دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1397 - 14:34

احتمال سپردن ریاست بانک جهانی به ایوانکا ترامپ

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد این احتمال وجود دارد که ریاست‌جمهور آمریکا دخترش «ایوانکا» را به ریاست بانک جهانی بگمارد.
کد خبر : 351557

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از فایننشنال تایمز، ایوانکا ترامپ یکی از افرادی است که دونالد ترامپ برای ریاست بر بانک جهانی در نظر گرفته است.


«جیم یونگ کیم» که توسط باراک اوباما به مقام ریاست بانک جهانی رسیده بود، هفته گذشته به‌صورت ناگهانی استعفا داد که این اقدامش باعث تعجب شدید کارکنان بانک شد.


شایان‌ذکر است که دونالد ترامپ می‌باید ریاست جدید بانک جهانی را انتخاب کند.


سابق بر این ترامپ، بعد از اینکه ایوانکا را به‌عنوان مشاور مخصوص خود انتخاب کرد، به به‌کارگیری بستگان در پست‌های کلیدی متهم شده بود، اگرچه به ایوانکا برای مسئولیتش در کاخ سفید دستمزدی پرداخت نمی‌شود تا دونالد ترامپ در مظان اتهام نقض قانون عدم به‌کارگیری خویشاوندان قرار نگیرد.


از زمانی که ایوانکا مسئولیتش در کاخ سفید را برعهده گرفت تابه‌حال، با سران کشورهای زیادی دیدار داشته است و حتی به‌جای پدرش در اجلاس جهانی سران گروه 20 شرکت کرد و در کنار «ترزا می» نخست‌وزیر انگلستان و «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین نشست که به گفته بسیاری از صاحب‌نظران امری بی‌سابقه بود.


ایوانکا، حتی به‌عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و جایگزین نیکی هیلی مستعفی در نظر گرفته‌شده بود؛ اما دونالد ترامپ این موضوع را شایعه دانسته و تصریح کرد که اگر او دخترش را به این مقام انتصاب کند، به به‌کارگیری خویشاوندان متهم خواهد شد.


ایوانکا، دختر بزرگ‌تر دونالد ترامپ، تجربه کاری در بانک جهانی دارد. او در 2017 در بانک جهانی پروژه‌ای را برای تأسیس صندوق کارآفرینی زنان راهبری می‌کرد.


استعفای ناگهانی «کیم» از ریاست بانک جهانی این فرصت را به دونالد ترامپ می‌دهد که جایگزین او را انتخاب کند.


 ریاست بانک جهانی توسط هیئت‌مدیره بانک انتخاب می‌شود و کشورهای عضو بر اساس سهامی که دارند در انتخاب رئیس بانک اثرگذار هستند. بر اساس معاهده‌ای بین سهامداران آمریکایی و اروپایی، اگر یک اروپایی بر صندوق بین‌المللی پول ریاست داشته باشد، می‌بایست کاندید منتخب آمریکا بر بانک جهانی ریاست کند. این روند با انتقاد فزاینده کشورهایی همچون چین روبه‌رو شده است.


در حال حاضر «کریستالینا جورجیوا» سیاستمدار بلغارستانی و مقام سابق اتحادیه اروپا که به‌عنوان مدیر اجرایی در بانک جهانی مشغول به‌کار است، تا زمان انتخاب رئیس جدید، سرپرست موقت بانک خواهد بود.


انتهای پیام/4071/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته