دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1397 - 10:45
معاون آموزشی وزارت علوم:

جمعیت دانشجویی کشور ۲۴ برابر قبل از انقلاب اسلامی رشد داشته است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم، جمعیت دانشجویی امروز کشور نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۲۴ برابر رشد داشته است.
کد خبر : 350278

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی شریعتی نیاسر صبح امروز در نشست خبری در وزارت علوم، ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از دانشجویان در حادثه سقوط اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم، جمعیت دانشجویی ۲۴ برابر، هیئت علمی ۲۷ برابر و رشته‌های آموزشی بیش از ۲۰ برابر شده است.


معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در اوایل انقلاب در علوم انسانی فعال بودیم؛ اما در مقطع فنی و مهندسی در کارشناسی و ارشد پذیرش داریم. امروز در همه رشته‌ها در تحصیلات تکمیلی فعال هستیم. 


شریعتی نیاسر گفت: در بین‌رشته‌ای‌ها بسیار فعال هستیم و ایران در حوزه بسیاری از علوم بین‌رشته‌ای مانند علوم شناختی و نانو پیشتاز است.


وی ادامه داد: تعداد مؤسسات آموزش عالی از اول انقلاب تاکنون 50 برابر شده است و در آموزش مجازی اکنون یک دانشگاه تخصصی به‌نام پیام نور که متولی آموزش از راه دور است را داریم.


معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: در آموزش‌های مهارتی نیز دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای را داریم که خدمات زیادی به دانشجویان خود ارائه می‌دهند.


شریعتی نیاسر گفت: در ابتدای انقلاب در بسیاری از رشته‌ها ناگزیر بودیم که اعزام به خارج داشته باشیم اما اکنون در همه رشته‌ها می‌توانیم از پتانسیل داخل استفاده کنیم و عملاً بورسیه به خارج به صفر رسیده است.


وی با اشاره به جایگاه علمی ایران در عرصه بین‌المللی گفت: در رشد علمی مقام اول جهان را داریم و همچنین در پیشرفت علمی در برخی حوزه‌ها نیز در رتبه اول قرار داریم. اکنون بسیاری از پیشرفت‌های نظامی و صنعتی کشور به‌خاطر دانش‌آموختگان است. همچنین نسبت به اوایل انقلاب، انتشار مقالات علمی بین‌المللی رشد چشم‌گیری پیدا کرده است به‌طوری‌که در سال 96، 43 هزار مقاله در معتبرترین نشریات ISI منتشر کردیم.


معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به تحصیل هم‌زمان در دو رشته برای استعدادهای درخشان گفت: در این آیین‌نامه بازنگری صورت گرفته که براساس آن دانش‌آموزان دارای استعداد درخشان می‌توانند در دو رشته در دوره کارشناسی تحصیل کنند. اگر در یکی از رشته‌ها فارغ‌التحصیل شوند، می‌توانند به مقطع کارشناسی ارشد ورود پیدا کنند و تا دو ترم فرصت دارند که رشته دوم خود را در مقطع کارشناسی به اتمام برسانند.


وی ادامه داد: براساس این آیین‌نامه 40 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی از استعدادهای درخشان پذیرش می‌شود. امیدوارم بتوانیم در سال‌های آینده سهم بیشتری از دانشجویان استعداد درخشان را به دانشگاه‌ها اختصاص دهیم.


طرح ساماندهی مؤسسات در دستور کار ستاد آمایش


شریعتی نیاسر درباره طرح ساماندهی مؤسسات گفت: طرح ساماندهی مؤسسات در دستور کار ستاد آمایش قرار دارد. این طرح به‌دنبال توانمندسازی و ارتقای کیفیت مؤسسات است. در قالب این طرح به‌دنبال انحلال یا جمع کردن مؤسسه‌ای نیستیم. امیدواریم این طرح تا پایان سال به جمع‌بندی برسد.


وی در ادامه از برگزاری انتخابات الکترونیک در انتخاب اعضای گروه تخصصی آموزشی خبر داد و گفت: تاکنون دو هزار نفر در سامانه مربوط به این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.


وی با اشاره به حذف تدریجی کنکور گفت: در کنکور سال 98 رشته‌های با آزمون و رشته‌های مبتنی بر سوابق تحصیلی از یکدیگر جدا می‌شوند و کنکور فقط برای رشته‌های پرمتقاضی برگزار خواهد شد.


اعلام رشته‌محل‌های پذیرش بر اثر سوابق تحصیلی تا پایان دی


وی ادامه داد: براساس برنامه زمان‌بندی رشته‌محل‌هایی که پذیرش آنها بر اثر سوابق تحصیلی است تا پایان دی اعلام خواهند شد. به خانواده‌ها توصیه می‌شود که فرزندان خود را برای ثبت‌نام در این رشته‌ها تشویق کنند. همچنین دانش‌آموزان براساس استعدادهایی که دارند رشته‌های مورد نظر خود را انتخاب و از روند شرکت در کنکور خارج شوند. به‌نظر می‌رسد با این روش درصد قابل توجهی از متقاضیان از دغدغه شرکت در کنکور فارغ می‌شوند.


پذیرش دانشجو در دو نوبت مهر و بهمن از سال آینده


معاون آموزشی وزارت علوم از حذف مرحله تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها در سال 98 خبر داد و گفت: از سال آینده پذیرش دانشجو در دو نوبت مهر و بهمن انجام خواهد شد. در بهمن امسال نیز ظرفیت‌های خالی مؤسسات آموزشی به متقاضیان معرفی و در صورت تمایل پذیرش می‌شوند.


اخذ 328 مجوز جدید توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای


شریعتی نیاسر ادامه داد: توجه ویژه‌ای به حوزه مهارت‌های آموزشی داریم، به‌همین دلیل بیشترین ظرفیت را به دانشگاه‌های مهارتی اختصاص داده‌ایم. برای سال 97، 328 مجوز جدید به دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعطا کردیم.


وی با اشاره به فصل بودجه‌بندی گفت: از نمایندگان مجلس تقاضا داریم که توجه ویژه‌ای به آموزش عالی داشته باشند. اکنون بسیاری از مراکز آموزش عالی از کمبود بودجه رنج می‌برند. دو طرح مهم بین‌المللی‌سازی و مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها نیازمند بودجه است.


امیدواریم که نمایندگان به این موضوعات توجه کنند چرا که اگر مشکلات اعتباری دانشگاه‌ها حل نشود، نمی‌توانیم جایگاه مناسب بین‌المللی کسب کنیم.


تعیین تکلیف دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها در انتظار جمع‌بندی


شریعتی نیاسر درباره تعیین تکلیف وضعیت دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی گفت: براساس مصوبه بهمن سال 96 شورای عالی اداری باید همه مراکز دانشگاهی وابسته به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف شوند. بسیاری از مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌ها تعیین تکلیف شده‌اند اما سایر دانشگاه‌ها به‌ خاطر ابلاغ دیرهنگام این مصوبه، برای پذیرش دانشجو در مهر 97 مستثنا شده‌اند و قرار شد که تکلیف این مؤسسات تا پایان آذر مشخص شود، چراکه باید برای پذیرش دانشجو در مهر 98 وضعیت‌شان روشن باشد. با وجود اتمام آذرماه قرار است جلسه‌ای با سازمان امور استخدامی داشته باشیم تا در اسرع وقت درباره این دانشگاه‌ها به جمع‌بندی برسیم. دستگاه‌های اجرایی باید بدانند که نیازشان را باید از طریق دانشگاه‌های موجود دنبال کنند نه اینکه خودشان دانشگاه تأسیس کنند.


وی در پاسخ به سؤال آنا درباره اعتراض دانشجویان دانشگاه پیام نور نسبت به برگزاری غیراستاندارد امتحان‌های پایان ترم گفت: دستگاه آموزش عالی به‌صورت مصداقی به موضوعات ورود پیدا نمی‌کند مگر اینکه مصداقی، عرصه عظیم‌تری را دربر گیرد. اولین‌بار است که درباره دانشگاه پیام نور چنین چیزی را می‌شنوم. دانشگاه پیام نور در مسیر اعتلایی قرار دارد و از لحاظ کمّی و کیفی به‌خوبی کار می‌کند. موضوعات کیفی در این دانشگاه مورد توجه مدیریت آن قرار دارد و ما نیز از آن استقبال می‌کنیم.


وی افزود: طرح سؤال در تمام دانشگاه‌ها و در دانشگاه پیام‌نور نیز استادمحور است. اگر تخلفی صورت بگیرد قابل پیگیری است اما باید به‌خاطر داشته باشیم که یک استاد درباره درس خود اشراف کافی دارد و می‌تواند سؤالات را طرح کند.


به‌دنبال اصلاح نظام پرداخت در حق‌التدریس هستیم


وی درباره ساماندهی حذف استادان حق‌التدریس در دانشگاه‌ها گفت: به‌دنبال حذف استادان حق‌التدریس نیستیم بلکه به‌دنبال اصلاح نظام پرداخت در حق‌التدریس هستیم. می‌خواهیم از این طریق استادان در دانشگاه‌ها حضور بیشتری داشته باشند و هر یک از دانشگاه‌ها از ظرفیت موجود خود کاملاً استفاده کنند. این گونه، پرداخت‌ها نیز منسجم‌تر خواهند شد.


حمایت از ادغام مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی


وی در مورد ادغام مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی گفت: این مؤسسات غیرانتفاعی هستند و دولت نمی‌تواند از زاویه حکومتی به آنها ورود کند اما اگر دانشگاه‌های غیرانتفاعی به این جمع‌بندی برسند که ادغام شوند، از آنها حمایت خواهیم کرد. در برخی از استان‌ها مؤسسات غیرانتفاعی رشد بی‌رویه کمّی داشتند که بهتر است برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها با یکدیگر ادغام شوند.


وی همچنین درباره نحوه ارائه سوابق تحصیلی برای پذیرش در کنکور 98 گفت: آموزش و پرورش متعهد شده نظام ترازگونه سوابق تحصیلی را پیاده کند و نتایج فارغ‌التحصیلان مدارس به‌صورت یک‌پارچه در اختیار سازمان سنجش و دانشگاه‌ها قرار گیرند.


وی درباره تحصیل هم‌زمان در دو رشته در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی است که باید به قوانین عمل کند. تحصیل هم‌زمان در دو رشته برای دانشجویان استعداد درخشان است. اگر دانشگاه آزاد اسلامی از این موضوع تخطی کند، حتماً وزارت علوم می‌تواند با آن برخورد کند.


انتهای پیام/4060/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب