دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آبدار در گفتگو با آنا:

تعداد تخت هتل‌های آذربایجان شرقی به بیش از 13 هزار افزایش می‌یابد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: تعداد تخت هتل‌ها در تبریز تا پایان سال 1400 به بیش از 13 هزار تخت افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر : 350280

مرتضی آبدار در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در تشریح پیامدها و نتایج همایش تبریز 2018 اظهار کرد: شهر تبریز ابتدای سال 97 میزبان جمع زیادی از مسئولان کشوری ازجمله رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور و مسئولان گردشگری کشور و کشورهای اسلامی بود. این گردهمایی به دلیل انتخاب تبریز به‌عنوان مرکز گردشگری کشورهای جهان اسلام در سال 2018 اتفاق افتاد.


وی با بیان روند انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام در سال 2018 بیان کرد: وقتی سازمان OIC تصمیم گرفت در یک برنامه 5 ساله، ارتباطات کشورهای اسلامی را در حوزه گردشگری و تعاملات فرهنگی توسعه دهد، پنج شهر قدس، قونیه، مدینه، تبریز و باکو برای این هدف انتخاب شدند؛ البته از ایران دو شهر یزد و تبریز منتخب بودند که تبریز توانست در این مسیر به موفقیت برسد و به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شود.


مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی افزود: بعد از مسجل شدن انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام در سال 2018 ستادهای مختلف در سطح شهر تبریز، استان آذربایجان شرقی و کشور برای معرفی شهر تبریز فعالیت خود را آغاز کرد و کارگروه‌های شش‌گانه زیرساخت‌‌های گردشگری، کمیته فرهنگی و اجتماعی، کمیته روابط عمومی و امور بین‌الملل، کمیته سرمایه‌گذاری، کمیته آموزش و کمیته سازمان‌های مردم نهاد فعالیت خود را آغاز کردند در کنار این فعالیت‌های استانی، شورای ملی به ریاست رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز فعالیت خود را آغاز کرد.


آبدار یادآور شد: علاوه بر این برای بهتر برگزار شدن این رویداد فرهنگی دو مسیر طراحی شد که در مسیر نخست، زیرساخت‌های گردشگری به‌صورت پروژه‌های عمرانی گردشگری تعریف شد و مسیر دیگر رویدادمحور بود که در آن 163 رویداد محلی ملی و بین‌المللی برای این مسیر معرفی شد و چون این رویداد جنبه ملی داشت، تمام اقدامات در هیئت وزیران مصوب و همه وزراتخانه‌ها موظف به همکاری شدند.


 


مرتضی آبدار


وی خاطرنشان کرد: قبل از ورود به سال 2018 و برگزاری این رویداد به‌صورت رسمی سعی کردیم با کمک و همراهی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تمام رویدادهای بین‌المللی ایران را در شهر تبریز برگزار کنیم ازجمله اینکه در نخستین قدم نشست وزرای گردشگری کشورهای آسیایی در تبریز برگزار شد و با آغاز سال 2018 یک پیش رویداد به مناسبت گرامیداشت یک رویداد ملی با حضور معاون اول رئیس جمهور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از سفرای کشوهای خارجی که در ایران حضور داشتند به استقبال برگزاری همایش تبریز 2018 رفتیم.


آبدار متذکر شد: حرکت به سوی گردشگری حرفه‌ای از جمله هدف‌هایی بود که برای آن برنامه‌ریزی شده بود. بعد از انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، شاهد افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری تبریز بودیم که حدود 860 درصد رشد در بخش سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری داشتیم؛ به‌طوری که تعداد تخت هتل‌ها به دو برابر افزایش پیدا کرد. قبل از این رویداد در استان آذربایجان شرقی 7 هزار و 400 تخت در بخش گردشگری داشتیم که الان به 9 هزار و 500 تخت افزایش یافته و تا پایان سال 1400 به بیش از 13 هزار تخت افزایش پیدا می‌کند.


140 پروژه میراثی، گردشگری و مرمتی در دستور کار


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی افزود: افزایش اعتبارات میراث فرهنگی از دیگر پیامدهای برگزاری این رویداد بود؛ به‌طوری که با اخذ اعتبار 50 میلیارد تومانی 140 پروژه میراثی، گردشگری و مرمتی در دستور کار داریم و اعتبارات استان در حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری حدود 200 درصد رشد داشته است.


آبدار با بیان اینکه با استفاده از سایر رویدادها سعی کردیم تا شهر تبریز را در افکار عمومی شهروندان جهان اسلام معرفی کنیم، اظهار کرد: در این زمینه برای برگزاری و معرفی تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، رویدادهای ورزشی از جمله والیبال نشسته، اسنوکر، برگزاری جام جهان پهلوان تختی و مستندسازان سینما در شهر تبریز برگزار شد.


رشد 18 درصدی گردشگری در تبریز


مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه بعد از انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام گردشگری این شهر حدود 18 درصد رشد داشته اظهار کرد: گردشگران از اقصی نقاط  دنیا در تبریز حضور پیدا کردند.


وی با بیان نقش سازنده شهرداری تبریز در معرفی این رویداد در برنامه‌های مختلف گفت: از زمانی که تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد، شهرداری تبریز در هر رویدادی در هر نقطه و نمایشگاهی که شرکت می‌کرد، سعی کرد تا به بهترین شکل ممکن در اطلاع‌رسانی برگزاری این رویداد نقش‌آفرینی کند. مثلاً شهرداری تبریز در نمایشگاه‌های گردشگری که در آلمان و ترکیه و حتی در رویدادهایی که توسط کلانشهرهای ایران برگزار می‌شد، حضور یافته و با قدرت و قوت، این رویداد را معرفی می‌کرد و حتی قبل از آغاز مراسم از زمانی که تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شد، بسته‌های فرهنگی برای تمام سفارتخانه‌ها تهیه و در نظر گرفته شد.


مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در مسیری که برای رسیدن به این هدف طی کردیم سعی شد تا با ایجاد خواهرخواندگی بین تبریز و سایر شهرهای گردشگری جهان، ذهن گردشگران را با این رویداد آشنا کنیم به همین منظور تبریز با شهرهای باکو، طرابوزان، ارزروم و استانبول در ترکیه خواهرخوانده شده است.


رشد 860 درصدی سرمایه‌گذاری در تبریز


تبریز برای ۲۰۱۸ آماده می‌شود/ تدارک برای یک میزبانی فرهنگی


آبدار افزود: بعد از انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 و خودنمایی آذربایجان شرقی در ویترین گردشگری جهان اسلام، سعی کردیم در بخش سرمایه‌گذاری نهایت استفاده را ببریم و با همکاری شهرداری تبریز بسته‌های حمایتی و مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار طراحی کنیم. به همین منظور اخذ مجوز هر سرمایه‌گذار و فعال بخش خصوصی که در سال 2018 در تبریز اقدام به ساخت هتل کند رایگان بوده و شهرداری تبریز از این بابت پولی دریافت نمی‌کند. در بخش سرمایه‌گذاری خصوصی رشد 860 درصدی داشته‌ایم.


وی افزود: سعی کردیم از این فرصت نهایت استفاده را برده و با محور قراردادن شهر تبریز سایر ظرفیت‌های استانی را تقویت و برجسته کنیم. بعد از برگزاری این رویداد گردشگری استان آذربایجان شرقی و به‌خصوص شهر تبریز دچار انقلاب عظیمی شده و بر این باور هستیم که آذربایجان جاذبه‌های زیادی دارد و چون حوزه فعالیت ما فرهنگی است برای بهره‌برداری و نفع اقتصادی در مقایسه با سایر حوزه‌ها باید صبوری بیشتری پیشه کنیم.


کاهش نقش نفت در اقتصاد با صنعت گردشگری


مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، فرهنگ پذیرایی از گردشگران توسط شهروندان تبریزی  را بالا بیان کرد و به آنا گفت: شهرداری تبریز از سال 2016 و 2017 برنامه‌های فرهنگی خود را با این شعار که هر شهروند یک میزبان است، آغاز کرد. لازم به ذکر است که خود مردم تبریز و آذربایجان نسبت به این موضوع و رویداد حساسیت لازم را داشتند و در این بخش اداره کل میراث استان مشکل چندانی نداشت و مردم به‌عنوان صاحبان اصلی این رویداد در کنار مسئولان گردشگری استان بودند.


آبدار خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری صنعتی مردم‌محور است و این اداره کل با این دیدگاه برنامه خود را طراحی کرده و اگر خواسته باشیم از نقش نفت در اقتصاد کشور بکاهیم، صنعت گردشگری میراث فرهنگی و صنایع‌دستی ساده‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به این هدف است.


انتهای پیام/4117/4062/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب