دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 دی 1397 - 12:03
یک باستان‌شناس:

آثار باستانی کشف‌شده در شهر ری به دوره سلجوقی می‌رسد

مسئول بخش باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران گفت: آثار باستانی کشف‌شده در شهر ری به دوره سلجوقی می‌رسد.
کد خبر : 350930
57809223.jpg

قدیر افروند در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص آثار باستانی که در ساخت‌وسازهای اخیر در شهرری کشف شده است، گفت: ارزیابی‌های انجام‌شده بر روی آثار پیداشده نشان می‌دهد این آثار این نزدیکی و مقاربت زیادی با آثار دوره سلجوقی و اوج رونق تمدن اسلامی در قرن پنجم داشته است.


مسئول بخش باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران در ادامه خاطرنشان کرد: خمره‌های پیداشده در واقع ظرف‌های نگهداری غلات و  آذوقه بوده‌اند که در دوره سلجوقی از این ظروف استفاده زیادی می‌شده است و در منطقه ری پیش‌ازاین نیز موارد مشابهی از این آثار پیداشده است.


وی در خصوص تصمیم‌گیری برای بررسی آثار به‌دست‌آمده گفت: روز گذشته جلسه‌ای در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد و قرار شد یک هیئت باستان‌شناسی فعالیت در  این خصوص را آغاز کند.


افروند در خصوص لایه‌های باستان‌شناسی که در منطقه شهرری تهران وجود دارد، گفت: عمق این لایه‌ها بین دو تا ۶ متر است و بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوران سلجوقیان و قبل از مغول و در دوره ایلخانی انواع هنر در این محدوده بسیار پررونق بوده است و هرجایی از این منطقه کنده شود، ممکن است آثار باستانی از آن پیدا شود و به همین دلیل هم مردم باید آگاه باشند و هم مدیریت شهری در بحث ساخت‌وسازها نظارت داشته باشد.


مسئول بخش باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران در خصوص پیدا شدن آثار باستانی و موارد تشویقی برای یابندگان آن گفت: منشأ و مرکز ما در این قضاوت‌ها قانون است. قوانین آشکاری داریم که در صورتی که شخصی اثر باستانی را پیدا کند، باید آن را به سازمان‌های متولی تحویل دهد. این آثار، میراث ملی ما به‌حساب می‌آید و آسیب به آن می‌تواند به اوراق هویتی ما ضربه وارد کند. درواقع در تهران نیز با توجه به دوره‌های مختلف حضور اقوام مختلف در آن می‌توان آثار مختلفی را پیدا کرد و باید این را گفت که ضربه به این آثار به هویت مردم و جامعه ضربه وارد می‌کند و هرچقدر این آثار بیشتر پیدا شود، تفاخر و احساس هویت ما پررنگ‌تر خواهد شد.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: لایه‌های زمین‌شناسی جدید تاریخی در محدوده شهرری پیداشده است که لزوم توجه به ضوابط ساخت‌وسازها را در شهرری به دنبال دارد. زیرا لایه‌های پیداشده دوره سلجوقی و ساسانی باستان‌شناسی را در این منطقه حساس‌تر از قبل کرده است.


انتهاب پیام/4087/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته