دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آذر 1397 - 11:46

توافق چین و آمریکا برای تعلیق وضع تعرفه‌های تجاری

کشورهای چین و آمریکا در حاشیه نشست سران کشورهای گروه 20 بر سر تعلیق وضع تعرفه‌های تجاری جدید توافق کردند.
کد خبر : 330621
_104582651_mediaitem104582650.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بی‌بی‌سی، در دیدار دونالد ترامپ و «شی‌جین پینگ» در حاشیه نشست رهبران گروه 20 در بوینس آیرس دو طرف بر سر آغاز مذاکرات برای توافق تجاری منصفانه توافق کردند.


این دیدار اولین دیدار دو رئیس‌جمهور بعد از آغاز جنگ تجاری میان آمریکا و چین بوده است.


دو طرف توافق کردند که تعرفه‌های تجاری جدیدی به مدت 90 روز وضع نشود تا امکان مذاکرات برای حصول یک توافق تجاری فراهم شود.


دولت چین اعلام کرد که دو طرف توافق کردند که از اول ژانویه سال آینده میلادی هیچ گونه تعرفه جدید وضع نشود.


این توافق در حالی به نتیجه رسید که پیش از آغاز نشست گروه 20 (G-20) دونالد ترامپ به رسانه‌های آمریکایی گفته بود که تعرفه‌های جدیدی را بر کالای وارداتی از چین از اول ژانویه اعمال خواهد کرد. تعرفه‌های جدید شامل حدود 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چینی می‌شود که قرار بود تعرفه را از 10 درصد به 25 درصد برساند.


کاخ سفید نیز با اشاره به توافق حاصل شده در دیدار ترامپ و پینگ افزود: «هرچند این توافق وضع تعرفه جدید را به مدت 90 روز به تعویق می‌اندازد ولی در صورتی که دو طرف در پایان این مهلت به توافق جدیدی دست پیدا نکنند، تعرفه‌ها از 10 درصد به 25 درصد افزایش خواهد یافت.»


کاخ سفید ادامه داد: «طرف چینی توافق کرد که محصولات کشاورزی، صنعتی، انرژی و سایر اقلام تولید آمریکایی بیشتری را خریدار کند.»


تلویزیون ملی چین در برنامه‌ای تصریح کرد: «توافق جدید به این معنی است که دیگر تعرفه جدیدی از ژانویه وضع نخواهد شد و مذاکرات تجاری بین دوطرف ادامه خواهد یافت.»


این توافق در حالی رخ داده است که تمامی سران کشورهای حاضر در نشست بوینس آیرس بر سر لزوم اصلاحات در سازمان جهانی تجارت (WTO) توافق کردند.


دونالد ترامپ از زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در 2016 بارها از سیاست چین در قبال آمریکا انتقاد کرده و تراز تجاری منفی کشورش در قبال چین را قابل قبول ندانسته بود.


آمریکا بر 250 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه گمرکی بالایی وضع کرد که در مقابل چین نیز بر 110 میلیارد کالای وارداتی از آمریکا تعرفه گمرکی اعمال کرد. این اقدام به آغاز جنگ تجاری میان دو کشور شناخته شد.


انتهای پیام/4106/4093/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته