دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 دی 1397 - 11:35
مفتح در تشریح مصوبات تلفیق:

اختصاص اوراق مالیه وزارت راه به دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 آخرین مصوبات این کمیسیون را تشریح کرد.
کد خبر : 352427
201801103105845726.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدمهدی مفتح در نشستی با حضور خبرنگاران آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه کل کشور در سال 1398 را تشریح کرد.


وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق مقرر کرد برای تکمیل طرح گسترش اطراف دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران  10 هزار میلیارد ریال اوراق مالیه اسلامی تعلق گیرد، اظهار کرد: این اوراق از طریق واگذاری املاک وزارت راه و شهرسازی در محدوده شهر تهران به دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تخصیص خواهد یافت.


مفتح در تشریح مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق گفت: صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی،‌ داروسازی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی صادر می‌شود مکلفند در چارچوب آیین‌نامه تبصره سه ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۹۸ از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.


مفتح با بیان اینکه در تبصره یک احکام مترتب بر درآمدهای نفتی تعیین تکلیف شد، تصریح کرد: در تبصره دو به درآمدهای ناشی از خصوصی‌سازی و اصل 44 وارد شدیم.


وی با بیان اینکه در تبصره سه موضوع تأمین مالی پروژه‌ها مطرح است، تأکید کرد: به دولت اجازه‌ داده شد علاوه بر باقی‌مانده سهمیه سال‌های قبل تا 30 میلیارد دلار فاینانس از کشورهای خارجی را انجام دهد و در بند دیگر مقرر کردیم پنج میلیارد دلار از این 30 میلیارد دلار، برای اخذ وام از دولت روسیه و اجرای پروژه‌های عمرانی تخصیص یابد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 با اشاره به مصوبه دیگری کمیسیون بیان کرد: شرکت‌های دولتی اجازه خواهند داشت تا سقف 45 هزار میلیارد ریال اوراق مالیه اسلامی با تضمین بازپرداخت اصل و سود توسط خودشان منتشر کنند.


وی اضافه کرد: دولت مجاز است برای پرداخت بدهی‌هایش تا سقف 290 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر و بدهی‌های خود را تسویه کند.


مفتح خاطرنشان کرد: شهرداری‌های کل کشور و سازمان‌های وابسته، مجاز هستند با تأیید وزارت کشور تا سقف 80 هزار میلیارد ریال اوراق با تضمین اصل و سود توسط خود شهرداری‌ها منتشر کنند.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه دولت مجاز شد تا 130 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید و سررسید تا سه سال منتشر کند. همچنین تا سقف 20 هزار میلیارد ریال اسناد تسویه خزانه جهت بدهی قطعی دولت به افراد حقیقی و حقوقی و مطالبات آنها تهاتر کند.


وی با اشاره به اینکه مکانیزمی که در این چند سال مؤثر بوده اوراقی است که با سررسید کمتر یکسال توسط دولت منتشر می‌شود تا پرداخت‌های دولت به پیمانکاران با استمرار صورت گیرد، گفت: کمیسیون تلفیق به دولت مجوز داد برای استمرار پرداخت خزانه‌داری کل کشور تا 100 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه با سررسید کمتر از یکسال منتشر کند.


مفتح گفت: کمیسیون اجازه داد دولت برای تسویه اوراقی که در سال‌های قبل منتشر شده و سر رسید آن به سال 98 می‌رسد بتواند 50 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند. همچنین دولت مجاز است برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با تصویب شورای اقتصاد اوراق مالی اسلامی با اولویت میادین مشترک وزارت نفت به صورت ریالی یا ارزی در سقف 35 هزار میلیارد ریال اسناد منتشر کند


مفتح خاطرنشان کرد: وزارت نفت هم می‌تواند با تصویب دولت از طریق شرکت‌های دولتی تابع ذی‌ربط تا سقف سه میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی یا ارزی منتشر کند. البته آن چه دولت می‌تواند از این اوراق در سال 98 استفاده کند، باید حداکثر معادل رقمی باشد که در برنامه ششم پیش‌بینی شده است.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 با بیان اینکه مصوبه دیگری که در پایان این مجوزها تصویب شد این بود که دولت مجاز شد تا 500 هزار میلیارد ریال از بدهی‌های خود را به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی لشگری و کشوری از این طرق تسویه کند و گفت: برای اینکه بتوان بار بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی لشگری و کشوری را کاهش داد کمیسیون تصویب کرد که دولت بتواند از طریق حق‌الامتیاز و حقوق‌ مالکانه و همچنین تأمین خوراک انرژی در واحدهای تولیدی این سازمان‌ها که در مناطق ویژه اقتصادی ایجاد کردند و همچنین از طریق واگذاری پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی در دست اجرای دولت و واگذاری خانه‌های سازمانی که براساس قوانین دولت باید آنها را به فروش برساند بدهی خود را کاهش داده و تسویه کند.


مفتح با بیان اینکه کمیسیون مقرر کرد تا 200 میلیارد ریال از بدهی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی اعم از تعاونی یا خصوصی از محل تحویل نفت خام به این اشخاص با قیمت بورس انرژی تسویه شود، گفت: در مصوبه دیگری برای کمک به فضاهای آموزشی مقرر شد که 10 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی جهت تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی به سازمان نوسازی مدارس ترخیص یابد.


سخنگوی کمیسیون تلفی با بیان اینکه مصوب شد در ازای هر متر مکعب فروش آب شرب مبلغ 200 ریال از مشترکان آب دریافت شود که این علاوه بر نرخ آب بهای مصرفی است، گفت: از هر واحد مسکونی شهری در ازای گاز دو هزار ریال و در ازای برق هزار ریال دریافت خواهد شد و برای واحدهای تجاری اعم از گاز یا برق 10 هزار ریال دریافت می‌شود.


وی اضافه کرد: با این منابع پولی، این واحدها در برابر آتش‌سوزی و خطرات مشابه بیمه می‌شوند که این ارقام برای روستا 50 درصد ارقام شهری خواهد بود.


مفتح با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی را موظف کردیم تا از فروش کالاهایی که مصرف آنها موجب پسماند مخرب در محیط زیست می‌شود عوارضی دریافت کند که میزان عوارض توسط دولت تعیین می‌شود. 


سخنگوی کمیسیون تلفی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو موظف شد جهت تأمین منابع مالی برای توسعه صنعت هسته‌ای فناوری‌های نوین کوانتومی و گداخت هسته‌ای، 20 درصد برق دریافتی از نیروگاه برق اتمی بوشهر را در سبد برق صادراتی قرار داده و تا 12 هزار میلیارد ریال به این منظور اختصاص دهد.


وی تصریح کرد: دولت همچنین مجاز شد در بازارچه‌های مرزی کشور بنزین را با نرخ ترجیحی ارائه کند. 


مفتح در تشریح آخرین مصوبه کمیسیون در روزهای گذشته گفت: مصوب کردیم تمامی مراکز درمانی که صورت حساب بیمار صادر می‌کنند، 10 درصد از مبلغ دستمزد پزشک را بابت علی‌الحساب مالیات آن پزشک مستقیماً به حساب سازمان امور مالیاتی پزشک واریز کنند.


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته