اجرای بستههای آموزش در دانشگاهها ارتقای بهداشت را به همراه دارد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وبدا، باقر لاریجانی، در نشست مسئولین دانشگاههای منطقه آمایشی 10، ضمن قدردانی از متصدیان اجرای بستههای تحول و نوآوری در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی اظهار داشت: همراهی هر یک از همکاران در اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی باعث ارتقای این بحث در سطح کشور میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به گزارش دانشگاههای علوم پزشکی اظهار داشت: گزارش برخی دانشگاهها نشان میدهد تلاش محسوسی با رویکرد روشن به آینده آموزش علوم پزشکی در دانشگاهها شکلگرفته و نگاه مسئولین دانشگاهها به آینده رویکرد تحولی است و امیدواریم این مسیر تداوم یابد.
لاریجانی در ادامه افزود: اکثر دانشگاههای منطقه آمایشی 10 برنامه روشنی در حوزه آموزش دارند و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام دادهاند، که میتواند برای تمامی همکاران قابلآموزش باشد.
وی با ابراز امیدواری در خصوص تداوم مسیر تحول در نظام سلامت، بیان کرد: برنامههای تحول آموزش با رویکرد جامع به حوزه آموزش علوم پزشکی شکلگرفته و نیازهای واقعی دانشگاهها در شرایط بینالمللی است. معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه منطقه آمایشی 10 بیش از 30 درصد آموزش علوم پزشکی کشور را بر عهده دارد، گفت: این منطقه باید در آموزش علوم پزشکی سرآمد باشد. مناطق آمایشی دیگر کشور همافق روشنی برای آینده دارند و حرکتهای خوبی در این مسیر داشتهاند.
لاریجانی با تأکید بر اینکه توجه به شرایط بیماریها و نیازهای سلامت کشور در برنامهریزی آموزش پزشکی کشور مهم است، اظهار داشت: مسائلی مثل بیماریهای غیر واگیر، پرفشاری خون و دیابت و چربی خون بالا ازجمله چالشهای اصلی سلامت جامعه هستند و ما در دانشگاههای علوم پزشکی باید حرکت جدی برای تأمین نیازهای سلامت کشور داشته باشیم و کاریکولوم های آموزشی را متناسب با این نیازها طراحی کنیم.
وی ادامه داد: علت دیدگاه آمایشی که رخ داد این بود که بتوانیم با توجه به شرایط کشور اداره حوزه سلامت را بهصورت غیرمتمرکز انجام دهیم. اینیکی دیدگاه کلیدی است و ما یک کشور بزرگ هستیم و لازم است نیازهای مناطق کشور بهصورت غیرمتمرکز برآورده شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بابیان اینکه بر اینکه وزارت بهداشت از برنامههای مناطق آمایشی حمایت میکند، افزود: اختیار تغییر 20 درصد کوریکولوم های آموزشی رشتهها متناسب با نیازهای منطقه به مناطق آمایشی دادهشده و شایسته است دانشگاههای مستقر در مناطق از این فرصت استفاده کنند.
لاریجانی با تأکید بر لزوم تقویت هویت جمعی دانشگاهها در مناطق آمایشی، گفت: اقدامات بسیار خوبی در برخی از دانشگاههای منطقه 10 و سایر مناطق انجامشده است. لازم است مناطق از تجارب یکدیگر استفاده کنند و اگر برنامهای در دانشگاهی اجراشده سایر دانشگاههای منطقه را نیز آموزش دهد.همچنین مناطق آمایشی میتوانند از یکدیگر یادگیری داشته باشند و متناسب با شرایط خود الگوبرداری کنند و این کار باعث همافزایی میشود.
وی با اشاره به رصد برنامههای تحول در حوزههای مختلف معاونت آموزشی وزارت بهداشت، تصریح کرد: در این برهه زمانی انتظار این است که خروجیهای عملیاتی اجرای بستههای تحول در دانشگاهها ملموس باشد و در گزارشهایی که ارائه میشود ذکر شود. همچنین مدلهای استقرار برنامهها نیز به سایر دانشگاهها آموزش داده شود.
لاریجانی ادامه داد: الگویی که برای تحول در آموزش در دست پیگیری است به دانشگاههای علوم پزشکی کمک میکند تا به سمت دانشگاههای هزاره سوم حرکت کنند. مناطق آمایشی نیز باید جلسات و تعامل بیشتری باهم داشته باشند و متناسب با ظرفیت هر دانشگاه به یکدیگر کمک کنند تا ضمن پیشبرد مأموریتهای ویژه دانشگاهها در حوزه آموزش نیز بدرخشند.
وی با اشاره به لزوم مشارکت بیشتر دانشگاههای مستقر در کلان مناطق گفت: با تشکیل گروههای مشترک منطقهای، به دانشگاههای مناطق اجازه دادهشده که مدرک تحصیلی مشترک ارائه کنند. همچنین بحث طراحی سؤالات آزمونها در مناطق موضوعی است که میتواند با مشارکت دانشگاههای منطقه پیش برود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اهمیت مشارکت اعضای هیئتعلمی دانشگاهها در اجرای برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: رمز پایداری این برنامهها در مشارکت اعضای هیئتعلمی است. برخی دانشگاهها در این حوزه خوب عمل کردهاند و لازم است این مشارکت را گسترش دهیم، چراکه تغییر باید ابتدا در نگاه اعضای هیئتعلمی ایجاد شود تا بتواند در دانشگاهها تغییر ایجاد کند.
لاریجانی بابیان اینکه ارتقای ارتباطهای بینالمللی به دانشگاههای علوم پزشکی هویت میدهد، گفت: بحث برآورد نیروی انسانی در سطح ملی نهایی شده و برشهای منطقهای این برآورد هم باید با کمک دانشگاههای منطقه نهایی شود. در آینده ظرفیتهای مناطق آمایشی متناسب با این برآوردها تعیین میشود و نیازهای سطح ملی و بومی بهصورت توأم در این ظرفیتها مدنظر قرار میگیرد.
وی در پایان با تأکید بر اینکه لازم است دانشگاهها از ظرفیتهای مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی و گرنت های این مرکز برای پیشبرد پروژههای آموزش استفاده کنند، گفت: ارزیابیهای کیفی دانشگاهها در قالب برنامههای مختلف ازجمله اعتباربخشی در حال انجام است و هدف این برنامهها ارتقای سطح آموزش در دانشگاهها مطابق با استانداردهای ملی و بینالمللی است.
انتهای پیام/4087
انتهای پیام/