«پرورش» حلقه گمشده نظام آموزشی کشور است
میرحمایت میرزاده در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه مسائل پرورشی یا تربیتی، گمشده اصلی تعلیم و تربیت است، گفت: هدف والایی که در سند تحول بنیادین بهدنبالش هستیم، موضوع پرورش است که دانشآموزان به ایرانی بودنشان و به مسلمان بودنشان افتخار کرده و هویت اسلامی - ایرانیشان را فراموش نکند.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: تا زمانی که کنکور است، تا زمانی که مدارس خاص در آموزش و پرورش است و تا زمانی که در مدت دو ساعت با جواب دادن به سؤالات تستی میخواهیم از یافتهها و آموختههای دانشآموزان آزمون و امتحان بگیریم، متأسفانه نه سند تحول بنیادین امکان اجرا شدنش وجود دارد و نه در حوزه پرورش کاری از پیش خواهیم برد.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقاط ضعف کنکور و تأثیر آن در عدم رشد بُعد پرورشی حوزه آموزش و پرورش گفت: متأسفانه در زمان امتحان کنکور، بهخاطر اینکه در مدارس خاص آموزش و پرورش هیچ تلاشی برای حوزه پرورشی نمیشود و همه توان در حوزه آموزشی است نه از سؤالات پرورشی خبری هست و نه راجع به ایرانی و مسلمان بودن دانشآموزان سؤالاتی مطرح میشود.
وی افزود: هدف از سند تحول بنیادین این است که دانشآموزان ما از نظر اعتقادی و از نظر زیباشناسی و هنری تقویت بشوند؛ مهارتهای زندگی را یاد بگیرند، سبک زندگی ایران اسلامی را بیاموزند، علمآموز باشند و پژوهشگر باشند اما هیچکدام از اینها با سؤالات تستی نه قابل سنجش است و نه با اهدافی که کنکور براساس آن پایهریزی شده است.
میرزاده با بیان اینکه متأسفانه خانوادهها هم بهدلیل اینکه دانشآموزانشان نمره بیاورند بیشتر به بُعد آموزشی مدارس توجه میکنند تا پرورشی، اظهار کرد: هماکنون حوزه پرورش در مدارس گمشده اصلی آموزش و پرورش کشور است که با شرایط کنونی تحقق آن و رسیدن به آرمانهای پرورشی سخت است، مگر اینکه نظام آموزشی کشور از حالت کمّیگرایی، از حالت تستی و از حالتی که تلاش برای پیروزی در کنکور را ایجاد کرده خارج شود، تا بتواند جای خودش را بگیرد.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار باشد سند تحول بنیادین را بهدرستی پیاده کنیم مطمئن باشید با وجود کنکور، با وجود مدارس خاص و با وجود آزمونهای تستی که هر پنجشنبه و جمعه برای بچهها میگذارند، نخواهیم توانست، دختران و پسران دانشآموز ما اسیر این کلاسهای تستی میشوند تا در مدارس تیزهوشان و نمونه قبول شوند و بعد از کنکور در فلان رشته تحصیل کنند.
وی اظهار امیدواری کرد با اجرای سند تحول بنیادین مشکل پرورشی نسل آینده کشور بهصورت شیوه ایرانی ـ اسلامی مرتفع گردد.
انتهای پیام/4076
انتهای پیام/