زیرساختهای اجرای سند تحول بنیادین مهیا نشده است
میر حمایت میرزاده در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشوپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص چرایی عدم اجرای سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش گفت: در هر سند بالادستی مفاهیم کلی و کیفی نوشته میشود و پس از ایجاد ساختار در کشور قابلیت اجرا پیدا میکند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اما این اهداف کلی است و باید بتوان آن را به حالت کمی درآورد تا قابلیت اجرا داشته باشد. به همین دلیل نمیتوان به سندی مانند سند تحول، انگشت اتهام بزنیم و بگوییم کمکاری مسئولان سبب عدم اجرای آن شده است و عکس این ماجرا نیز صادق است؛ در سندی اینچنینی میتوان مواردی را مشخص کرد و عنوان کرد این سند در کشور در حال اجراست.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: سند تحول بنیادین یک سند کیفی است و قضاوت در مورد اجرایی شدن یا نشدن آن اشتباه است. از هفت سال پیش این قانون در کشور در حال اجراست و هرکدام از مسئولان بهزعم و برداشت خود آن را اجرایی میکنند. اگر بخواهیم دانشآموزی داشته باشیم که به ایرانی بودنش افتخار کنند، باید برنامههای مدونی برای آن در نظر بگیریم. درواقع ادامه کاری که پیامبر اکرم (ص) برای انسانسازی آغاز کردند.
وی در ادامه تصریح کرد: آموزشوپرورش برای اجرای سند بنیادین کارهایی را انجام داده و هدفی را دنبال میکند اما بسیاری از مفاهیم هنوز کمی نشده و بودجه برای آن تخصیص داده نشده و حتی در برنامه پنجم به آن توجهی نشده است.
میرزاده افزود: باید در برنامه پنجساله سند دیده شود و مفاهیم آن در این برنامهریزی مهم کشور در نظر گرفته شود و در هرسال دولت بودجه لازم برای آن در نظر بگیرد. یکی از مشکلاتی که اجرای این سند را به تعویق میاندازد این است که بودجه مناسبی برای آن کنار گذاشته نشده است. از معلمی که حقوقش داده نمیشود و با مشکلات مالی دستوپنجه نرم میکند نمیتوان انتظار داشت که مجری بلامنازع سند در مدرسه باشد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: راهکار خروج سند تحول از بنبست اجرا این است که در برنامه پنجساله کشور در نظر گرفته شده و هرسال بودجه مناسب به آن تخصیص پیدا کند.
انتهای پیام/4087/ن
انتهای پیام/