دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 دی 1397 - 14:43

مازاد تجارت سالانه چین با آمریکا افزایش یافت

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که مازاد تجارت سالانه چین با آمریکا در 2018 علیرغم تهاجم تعرفه‌ای واشنگتن رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.
کد خبر : 352157
photo_2017-08-16_18-19-52.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وال‌استریت ژورنال، بر اساس آمار دولتی منتشرشده توسط پکن مازاد تجاری سالانه چین با آمریکا رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده است زیرا انفجار مجدد تقاضای آمریکایی‌ها برای خرید کالاهای چینی باعث شد که تهاجم تعرفه‌ای دولت دونالد ترامپ برای کاهش فاصله تجاری بین دو کشور ناکارآمد شود.


چین اعلام کرده است که مازاد تجارتش با آمریکا در 2018 به 323.32 میلیارد دلار رسید که جهشی 17 درصدی نسبت به سال 2017 نشان می‌دهد؛ اگرچه بعضی از اقتصاددانان و تحلیلگران تصریح کردند که با توجه به رکورد مازاد تجاری، این ناهماهنگی نمایانگر اقتصاد سالم آمریکا و اقتصاد در حال ضعیف شدن چین است که باعث شده توان آمریکایی‌ها برای واردات بالا رود و توان چینی‌ها کاهش یابد.


ضرب العجل مرحله‌ای دولت ترامپ در خصوص تعرفه‌ها به همراه تهدیدات بیشتر تعرفه‌ای در سال جاری صادرکنندگان چینی را به انجام تعهداتشان ترغیب کرد و در ضمن، ارز رایج در حال ضعیف شدن چین باعث شد که ارزش کالاهای صادرکنندگان چینی رقابتی باقی بماند.


«لئو یاشین» که یک تحلیلگر در بازار سهام تاجران چینی است اعلام کرد که آخرین اطلاعات نشان می‌دهد چگونه تعرفه‌ها باعث شدند که صادرکنندگان چینی صادرات را افزایش دهند.


وی ادامه داد که هم صادرکنندگان و هم واردکنندگان احتمالاً در نیمه اول سال جاری در تجارتشان کمی کاهش خواهند داد همان‌طور که اثرات رشد دهنده از بین می‌روند و رشد اقتصادی هم کاهش خواهد یافت.


اطلاعات موجود در اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد که صادرات چین به آمریکا در سال 2018 به میزان 11.3 درصد افزایش داشت درحالی‌که واردات از آمریکا رشد خیلی کمی در حدود 0.7 درصد را تجربه کرد.


درحالی‌که آمار چینی‌ها نمایانگر رکورد در مازاد تجاری با آمریکا در 2018 است همین آمار نمایانگر عدم تعادل کمتری نسبت به آمار آمریکایی‌هاست که این امر به خاطر روش‌های متفاوت محاسبات است.


به گفته وزارت بازرگانی چین هم آمار چینی‌ها هم آمریکایی‌ها تجارت خدمات را لحاظ نکرده‌اند که اگر این مبحث را در آمار دخالت دهیم سهم آمریکایی‌ها از تعادل بیشتری نسبت به چینی‌ها برخوردار است.


درهرصورت، مازاد فزاینده تجارت چین می‌تواند به‌عنوان خوراک آماده‌ای برای بعضی از اعضا دولت ترامپ باشد که معتقدند فشار تعرفه‌ای به چین باید ادامه یابد تا پکن آنچه را که واشنگتن تجارت ناعادلانه می‌نامد تصحیح کند.


البته دولت چین این انتقادها را رد و اعلام کرده است که فاصله تجاری به‌عنوان تفاوت در ذخیره و سرمایه‌گذاری و دیگر عوامل اقتصادی تلقی می‌شود.


پکن همچنین به تغییرات اقتصادی اشاره می‌کند که باعث شده تقاضا برای واردات به علت رشد ثروت افزایش یابد.


آمار اداره گمرک نشان می‌دهد که فاصله تجاری چین با جهان در 2018 به 351.76 میلیارد دلار کاهش یافت که از 422.51 دلار در 2017 کمتر شده بود.


در ضمن، صادرات چین در سال پیش 9.9 درصد افزایش داشت و واردت این کشور نیز 15.8 درصد رشد نشان داد.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته