دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1394 - 16:41

دادگاه محیط بان دنا فردا برگزار می‌شود/ زندگی یا عدم در روز تولد ضامن آهو

فردا چهارشنبه چهارم شهریور روز تولد امام رضا (ع) و روز محیط بان است؛ اما برای غلامحسین خالدی، محیط بان متهم به قتل در زندان، فردا نه روز محیط بان، که روز مرگ و زندگی است. این تقارن عجیبی است که این روز مصادف شده است با آخرین دادگاه محیط بان خالدی تا سرنوشت از دوراهی زندگی و عدم برای او یکی را رقم بزند.
کد خبر : 35278

فیض الله افشار، وکیل غلامحسین خالدی در گفت و گو با آنا اظهار امیدواری می کند که در این روز خانواده مقتول به تاسی از امام رضا (ع)، ضامن آهو، غلامحسین را عفو کنند و یا قاضی دادگاه بر اساس دستورالعمل جانشین ستاد کل نیروهای مسلح حکم به برائت او از قتل عمد دهد.


افشار افزود: امیدوارم حکم صادره دادگاه در تناسب با روز تولد امام رضا (ع)، ضامن آهو و به خاطر آهوهای سرزمین‌مان که در حال انقراض هستند به آزادی این محیط بان منجر شود.


او درباره دستورالعمل جانشین ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید: خوشبختانه این دستورالعمل صادر شده است. این موضوع به پیگیری فرماندهی کل قوا و به عنوان دستورالعمل جدید یگان حفاظت سازمان حفاظت از محیط زیست تدوین و صادر شده است. در این دستورالعمل محیط‌بان‌ها به عنوان ضابط خاص قضایی شناخته می‌شوند و این ضابطین اگر در حین ماموریت مرتکب جرم و یا قتلی شوند بر اساس قانون به‌کارگیری سلاح نیروهای مسلح باید کمیسیونی تشکیل شود و نظر کمیسیون برای دادگاه قاطع است. این کمیسیون است که تعیین می‌کند فرد مورد نظر قتل عمد انجام داده و یا این مساله در چارچوب وظایف بوده است. در پرونده غلامحسین خالدی هم به صراحت ذکر شده که ایشان تمام موارد قوانین استفاده از سلاح را انجام داده بوده است. علاوه بر این دستورالعمل مزبور با وجودی که تازگی صادر شده برای غلامحسین خالدی قابل اجراست چون بر اساس عرف امکان حقوقی جدیدی که به سود متهم تمام شود عطف به ماسبق می‌شود.


افشار ادامه داد: ماده 290 قانون مجازات اسلامی کلمه «آگاهی» و متوجه بودن را نیاورده اما در قانون جدید به صراحت گفته شده که فرد باید «آگاه» و متوجه باشد یعنی باید قصد کشتن طرف مقابل را داشته باشد. یک مامور محیط زیست هم هیچگاه خود را در این خطر نمی‌اندازد که اسلحه بردارد و کسی را به عمد بکشد. اگر دادگاه او را بر اساس این دستورالعمل به عنوان ضابط خاص بشناسد مشکل این محیط بان هم حل می‌شود.


وکیل غلامحسین خالدی ادامه داد: با این شرایطی که گفتم و اینکه ثابت هم شده که غلامحسین خالدی قصد قتل نداشته است سلاح را هم به درستی به کار برده و بی‌پروایی هم نکرده است اما متاسفانه استدلال قضات قبلی این بوده است که فعل استفاده از سلاح، کشتن است و نیاز به احراز قصد مجرمانه ندارد در صورتی که ایشان سلاحش غیرمجاز نبوده است. حالا باید به امید خدا بود و دید که این دادگاه به کجا کشیده است و امیدواریم که با توجه به حساسیت افکار عمومی این محیط بان هم از زندان آزاد شود. حقیقتا برای آزادی او دلایل زیادی وجود دارد و امیدواریم یا حکم به برائت صادر شود و یا حکم قتل شبه عمد صادر شود که در این صورت با توجه به اینکه ایشان 5 سال است که در زندان است، با وثیقه آزاد می‌شود. مسئولان هم برای جلب رضایت اولیای دم تلاش کردند و هنوز امیدواریم اولیای دم محترم هم قدم پیش بگذارند و در همین جلسه گذشت کنند. حتی دو نفر از بچه‌های اولیای دم مامور نیروی انتظامی هستند و با شرایط حمل سلاح در هنگام انجام وظیفه غریبه نیستند.


او درباره هیات کارشناسی که این موضوع را مورد بررسی قرار داده است هم گفت: این هیات از ماموران خبره نیروی انتظامی بودند که می‌دانند در چه شرایطی یک مامور باید از سلاح خود استفاده کند؛ آنها به منطقه رفتند و موضوع را بررسی کردند و در نهایت به صراحت اعلام کردند که هرچند که اصابت تیر غلامحسین خالدی به مقتول محل تردید است چون دو نفر شلیک کرده بودند ولی با این وجود با توجه به اینکه خالدی اصول را رعایت کرده و تیراندازی هوایی هم انجام داده است او مرتکب تقصیری نشده است. امیدوارم قاضی این گزارش را مدنظر قرار دهد. با توجه به آرای دیوان عالی کشور درباره این پرونده که صراحت دارد در این پرونده قتل عمد مطرح نیست و همچنین با توجه به بند «ب» قانون جدید، امیدواریم که نتیجه آزادی این محیط بان باشد.


وکیل غلامحسین خالدی درباره تاریخ ابلاغ حکم این دادگاه هم گفت: قضات باید ظرف یک هفته پس از دادگاه انشای رای کنند و بعد از آن حکم تایپ و ابلاغ شود که این موضوع کمی زمان می‌برد.


افشار درباره وضعیت روحی او نیز گفت: من هفته قبل او را در زندان ملاقات کردم. او از لحاظ روحی خوب است اما از نظر شرایط مالی و خانواده با توجه به عیال‌وار بودن، وضعیت نگران کننده ای دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب