دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 دی 1397 - 18:16
سعید سبحانی*

سایه کوربین بر سر داونینگ استریت

رهبر حزب کارگر انگلستان تلاش می‌کند با استیضاح نخست‌وزیر این کشور، راه خود برای رسیدن به خانه شماره 10 داونینگ استریت برساند.
کد خبر : 352940
methode_times_prod_web_bin_3f5b1ea6-ffbb-11e8-9a88-fa81ced0c139.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلستان به پیروزی بزرگی در مقابل ترزا می نخست‌وزیر این کشور دست یافته است. رأی منفی پارلمان انگلیس به طرح نخست‌وزیر این کشور در خصوص چگونگی خروج از اتحادیه اروپا، شرایط سختی را برای ترزا می و همراهانش رقم زده است.


432 رأی مخالف پارلمان به برگزیت، آن هم در مقابل 202 رأی موافق جای هیچ‌گونه مانوری را برای نخست‌وزیر انگلستان باقی نگذاشته است. متعاقب رأی منفی پارلمان انگلستان به طرح ترزا می، جرمی کوربین طرح عدم‌کفایت نخست‌وزیر را به مجلس عوام ارائه کرده است.


اگرچه پیش‌بینی‌ها برخی رسانه‌ها حاکی از آن است که ترزا می به سبب ائتلاف حزب محافظه‌کار و حزب اتحادگرای ایرلند شمالی (احزاب ائتلافی تشکیل‌دهنده دولت انگلستان) از رأی عدم اعتماد جان سالم به در خواهد برد؛ اما کمترین شک و شبهه‌ای در کاهش شدید جایگاه سیاسی ترزا می و حزب محافظه‌کار در معادلات داخلی انگلستان وجود ندارد.


چنانچه پیش‌بینی می‌شد، ترزا می پس از دیوید کامرون نخست‌وزیر سابق انگلستان که پس از برگزاری همه‌پرسی برگزیت در 2016 از سمت خود استعفا داد، هم‌اکنون به دومین قربانی برگزیت تبدیل شده است.


برخی منابع خبری و تحلیلی در انگلستان معتقدند که محافظه‌کاران ناراضی در پارلمان این کشور، حتی در صورتی که ترزا می را از خطر رأی عدم اعتماد نجات دهند، به وی اکیداً توصیه خواهند کرد که هر چه سریع‌تر سمت خود را ترک کند تا سیاستمدار محافظه‌کار دیگری در رأس قدرت قرار گیرد.


با همه این اوصاف، کوربین نخستین گام جدی خود را در تقابل با نخست‌وزیر انگلستان محکم برداشته است. در صورتی که طرح پیشنهادی ترزا می در پارلمان تصویب می‌شد، شاهد خروج نرم انگلستان از اتحادیه اروپا بودیم. چنین مسئله‌ای، به‌طور طبیعی قدرت مانور دولت بعدی انگلستان را در قبال برگزیت و اتحادیه اروپا محدود می‌کرد.


جرمی کوربین طی روزهای اخیر، بارها از طرح خود در مواجهه با ایده‌های ترزا می پرده برداشته است. کوربین معتقد بود که در مرحله اول، طرح پیشنهادی ترزا می نباید به تصویب پارلمان برسد. موضوعی که رهبر حزب کارگر در رسیدن به آن موفق بود. کوربین معتقد است که گام بعدی، رأی عدم‌کفایت پارلمان به نخست‌وزیر انگلستان و برگزاری انتخابات دوباره است. در این صورت، حزب کارگر می‌تواند به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب حزب محافظه‌کار وارد میدان شده و پیروزی بزرگی را برای خود رقم بزند.


رهبر حزب کارگر در گام سوم و نهایی قصد دارد پس از شکل دادن دولت جدید، بار دیگر پرونده برگزیت را در قالب گفتگوهای دوجانبه با اتحادیه اروپا به جریان بیندازد. او در این خصوص از سوی برخی احزاب سیاسی در اروپا حمایت‌هایی دریافت کرده است.


این در حالی است که تا قبل از رأی‌گیری پارلمان، مقام‌های اتحادیه اروپا تأکید کرده بودند امتیاز دیگری به لندن در این خصوص نخواهند داد. هم‌اکنون جرمی کوربین تلاش می‌کند تا پیروزی خود بر ترزا می را با احراز عدم‌کفایت وی در پارلمان تکمیل کند. با این حال حتی اگر چنین هدفی محقق نشود، وی با استناد به پیروزی اولیه خود در برابر دولت فعلی انگلستان و ایفای نقش فعال در ممانعت از تصویب طرح ترزا می، امتیاز سیاسی زیادی را به سبد حزب کارگر واریز خواهد کرد.


لازم به ذکر است که جرمی کوربین در یکی از تازه‌ترین اظهارات خود، برگزاری هرگونه همه‌پرسی دوباره در خصوص برگزیت (به‌مانند آنچه تونی بلر نخست‌وزیر اسبق انگلستان به دنبال آن است) را رد کرده است. این به معنای جدیت رهبر حزب کارگر در هدایت مذاکرات جدید با اتحادیه اروپا است.


* تحلیلگر مسائل بین‌الملل


انتهای پیام/4093/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته