دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1397 - 17:22
استاد دانشگاه کالیفرنیا:

نظام اقتصادی آمریکا به نفع 1 درصد سرمایه‌دار است

استاد دانشگاه کالیفرنیا تصریح کرد که در این کشور طبقه متوسط با پرداخت مالیات هزینه‌های دولت را می‌پردازد و از طرفی، یک درصد ثروتمند از سود کلان بهره می‌برد.
کد خبر : 351943

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از نیوز ویک، «رابرت ریچ» اذعان کرد که داستان بزرگ ناگفته در این کشور به نحوه پرداخت ما به دولت و یک دگرگونی تعجب‌آور در تولید سرمایه طبقه مرفه می‌پردازد.


وی گفت که دهه‌ها پیش، آمریکایی‌های ثروتمند با پرداخت مالیات منبع اصلی درآمد دولت مرکزی بودند و ادامه داد که این مالیات خیلی بیش از مبلغی است که امروزه پرداخت می‌شود.


«ریچ» اذعان کرد که اما حالا ثروتمندان به دولت وام می‌دهند و سود کلانی از بابت دریافت بهره وام‌ها دریافت می‌کنند، درست زمانی که بقیه مردم بهره‌های کلان این وام را می‌پردازند.


وی ادامه داد که در حالی‌ که استقراض در حال رشد است پرداخت اقساط و بهره وام‌های دریافتی نیز همین رویه را دنبال می‌کند. مالیات‌دهندگان باید به‌زودی بهره بیشتری برای استقراض دولت مرکزی نسبت به هزینه‌های نظامی یا پزشکی پرداخت کنند.


بر اساس گزارش دفتر بودجه کنگره، بهره استقراض دولت مرکزی برای سال آینده 390 میلیارد دلار پیش‌بینی‌شده است که پنجاه‌ درصد بیش از 2017 است.


ریچ ادامه داد که چه افرادی این بهره‌ها را دریافت می‌کنند؟ جواب این است غالباً آمریکایی‌ها نه خارجی‌ها و در ضمن اغلب این آمریکایی‌ها سرمایه‌گذاران ثروتمندی هستند که داشته‌های خود را در خزانه به‌صورت سهام در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، بودجه هزینه، صندوق بازنشستگی، شرکت‌های بیمه، صندوق امانات شخصی و املاک ذخیره می‌کنند.


آن‌ یک درصد ثروتمند هم‌اکنون 40 درصد ثروت ملی را در اختیار دارد که بیش از تمام ثروت 90 درصد بقیه جامعه است. این یعنی بخش عظیمی از میزان فزاینده بهره توسط مالیات‌دهندگان بابت استقراض دولت مرکزی به جیب ثروتمندان آمریکا می‌رود.


وی ادامه داد که حالا بازهم گردش مالی را دنبال می‌کنیم. یکی از دلایلی که باعث شده است که قرض‌های دولت مرکزی در حال انفجار باشد این است که تخفیف مالیاتی که در زمان دولت بوش در 2001 شروع شد و تا زمان ترامپ در 2017 ادامه یافت درآمد دولت را بیش از 5000 میلیارد دلار کاهش داد.


تخفیف مالیاتی اعمال‌شده توسط ترامپ و جمهوری‌خواهان بازهم استقراض دولت مرکزی را افزایش خواهد داد. دفتر مدیریت برنامه‌وبودجه ترامپ پیش‌بینی کرده است که با کسری بودجه سالانه 100 میلیارد دلار در دهه آتی، 1000 میلیارد دلار بر استقراض دولت اضافه شود.


باید گفت که 65 درصد تخفیف مالیاتی به جیب 5 درصد ثروتمند و 22 درصد به جیب یک درصد ثروتمند می‌رود.


آیا شما این دگرگونی تعجب‌آور بزرگ را می‌بینید؟ ثروتمندان سابقاً مالیات بیشتری به دولت می‌دادند. اما اکنون دولت به ثروتمندان بهره کلان بابت استقراض‌های فزاینده‌اش می‌دهد که عمدتاً با وضع مالیات کمتر بر ثروتمندان به دست می‌آید. این یعنی بخش رو به رشدی از مالیات‌های مردم بابت استقراض دولت به‌صورت بهره به ثروتمندان داده می‌شود که البته باید دولت آن را در بخش خدمت‌رسانی به مردم هزینه می‌کرد.


این استاد برجسته دانشگاه کالیفرنیا در پایان نتیجه‌گیری کرد که این‌یک اشتباه است. ثروتمندان آمریکا ثروتمندتر نشده‌اند. آن‌ها باید سهم عادلانه خود را از مالیات بپردازند و این دگرگونی تعجب‌آور باید برعکس شود.


انتهای پیام/4106/4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته