دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 دی 1397 - 12:54
سفیر ایران در ژاپن:

2019 فرصت مناسبی برای توسعه روابط ایران و ژاپن است

سفیر کشورمان در ژاپن سال جاری میلادی را فرصت مناسبی برای توسعه روابط با ژاپن برشمرد.
کد خبر : 353248
34724dbb-5072-43aa-be6b-2f54b0748908.jpg

به گزارش حوزه آسیای گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، مراسم رسمی آغاز نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن در سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو و با حضور «مرتضی رحمانی‌موحد» برگزار شد.


سفیر کشورمان در ژاپن در سخنانی با خوشامدگویی به «کیشیدا» رئیس کنونی گروه دوستی پارلمانی ژاپن- ایران و وزیر امور خارجه سابق ژاپن، مقام‌ها، سفیران و میهمانان، آغاز نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن را تبریک گفت و با بیان پیشینه تاریخی روابط دو کشور که از قدمتی چند صد ساله برخوردار است، از نقش شخصیت‌های ممتاز ایرانی و ژاپنی در آشنایی مردم دو کشور با فرهنگ و تمدن ایران و ژاپن قدردانی کرد.


«رحمانی موحد» با تأکید بر ظرفیت گسترده روابط دو کشور برای همکاری و توسعه مناسبات در زمینه‌های مختلف به‌ویژه پس از برجام، افزود: «هشت‌بار دیدار رئیس جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن، 10 بار ملاقات وزیران امور خارجه و دیدارهای متعدد وزیران و مقام‌های عالی دو کشور نمونه‌های بارز اراده دو طرف در استمرار روابط دوستانه است».


وی تصریح کرد: «90 سالگی روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، سال‌های دوستی و همکاری با آینده‌ای روشن بود که 2019 فرصت مناسبی برای توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور است و امیدواریم با برنامه‌های پیش‌بینی شده در این سال بتوانیم بخش‌های گوناگون تاریخ روشن و پرامید روابط دو کشور را معرفی کنیم».


در ادامه این مراسم نماهنگ کوتاهی با موضوع تاریخ روابط ایران و ژاپن پخش شد و پس از آن، تکنوازی موسیقی سنتور ایرانی از سوی «ایوا ساکی»، هنرمند ژاپنی به صورت زنده اجرا شد. 


«کیشیدا» نیز در سخنانی با تبریک نودمین سالگرد روابط ژاپن و ایران گفت: «پیشینه روابط دو کشور به سال‌های ایجاد جاده ابریشم باز می‌گردد و در 1929 فصل جدیدی در تاریخ دو کشور آغاز شد و به مدت 90 سال حفظ شده است». 


وی پایه و اساس روابط دوستانه و دیرینه ژاپن و ایران را بیش از همه چیز مبادلات انسانی میان دو کشور دانست و با بیان ملاقات‌های حسن روحانی و شینزو آبه و مذاکرات صریح درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: «در زمان مسئولیت وزارت امور خارجه دو بار به ایران سفر کردم و چندین بار با محمدجواد ظریف برای توسعه روابط دو کشور گفتگو کردیم و اکنون به عنوان رئیس گروه پارلمانی دو کشور مایلم نقش خود را برای گسترش روابط ایفا کنم». 


ظریف: امیدوارم شاهد توسعه روابط میان ایران و ژاپن باشیم


در این برنامه همچنین پیام وزیران امور خارجه ایران و ژاپن قرائت شد. ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیام خود آغاز نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک میان ایران و ژاپن را صمیمانه تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد در سایه اراده مقام‌های دو دولت و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، شاهد رشد و توسعه روابط میان دو کشور در همه زمینه‌ها باشیم».


در پیام «کونو»، وزیر امور خارجه ژاپن نیز با ابراز امیدواری درباره گسترش روابط سنتی و دوستانه با ایران، آمده است: «خرسندم که از سوی مردم و دولت ژاپن در شادی جشن مردم ایران در این لحظه به‌یادماندنی سهیم باشم. دو کشور به‌تدریج درک متقابل را افزایش دادند و همکاری خود را در 90 سال گذشته تعمیق بخشیده‌اند».


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته