایط سخت بالا ببریم، باید سرزندگی و نشاط را که عامل مهمی در برنامه‌های آموزشی و پرورشی در نظام آموزش عمومی است، ارتقا دهیم.


وی بابیان اینکه اصلی‌ترین مؤلفه نشاط و سرزندگی در مدارس تربیت‌بدنی است، گفت: جای تأسف است که در اخبار می‌خوانیم و مشاهده می‌کنیم که نوجوانی درگیر آسیب‌های اجتماعی می‌شود و برای پیشگیری از این حوادث باید در مدارس توجه زیادی به مؤلفه‌های نشاط که ورزش است بشود و البته این‌ها در آموزه‌های تربیت اسلامی ما وجود دارد اما به‌طور مطلوب پرداخته نمی‌شود.


وزیرآموزش‌وپرورش در ادامه افزود: رنگ لباس‌های دانش‌آموزان در مدارس به‌گونه‌ای تعبیه شود که نشاط را به مدارس بیاورد؛ چراکه روانشناسی رنگ‌ها بر اثربخشی یادگیری تأثیر می‌گذارد و این‌ها حلقه‌های مفقوده‌ای است که به دلیل غفلت از آن‌ها اثر بخشی در برنامه‌های آموزشی و پرورشی کم شده است.


بطحایی عنوان کرد: رویکرد آموزش‌وپرورش، توسعه و ترویج مؤلفه‌های مؤثر نشاط و شادابی ازجمله ورزش است و خوشبختانه با تلاش همکاران در سال‌های اخیر، فرصت تربیت‌بدنی در مدارس فراهم‌شده است و باوجود همراهی وزارت ورزش باز هم نیاز است تا همکاری‌ها با آموزش‌‌وپرورش بیشتر باشد تا ورزش دانش‌آموزی توسعه پیدا کند.


وی با اشاره به اینکه یکی از مأموریت‌ها درآموزش‌وپرورش، ورزش قهرمانی و کشف استعدادها است، اظهار کرد: آنچه برای ما در کنار ورزش قهرمانی بسیار اهمیت دارد ورزش همگانی است و از منظر تربیتی باید نگاه به فدراسیون ورزش دانش‌آموزی با دیگر فدراسیون‌ها متفاوت باشد.


بطحایی در ادامه اضافه کرد: برای ما مهم است که دانش‌آموزانی که دارای استعدادهای ورزشی برتر هستند با نام‌آوران ورزشی در اردوهایی شرکت کنند و از اخلاق و رفتار آنان الگوبرداری کنند و ان‌شاءلله بتوانیم بیش از گذشته در زمینه ورزش همگانی و قهرمانی مؤثر باشیم، همچنان که رتبه ایران در المپیک جوانان از رتبه ۲۶ در سال ۲۰۱۰ به رتبه هفت در سال ۲۰۱۴ ارتقا پیداکرده است.


وزیر آموزش‌وپرورش در پایان گفت: با توجه به سیاست دولت در چابک‌سازی سازمانی به آموزش‌وپرورش اجازه داده شد که معاونت تربیت‌بدنی و سلامت هم چنان به‌عنوان یک معاونت باقی بماند و ادغامی در این شاخه از آموزش ‌و پرورش شکل نگیرد.


انتهای پیام/4076/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب