دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جمع علما مطرح شد:

هشدار عضو برجسته جامعه مدرسین به اشرافی‌گری در میان روحانیت

عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به اشرافی‌گری در میان روحانیت هشدار جدی داد.
کد خبر : 349121

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، آیت‌الله مرتضی مقتدایی صبح امروز در افتتاحیه کمیسیون‌های تخصصی یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که در قم برگزار شد، به تدوین و تشریح برنامه‌ها و محور مباحث مطرح در این کمیسیون‌ها اشاره کرد و گفت: در دو روز کاری، کمیسیون‌های تخصصی به مباحث حوزه و روحانیت، فرهنگی و اجتماعی، صیانت و امنیت به‌صورت تخصصی می‌پردازند.


وی برگزاری اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد را بسیار کارآمد و مؤثر دانست و افزود: تاکنون 11 اجلاس در این خصوص برگزار شده است. بر اساس دستاوردهای به‌دست آمده در تلاش بودیم که اجلاسیه‌ها به‌صورت منطقه‌ای برگزار شود. به‌همین‌ منظور تاکنون هفت اجلاسیه منطقه‌ای برگزار شده و در آینده نیز هشتمین اجلاسیه منطقه‌ای را برگزار خواهیم کرد.


نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ارائه دیدگاه‌ها و نظرات علما درخصوص مسائل مختلف و موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را از مسائلی مطرح کرد که در اجلاسیه دو روزه جامعه مدرسین و علمای بلاد مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.


وی به بحران‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: هم‌اینک در جنگ اقتصادی قرار داریم. دشمن اتاق جنگ تشکیل داده است و با کشورهای مختلف جهت تحریم ایران هماهنگ شده است. ما نیز باید در مقابل این جنگ اقتصادی، اتاق جنگ اقتصادی تشکیل دهیم. خوشبختانه تاکنون دشمن در همه طرح‌های ارائه شده خود شکست خورده، از این پس نیز چنین خواهد بود.


مقتدایی به جریانات اخیر در سوریه اشاره کرد و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را نمونه بارز از شکست مفتضحانه آمریکا در منطقه دانست و گفت: امروز آمریکایی‌ها به اقرار خودشان در منطقه شکست خورده‌اند و به‌صورت مفتضحانه از سوریه فرار کردند. این یکی از ننگ‌هایی است که بر پیشانی این کشور نهاده شده است.


وی به مقاومت‌های ملت ایران در برابر فشارهای دشمن اشاره کرد و ادامه داد: ملت ما، ملتی فداکار و شجاع است و در همه عرصه‌ها و حتی جنگ تحمیلی که هشت سال به‌طول انجامید به‌خوبی ایستادگی کرد و موفقیت‌های پیروزمندانه‌ای را به‌دست آورد. امروز نیز همچون دوران دفاع مقدس، مردم از نظام و انقلاب اسلامی حمایت می‌کنند و این حمایت‌ها را به‌صورت ملموس در جامعه شاهد هستیم. جوانانی که امام راحل را ندیده‌اند اما همچنان در دفاع از آرمان‌های ایشان پایدار و مقاوم هستند.


نایب‌رئیس جامعه حوزه علمیه قم تأکید کرد: دشمنان بدانند که ملت ایران دست از فداکاری برنخواهد داشت و این فشارها ره به جایی نخواهد برد. اگر خدای نکرده دشمن بخواهد دست از پا خطا کند، مفتضحانه از ملت ایران ضربه خواهد خورد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات اجلاسیه جامعه مدرسین اشاره کرد و تقویت ارتباط میان روحانیت و مردم را از موضوعات مهم همایش برشمرد و گفت: دشمنان در تلاشند میان روحانیت و مردم جدایی بیندازند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و برخی حرکات نادرست را از افراد نابخرد شاهد هستیم که در درون حوزه و دانشگاه به اقداماتی ناشایست دست می‌زنند و گاهی شاهد هستیم برخی از روحانیون در شبکه‌های اجتماعی و مجازی با انجام برخی کارهای نادرست سبب بدبینی میان مردم می‌شوند.


عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخشی دیگر از سخنان خود به دستاوردهای حوزه علمیه در 40 سال گذشته اشاره کرد و ارائه دیدگاه‌های فقهی و علمی در شورای نگهبان را ازجمله مستندات سخنان خود دانست و گفت: شورای نگهبان نظرات علمی و سیاسی بسیار دقیقی را در زمینه مباحث مختلف ارائه کرده است که قسمت عمده این نظرات از دیدگاه فقهای برجسته حوزه‌های علمیه از جمله نظرات حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی است که قرار است این نظرات چاپ و در اختیار همگان قرار بگیرد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به تهدیدهای پیش روی حوزه و روحانیت اشاره کرد و افزود: روش زندگی و ساده‌زیستی و توجه به روش زندگی علمای گذشته باید در اولویت رفتاری روحانیت قرار بگیرد. روحانیت باید ساده‌زیستی را در تمام مراحل زندگی خود داشته باشد. به مشکلات و دغدغه‌های مردم توجه کند و در میان مردم قرار بگیرد.


مقتدایی درخصوص به اشرافی‌گری در میان روحانیت هشدار داد و سخنان خود را مستند به توصیه حضرت آیت‌الله سید علی سیستانی کرد و گفت: در دیداری که با این مرجع تقلید در عراق داشتیم، موضوعات مختلفی مطرح شد و ایشان نسبت به اشرافی‌گری در میان روحانیت هشدار دادند و آن را خطر بزرگی برای حوزه و روحانیت برشمردند. امروز باید تلاش کنیم تا ساده‌زیستی در میان روحانیت برجسته شود زیرا مردم به‌دنبال اعتماد به روحانیت هستند و اگر اعتماد مردم از روحانیت سلب شود، جایگاه خود را در میان مردم از دست می‌دهد.


انتهای پیام/4072/4090/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته