سما خود را جدا از آموزشوپرورش نمیداند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از رشت، محمد نیکپسند صبح امروز در جلسه هماندیشی کارشناس مسئولان و کارشناسان مدارس غیردولتی آموزشوپرورش استان گیلان اظهار کرد: سمای واحد رشت با 27 نفر دانشآموز از مهر 1371 در مقطع دبیرستان فعالیت خود را آغاز کرد.
وی افزود: اکنون پس از گذشت 26 سال فعالیت، سما واحد رشت با هشت باب مدرسه، 69 کلاس درس و حدود 1500 دانشآموز از پیشدبستانی تا دوره متوسطه دوره دوم در دو بخش دختر و پسر در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان مشغول انجاموظیفه و کمک به امر آموزش است.
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان گیلان با بیان اینکه سما اکنون در هشت شهر گیلان آموزشکده و در 6 شهر مدرسه دارد، افزود: تعداد مدارس سما در گیلان به همراه مدارس ضمیمه به 32 مدرسه میرسد.
وی یادآور شد: 80 کارگاه و آزمایشگاه در سطح آموزشکدههای سما گیلان وجود دارد که از این تعداد 23 کارگاه در آموزشکده فنی و حرفهای سمای رشت دایر است.
نیکپسند با بیان اینکه سما خود را جدا از آموزشوپرورش نمیداند، خاطرنشان کرد: سما آمادگی دارد شرایطی فراهم کند تا دانشآموزان مدارس استان گیلان از امکانات موجود سما در آموزشکده و مدارس استفاده کنند.
در ادامه، رئیس اداره مشارکتهای مردمی آموزشوپرورش استان گیلان، مدارس سما را جزء مدارس خوب استان گیلان در بخش غیردولتی ارزیابی کرد و متذکر شد: بحث حقوق و مزایا در این مدارس بسیار مطلوب و الگوی خوبی برای پرداختهاست و یک امنیت شغلی پایدار برای کارکنان شاغل در این مدارس ایجاد کرده است.
حمید آقاجانی با بیان پشت سر گذاشتن نیمی از سال تحصیلی 97-98، بر ضرورت چیدمان برنامهریزی آموزشی و پرورشی و ایجاد فضای مناسب و تجهیزات در مدارس غیردولتی تأکید و مطرح کرد: مدرسهها نباید بدون مجوز قانونی از سازمان نوسازی مدارس فعالیت کنند.
وی، خواستار ارائه آدرسهای جدید به واحد نوسازی در صورت تغییر مکان مدارس غیردولتی در کوتاهترین زمان شد و ادامه داد: مؤسسان مدارس غیردولتی باید بر بیمه، تربیت نیروی انسانی و حقوق و مزایای آنها نظارت کافی داشته باشند.
رئیس اداره مشارکتهای مردمی آموزشوپرورش گیلان با تأکید بر مطالعه سند تحول بنیادین در برنامه ششم توسعه توسط مؤسسان، و کارکنان بهویژه معلمان مدارس غیردولتی تصریحکرد: کتاب سند تحول بنیادین آموزشوپرورش کشور از سال 1390 در اختیار وزارت آموزشوپرورش قرارگرفته که براساس 6 زیرنظام برنامه مدارس، فضا و تجهیزات، تأمین و تربیت نیروی انسانی، منابع مالی، پژوهش تأکید کرده است.
وی با بیان اینکه هیچ دانشگاهی در کشور برای مدارس غیردولتی نیرو تربیت نمیکند، یادآور شد: صلاحیت حرفهای معلمان مدارس غیردولتی توسط مؤسسان آن تأیید میشود که ضرورت دارد این انتخاب و تأییدیهها با حساسیت بیشتری انجام شود.
آقاجانی در ادامه با تأکید بر اینکه هیچ مدرسه غیردولتی حق ندارد بلندگوی مدارس تیزهوشان باشد، ادامه داد: بهویژه در مدارس ابتدایی که براساس دو دوره سهساله و ارزشیابی کیفی و توصیفی اداره میشوند، این امر محقق شود.
به گفته وی، در این راستا مدارس غیردولتی بیشتر محل اتهام بوده که اخیراً مقام عالی وزارت با تصویب قوانینی، اختیارات این حوزه را محدودتر کرده است.
آقاجانی با اشاره به وجود محصولات بنگاههای اقتصادی تعلیم و تربیت مانند منابع و کتب غیردرسی و برگزاری آزمونهای غیرضروری در مدارس بهویژه مدارس غیردولتی هشدار داد و بیان کرد: طبق سند تحول بنیادین، برگزاری این آزمونها در مدارس غیردولتی بهصورت فصلی، پایان هفته، وسط هفته ممنوع است و موجب ایجاد استرس و اضطراب و تعلیم و تربیت چندگانه و تعدد وظایف غیرضروری در دانشآموز میشود.
رئیس اداره مشارکتهای مردمی آموزشوپرورش گیلان به وجود 131 راهکار اجرایی در سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: طی زیر نظامهای این سند، مدارس غیردولتی نباید محل اتهام قرار بگیرند که چرا برخی از ساحتهای تربیتی مانند مسائل دینی و اخلاقی در آنها خوب کار نمیکند؟
آقاجانی افزود: مدارس غیردولتی باید همه ساحتهای تربیتی مانند دینی، اعتقادی، اخلاقی، زیستی، حرکتی، علمی، آموزشی، هنر زیباییشناختی را در کنار یکدیگر مورد اهمیت قرار داده و اجرایی کنند.
رئیس اداره مشارکتهای مردمی آموزشوپرورش گیلان در پایان با اشاره به جایگاه سند تحول بنیادین در مدارس غیردولتی بر جلب مشارکتهای مردمی تأکید کرد.
انتهای پیام/4078/4117/
انتهای پیام/