دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1397 - 12:20
محمودی در سؤال از وزیر ارشاد:

اوقاف به نقش رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ وقف توجه کند

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی گفت: اوقاف به نقش رسانه‌های جدید برای ترویج فرهنگ وقف توجه کند و برای مشارکت طبقات اجتماعی در وقف راهکار دهد.
کد خبر : 350647
636630399223386736_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا،  سمیه محمودی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان سؤال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه دلیل نبود شفافیت در سازمان اوقاف و امور خیریه چیست؟ اظهار کرد: با توجه به سنت حسنه وقف و بقاع متبرکه در کشور عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه ضعیف ارزیابی می‌شود. 


نماینده مردم شهرضا اظهار کرد: دلایل عدم شفافیت درآمد و هزینه کرد موقوفات و بقاع متبرکه و عدم وجود فهرست دقیق از منابع وقفی ارزش وقفی و عایدات سالانه آنها از دلایل سؤال است.


وی اضافه کرد: در 10 سال گذشته حدود 80 درصد موقوفات شامل مکان‌های تجاری، مسکونی و تجاری به صورت تولیت مستقیم سازمان اداره می‌شود و بر اساس همین آمار عواید از سه راه اجاره، فروش و تبدیل به احسن و سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود. چون سازمان اوقاف اطلاعاتی در این زمینه را در اختیار مردم و نهادهای نظارتی و پژوهشی نمی‌گذارد، نمی‌توان به رقم‌های قطعی در این زمینه اشاره کرد.


وی اضافه کرد: حدود 17 هزار موقوفه در کشور وجود دارد  که تنها برای 50 درصد از آنان سند رسمی ارائه شده است و نیمی از موقوفات فاقد سند هستند، لذا شفافیت درآمد موقوفات بدون اسناد وجود ندارد.


محمودی با اشاره به گزارش رئیس سازمان اوقاف در سال 96 گفت: با شناسایی مستأجران و متصرفان موقوفات 11 هزار رقبه و 25 هزار هکتار زمین شناسایی شده که در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دارد و به طور تقریبی بیش از پنج هزار میلیارد تومان مطالبات سازمان از رقبه‌ها و موقوفات است. و بیان می‌شود 52 درصد از امامزاده‌های کشور فاقد درآمد هستند و برای نگهداری و بازسازی آنها نیازمند هفت هزار میلیاردتومان بودجه است که اعداد و ارقام نشان دهنده عدم جدیت مدیران اوقاف در زمینه گسترش فرهنگ وقف است.


نماینده شهرضا خطاب به وزیر فرهنگ گفت: عدم دقت در هزینه درآمد موقوفات و بقاع با  توجه به نیات یکی از گلایه‌های جدی مردم است و می‌طلبد با توجه به بهره‌وری موقوفات متصرفی، دلایل عدم تمایل سازمان اوقاف به تغییر رویه از نظام اجاره داری و حق تولیت ثابت و نظام مشارکتی و حق تولید متغیر را بیان کنید.


محمودی با بیان اینکه باید دلایل عدم مشارکت یا مشارکت محدود نخبگان محلی در نظارت تولیت و ترویج وقف اعم از امام جمعه، روحانیون جوان، اساتید دانشگاه تبیین شود، گفت: در این زمینه متأسفانه سلیقه‌ای و سیاسی عمل شده است، بنابراین ضعف در نظریه‌پردازی و ارتباط صحیح اوقاف با سایر نهادهای دینی موجب عدم شفافیت و عدم برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند در سه رکن واقف، موقوف علیه و موقوف شده که باید توضیح داده شود.


وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: توجه ویژه سازمان اوقاف به نقش رسانه‌های جدید برای ترویج فرهنگ وقف بسیار اهمیت دارد که متأسفانه 50 درصد از مردم با وقف و کارکردهای آن آشنایی ندارند.


وی تصریح کرد: با توجه به توزیع نابرابر ثروت و عدم تمایل بخشی از ثروتمندان به وقف امید داریم سازمان راهکاری برای ایجاد مشارکت طبقات اجتماعی کمتر برخوردار و وقف دسته جمعی داشته باشد.


محمودی گفت: ایجاد بستر مناسب به منظور هماهنگی سنت حسنه وقف با سبک زندگی جدید در جامعه و غلبه نگرش فرهنگ محور اوقاف به جای نگرش درآمد محور در وقف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 


وی با بیان اینکه سازمان اوقاف باید ارتباط مؤثرتری با مراکز علمی و دینی داشته باشد، اظهار کرد: حضور پررنگ اوقاف در وقف دانش و صنعت و فناوری‌های نو از موضوعاتی است که باید بیشتر به آن توجه شود.


انتهای پیام/4034/پ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته