دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1397 - 13:30
رهبران مقاومت تأکید کردند:

تحکیم روابط ایران و مقاومت برای تشکیل دولت فلسطینی در تل‌آویو

سفر دو مقام ارشد حماس و جهاد اسلامی فلسطین به تهران و دیدار با رهبر انقلاب نشان می‌دهد محور مقاومت خود را برای تشکیل دولت فلسطینی در تل‌آویو آماده می‌کند.
کد خبر : 350603
1928713_Page_.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: در دو ماه گذشته جمهوری اسلامی ایران محل تردد رهبران ارشد مقاومت اسلامی فلسطین بوده است؛ از سفر «محمود الزهار»، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گرفته تا سفر «زیاد النخاله»، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین همه نشان‌دهنده حساسیت بازه زمانی کنونی در پرونده فلسطین است. جنبش حماس در فلسطین با تهدیداتی از سوی رژیم اشغالگر قدس مواجه شده است و به‌ نظر می‌آید حوزه روابط خارجی این جنبش نیاز به یک تکاپوی اساسی برای مهار تنش‌ها و مقابله با تهدیدات را در خود حس می‌کند.


از سویی برخی بدخواهان منطقه که ریشه در دلارهای نفتی سعودی دارند، مدت‌هاست به فکر القای این ذهنیت در افکار عمومی منطقه هستند که حماس با کمک‌های مالی که از ایران دریافت کرده است، عملیات ربودن یک فرد صهیونیست را به خارج از فلسطین انجام داد تا به‌این‌وسیله هم در تأمین مالی ایران از حماس چالش ایجادکنند و هم ماهیت روابط میان جمهوری اسلامی ایران با مقاومت فلسطینی را خدشه‌دار کنند.


البته ناگفته پیداست که موضوع تأمین مالی مقاومت اسلامی فلسطین از سوی ایران همواره ادامه داشته و دارد ولی در برخی زمان‌ها و به‌دلیل برخی مواضع دچار نوساتی بوده که این نوسانات با رایزنی میان مسئولان فلسطینی با جمهوری اسلامی ایران حل شده است. 


خط مشی رهبر انقلاب برای نابودی رژیم صهیونیستی


تحولات در سرزمین‌های اشغالی، نوار غزه و کرانه باختری با موفقیت‌های محور مقاومت در منطقه از عراق و سوریه گرفته تا یمن هم‌زمان شده است و اکنون مقاومت فلسطین حس می‌کند که زمان خوبی برای وارد آوردن ضربه نهایی بر پیکره صهیونیست‌ها فراهم شده است؛ موضوعی که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با «زیاد النخاله» بر آن تأکید کردند و فرمودند: «پیروزی مردم فلسطین در سال‌های اخیر، به معنای توانایی تشکیل حکومت در تل‌آویو نبوده است که البته این موضوع نیز به‌ فضل پروردگار محقق خواهد شد، بلکه پیروزی اصلی این بوده است که رژیم صهیونیستی که ارتش‌های عربی نتوانستند آن را شکست دهند، به‌وسیله‌ مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت به زانو درآمد و به اذن الهی پیروزی‌های بزرگ‌تری نیز خواهید داشت». (10 دی 97)


باوجود نیت برخی بدخواهان منطقه، روابط میان حماس و جمهوری اسلامی ایران مستحکم‌تر از گذشته ادامه دارد و این مهم را می‌توان در سفر چند روزه «محمود الزهار» به تهران و دیدار بسیاری از مقام‌های برجسته کشورمان شاهد بود. این سفر از سویی روابط میان این جنبش با ایران را توسعه داد و از سوی دیگر باعث شد تا توطئه بدخواهان منطقه‌ برای برهم زدن روابط میان مقاومت فلسطینی با تهران در نطفه خفه شود.


الزهار: ایران حامی فلسطین برای عبور از بحران‌هاست


«محمود الزهار»، در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره این سفر و دیدارش با مقام‌های ارشد کشورمان با تأکید بر این موضوع که تهران تمایل دارد تا مقاومت فلسطین در همه نبردها پیروز باشد، گفت: «باعث خوشحالی است که در این سفر متوجه شدیم فعالیت‌های ما از لحاظ راهبردی مورد توجه و پیگیری ایران است و تهران تمایل دارد تا مقاومت فلسطینی با تمام توان از بحران‌ها در سرزمین‌های اشغالی عبور کند».


محمود الزهارعضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با بیان اینکه ایران و حماس در تلاش‌اند تا با همکاری‌های بیشتر، مقابل تهدیدات از سوی رژیم صهیونیستی بایستند، افزود: «اعضای حماس مدتی به‌دلایل خاص از حضور در انظار عمومی خودداری می‌کردند و این موضوع باعث شد تا برخی کج‌اندیشان این شائبه را ایجاد کنند که در روابط میان این گروه مقاومت فلسطینی و جمهوری اسلامی ایران خلل به‌وجود آمده است. برخی گزارش‌های غربی را که مشاهده کردیم، متوجه شدیم در نوع نگرش‌ها سوءبرداشت به‌وجود آمده است و به همین دلیل برای اثبات دوستی و صداقت خود با ایران، به تهران سفر کردیم».


وی تصریح کرد: «عملیات رسانه‌ای غرب برای متهم کردن ما به دست‌داشتن در عملیات ربایش فرد صهیونیست از‌پیش شکست خورده است و دراین‌باره ارتباطاتی با برخی مقام‌های اروپایی برقرار شد که بیانگر دقت و حساسیت موضوع در نزد افکار عمومی بود».


جهاد اسلامی: باید از راهنمایی‌های ایران سود جست


به گزارش آنا، روزنامه «القدس»، چاپ فلسطین در گزارشی از سفر مقام ارشد حماس به ایران نوشته بود که روابط میان ایران و حماس رو به بهبودی و این روابط در یک سال اخیر توسعه فراوانی داشته است. در این‌ میان در روزهای برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در تهران و بعد از آن، «اسامه حمدان» مسئول روابط خارجی و «اسماعیل رضوان»، از رهبران حماس به ایران سفر و با مسئولان و مقام‌های ارشد ایران دیدار کردند.


در ادامه این سفرها بود که مقام‌های ارشد جهاد اسلامی فلسطین نیز به تهران سفر کردند. منابع نزدیک به جهاد اسلامی فلسطین دراین‌باره تأکید کردند که روابط میان جهاد اسلامی و ایران درحال بازگشت به مسیر اصلی خود است و مسئولان این جریان درک کرده‌اند که باید از راهنمایی‌های ایران در مسیر مقاومت و تحقق ایده تشکیل دولت فلسطینی در تل‌آویو بیش‌از گذشته سود جویند. این موضع‌گیری مقام‌های جهاد اسلامی از آن روست که برخی منابع منطقه‌ای مدعی شده بودند به‌دلیل مواضع جهاد اسلامی درقبال برخی موضوعات منطقه‌ای ازجمله اوضاع سوریه و یمن، میان این جریان و ایران فاصله افتاده است. 


«زیاد النخاله»، دبیر کل و برخی اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین از دو هفته پیش به تهران سفر و در آن با مقام‌های ارشد کشورمان ازجمله آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کرده‌اند. این سفر در راستای گشودن صفحه جدیدی از روابط میان این جریان مقاومت فلسطینی و جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.


زیاد النخاله: صهیونیست‌ها را از شمال و جنوب هدف قرار می‌دهیم


وی در حاشیه این سفر و در گفتگویی که با شبکه العالم انجام داد، با تأکید بر افزایش هماهنگی میان ایران و جهاد اسلامی برای مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی، گفت: «محور مقاومت به پرچمداری جمهوری اسلامی ایران قصد دارند اسرائیل را از شمال و جنوب هدف قرار دهند. طبعاً رویارویی آینده با رژیم اشغالگر با نقش فعالانه محور مقاومت خواهد بود و آنها این رژیم را از شمال لبنان و جنوب غزه هدف قرار می‌دهند».


زیاد النخاله «نخاله» تصریح کرد: «کانال‌های همکاری میان جهاد اسلامی و ایران بدون هیچ قید و شرط و خط قرمزی باز است و ما به هرگونه حمله اسرائیل پاسخی درخور محور مقاومت خواهیم داد. ما از زمین و هوا آنها را هدف قرار می‌دهیم و آنها هرجا نگاه کنند، ما را خواهند دید. من تأکید می‌کنم که ما توطئه صهیونیستی را به شکست می‌کشانیم، به مقاومت خود ادامه می‌دهیم و پا پس نمی‌کشیم».


خالد القدومی: حماس گوش‌به‌فرمان ایران است


در هر صورت این گفتگوها را باید سرآغاز فصل جدیدی از روابط میان جمهوری اسلامی ایران و مقاومت فلسطینی دانست. موضوعی که «خالد القدومی»، نماینده حماس در تهران بر آن تأکید کرد و در گفتگو با آنا گفت: «حضور محمود الزهار در تهران زمینه را برای تحکیم روابط میان ایران و مقاومت فلسطینی به‌ویژه جنبش حماس در راستای تشکیل دولت فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی فراهم کرد».


وی با بیان اینکه مقاومت فلسطینی برای تحقق آرمان خود که همان آزادی سرزمین اشغالی فلسطین از چنگ صهیونیست‌هاست تلاش می‌کند، افزود: «بنا به تعبیر جناب محمود الزهار، ما علاقه زیادی برای رابطه با جمهوری اسلامی ایران داریم، همان‌گونه که روابطمان را با سایر کشورهای جهان اسلام توسعه می‌دهیم. در رابطه میان ما و ایران موارد اتفاق نظر و تفاهم بیش‌از موارد ناچیز اختلافی است. موضوع فلسطین نقطه اشتراک ما و حماس از بزرگ‌ترین جریان‌های مقاومت در آن است و لذا این موضوع اهمیت روابط سازنده با ایران را نشان می‌دهد».


بازدید نماینده حماس خالد قدومی از خبرگزاری آنانماینده حماس در تهران با بیان اینکه این جنبش گوش‌به‌فرمان ایران است، تصریح کرد: «روابط ما با ایران همیشه به معنای این نیست که ما از ایران چه می‌خواهیم؛ بلکه به این معنا نیز هست که ایران از ما چه می‌خواهد». 


به گزارش آنا، از صحبت‌های رهبران و اعضای ارشد حماس و جهاد اسلامی به خوبی می‌توان درک کرد که رژیم صهیونیستی در صورت هرگونه تقابل احتمالی با مقاومت فلسطینی لحظه‌به‌لحظه خود را به پیش‌بینی رهبر انقلاب اسلامی از سرنوشت حتمی صهیونیست‌ها نزدیک‌تر می‌کند. 


رهبر انقلاب در دیدار قشرهای مختلف مردم که پس‌از پایان مذاکرات هسته‌ای بود در پاسخ به زیاده‌گویی سران رژیم صهیونیستی فرمودند: «بعد از اتمام این مذاکرات هسته‌ای، شنیدم صهیونیست‌ها گفتند فعلاً با این مذاکراتی که شد، تا ۲۵ سال از دغدغه‌ی ایران آسوده‌ایم؛ بعد از ۲۵ سال فکرش را می‌کنیم. بنده در جواب عرض می‌کنم اولاً شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید. ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت؛ ثانیاً در همین مدت هم روحیه اسلامی مبارز و حماسی و جهادی، یک لحظه صهیونیست‌ها را راحت نخواهد گذاشت؛ این را بدانند». (18 شهریور 94)


انتهای پیام/4106/4033/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته