دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 دی 1397 - 08:56
لاریجانی در نطق پیش از دستور:

اصلاحات در ایران فقط بر پایه‌های تفکر دینی امکان‌پذیر است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاحات در ایران چه از نوع ایجابی و سلبی به دلیل باورهای عمومی و اجتماعی اگر بر ستون‌‌های تفکر دینی استوار باشد موفق خواهد بود.
کد خبر : 350853

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی در سخنان پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به یوم‌الله 19 دی، 56 اظهار کرد: در آن روز همه با شعارهای انقلابی صحنه اجتماعی و سیاسی قم را به میدان مبارزه با رژیم سفاک پهلوی بدل کردند و همین حضور آگاهانه مبدأ انقلاب شکوهمند ایران شد.


وی افزود: این حرکت آگاهی بخش در قیام 19 دی موجب بیداری مردم در سایر استان‌ها شد و چهلم شهدای قم درتبریز و سایر شهرهای کشور جوشش جدید انقلابی را به‌وجود آورد.


رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در کالبد شکافی این قیام و سابقه تاریخی قیام‌های یکصدساله اخیر در ایران می‌توان به این امر دست یافت که بطن فرهنگ ملت ایران تفکر دینی، تعلق به میراث اهل بیت عصمت و طهارت است و هرگونه اصلاحات در این کشور چه از نوع ایجابی و سلبی به دلیل باورهای عمومی و اجتماعی اگر بر ستون‌‌های تفکر دینی استوار گردد موفق خواهد بود در غیراینصورت نمی‌تواند در توده‌ها حرکت آفرین باشد و این نقطه اساسی همیشه مورد توجه مصلحان واقعی در تاریخ ایران بوده است.


لاریجانی اضافه کرد: سلاطین جور به دلیل عدم لیاقت و نداشتن درک درست جامعه شناختی با این مبنا مقابله کردند، چه رضا خان و چه محمدرضا این درک را نداشتند و به جای آن تکیه بر آمریکا و انگلیس کردند و به خودو کشور لطمات جبران ناپذیر زدند.


وی با بیان اینکه برخی گروه‌های سیاسی از جمله مارکسیست‌ها نیز با گرته‌برداری از سایر قیام‌های متناسب با شرایط کشورهای دیگر مسیری را طی کردند که توفیق نیافتند، اظهار کرد: امام خمینی(ره)، کاشانی، مدرس، علمای صدر مشروطه و سیدجمال از مصلحان واقعی بودند که با شناخت درست از صحنه اجتماعی ایران بنای حرکت خود را برتفکر دینی و روشن بینانه قرار دادند و نتیجه آن انقلابی شکوهمند شد.


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این درس بزرگی است که اصلاحات واقعی در ایران اگر از ماده اصلی تفکر دینی فاصله بگیرد، نمی تواند جریانی موفق باشد، گفت: در ایران عرفی کردن حقایق در عرصه معرفت وسیاست نه وجه عقلی دارد و نه تجربه توفیقی برای آن ثبت کرده است.


وی تأکید کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب از سال ها پیش در مورد تهاجم فرهنگی اظهار کردند به همین دلیل است که پایه تغییرات و اصلاحات واقعی و حرکت به جلو در ایران  منوط است به رونق بخشیدن به تفکر دینی و غنای یافتن در این عرصه است.


لاریجانی گفت: امروز ممکن است آمریکا در عرصه فضای مبارزه امنیتی و اقتصادی علیه ایران را مطرح نماید، اما اصل ماجرا جویی آنان مبانی دینی را نشانه گرفته است و عدم توفیق آنان علی‌رغم همه فشارها به این جهت است که ملتی که فرهنگ حسینی و علوی دارد میراث قلبی خود را به حراج نمی‌گذارد و تحمل سختی‌ها را سنگر صیانت از آیین خود می‌پندارد.


وی در پایان به ارواح پاک شهدای قیام 19 دی درود فرستاد.


انتهای پیام/4034


انتهای پیام/

برچسب ها: لاریجانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته