دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
امیرسرتیپ واحدی خبر داد:

استفاده از موشک لیزری و هواپیمای بدون سرنشین در رزمایش حریم ولایت

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش از استفاده موشک‌های لیزری و هواپیماهای بدون سرنشین در رزمایش فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش خبر داد.
کد خبر : 351062
واحدييي.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، امیر سرتیپ حمید واحدی عصر امروز در نشست خبری هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نهاجا که در پایگاه شکاری شهید بابایی اصفهان برگزار شد، درباره جزئیات برگزاری این رزمایش گفت: مرحله اصلی و فاز عملیاتی هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از فردا با شرکت کلیه پایگاه‌های نهاجا و با محوریت پایگاه هوایی شهید بابایی در منطقه عمومی اصفهان برگزار می‌شود.


وی با بیان اینکه این رزمایش از روز شنبه با گسترش هواپیماها و جنگنده‌ها به پایگاه اصفهان و دیگر پایگاه‌ها آغاز شده است، گفت: در این مرحله ده‌ها فروند از انواع هواپیمای شکاری، شکاری بمب‌افکن، ترابری سنگین و نیمه‌سنگین، سوخت‌رسان، شکاری رهگیر و شناسایی، گشت هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین به مدت دو روز انجام مرحله اصلی و فاز عملیاتی رزمایش خواهند پرداخت.


جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: در این رزمایش هواپیماهای بمب‌افکن سنگین راهبردی سوخو 24 و F14، F5، F7، میگ 29، F4، صاعقه، هواپیماهای سوخت‌رسان بوئینگ 707 و 747، هواپیماهای ترابری و پشتیبانی C130 به‌همراه انواع هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به موشک‌های نقطه‌زن و بمب‌های هوشمند بُرد بلند که از روزهای قبل به پایگاه شهید بابایی گسترش پیدا کرده‌اند، حضور دارند.


واحدی ادامه داد: اجرای عملیات رصد، شناسایی و عکس‌برداری با استفاده از تصاویر هوایی پرنده‌های باسرنشین و بدون سرنشین، انهدام اهداف هوایی و زمینی، به‌صورت بمباران روزانه و شبانه، عملیات گشت هوایی با استفاده از هواپیمای رهگیر به‌منظور مقابله با هرگونه تجاوز هوایی دشمن، سوخت‌گیری هوایی، عملیات بار‌ریزی روزانه و شبانه و چترریزی در ارتفاع متوسط و پایین، عملیات جنگ نوین در مقابله با تهدیدات تک شیمیایی دشمن از بخش‌های مهم این رزمایش است که در سطح گسترده‌ای انجام می‌شود.


وی تصریح کرد: نمایش قدرت هوایی، انعکاس بخشی از قابلیت‌ها و توان رزمی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تمرین عملیات بُرد بلند جنگنده‌ها در خارج از رینگ پدافندی، دقت در نقطه‌زنی بمب‌ها و راکت‌ها در عملیات هوا به زمین و موشک‌های هوا به هوا با قدرت تخریب بسیار بالا، کنترل و هدایت آتش شکاری بمب‌افکن‌ها و رصد اطلاعاتی منطقه عملیات از محورهای مورد توجه فرماندهان در این رزمایش بزرگ هوایی است.


واحدی افزود: سامانه‌ها و تسلیحات بومی و ارتقایافته اعم از بمب‌های هوشمند سنگین و نیمه‌سنگین، انواع موشک‌های لیزری، تلویزیونی، حرارتی، راداری، انواع راکت‌ها و بمب‌های تولید شده به دست متخصصان داخل کشور در مراکز دانشگاهی و صنعتی کشور، صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش در این رزمایش به نمایش گذاشته و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


وی تصریح کرد: در این رزمایش که در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران و با تکیه بر خودباوری و خودکفایی نیروهای مسلح، بخصوص نیروی الهی هوایی ارتش انجام می شود، خلبانان جوان، شجاع و آموزش‌دیده نیروی هوایی ارتش به همراه کارکنان فنی متخصص و متعهد با استفاده از  تجربه گران‌‌بهای پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس، دانسته‌ها و تاکتیک‌های رزمی خود را اجراء خواهند کرد.


جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی ارتش در کنار سایر قوای مسلح کشور تحت فرماندهی ولی امر مسلمین و فرماندهی معظم کل قوا، وظیفه تأمین امنیت پهنه هوایی کشور را بر عهده دارند و پیام این رزمایش برای کشورهای منطقه امنیت، ثبات، دوستی و صلح پایدار در منطقه است.


وی گفت: نیروی هوایی ارتش در کنار سایر قوای مسلح کشور تحت فرماندهی ولی‌امر مسلمین و فرماندهی معظم کل قوا، وظیفه تأمین امنیت پهنه هوایی کشور را برعهده دارند و پیام این رزمایش برای کشورهای منطقه امنیت، ثبات، دوستی و صلح پایدار در منطقه است.


واحدی در پاسخ به این پرسش که آیا این رزمایش اخلالی در برنامه‌ریزی پروازها ایجاد می‌کند، گفت: خوشبختانه بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در این رزمایش هیچ تأخیری در پروازهای کشوری ایجاد نخواهد شد.


جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه پایگاه اصلی این رزمایش اصفهان است و از پایگاه‌های شیراز، دزفول و همدان هم استفاده می‌شود، افزود: در پروازهای روز اول رزمایش، از از بمب‌های مشقی استفاده خواهد شد و در روز دوم از تجهیزات و تسلیحات اصلی بهره خواهیم گرفت.


وی درباره به‌کارگیری جنگنده کوثر در این رزمایش گفت: جنگنده کوثر که چندی پیش رونمایی شد اولین پرواز خود را در حضور وزیر دفاع و رئیس‌جمهور انجام داده و خط تولید آن آغاز به کار کرده است اما در این رزمایش از آن استفاده نمی‌شود.


انتهای پیام/۴۰۷۹/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته