دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 دی 1397 - 07:13

جمهوری‌خواهان به ترامپ پشت خواهند کرد؟

برآیند شرایط سیاسی موجود در آمریکا نشان می‌دهد که با تشکیل کنگره جدید، استیضاح ترامپ به جریان خواهد افتاد و رأی جمهوری‌خواهان در این میان مهم خواهد بود.
کد خبر : 349028
c292a87b-467c-40a3-a833-10368b167241.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در حالی‌ که طی روزهای آتی شاهد استقرار سناتورها و نمایندگان جدید در کنگره آمریکا خواهیم بود، گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص نسبت سیاسی این سناتورها و نمایندگان با کاخ سفید مطرح شده است.


دونالد ترامپ بر اساس همان نگاه سلبی خود، معتقد است که عده زیادی از جمهوری‌خواهان در حال توطئه علیه وی بوده و درصدد کناره‌گیری وی از قدرت هستند. بااین‌حال شواهد و مستندات موجود نشان می‌دهد که تعداد زیادی از سناتورهای جمهوری‌خواه همچنان سیاست‌های جنجالی ترامپ در کاخ سفید را تائید کرده و یا حداقل، با سکوت خود راه را برای استمرار آنها فراهم می‌سازند.


سؤال اصلی اینجاست که آیا در آوردگاه‌های خاص سیاسی، مانند استیضاح احتمالی ترامپ از سوی کنگره، جمهوری‌خواهان به کمک وی خواهند شتافت؟ آیا در این صورت، جمهوری‌خواهان به حامیان اصلی ترامپ تبدیل شده و یا به پاشنه آشیل و نقطه‌ضعف وی در رقابت با دموکرات‌ها تبدیل خواهند شد؟


طی روزهای اخیر و در ابتدای 2019 میلادی، گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص آینده ترامپ و نقش جمهوری‌خواهان در استمرار حضور وی در کاخ سفید (تا 2020) مطرح شده است. فایننشال تایمز یکی از مهم‌ترین مطالب اخیر خود را به این موضوع اختصاص داده است.


این رسانه آمریکایی می‌نویسد: احتمال استیضاح ترامپ توسط دموکرات‌های کنگره وجود دارد. نتایج تحقیقات رابرت مولر در اوایل سال جدید میلادی منتشر می‌شود. تحقیقاتی که در مورد رابطه ترامپ با روس‌ها برای هک کردن ایمیل‌های حزب دموکرات است و موجب نارضایتی این حزب و اعضای آن در مجلس نمایندگان و سنا خواهد شد. نانسی پلوسی رئیس دموکرات احتمالی مجلس نمایندگان با استیضاح ترامپ در این مجلس موافقت می‌کند؛ اما استیضاح برای آنکه در سنا تائید شود نیاز به رأی دوسوم نمایندگان دارد.


چنانکه در مطلب فایننشال تایمز نیز تأکید شده است، استیضاح ترامپ نیاز به رأی مثبت حداقل 67 سناتور آمریکایی دارد. بر این اساس لازم است حداقل 20 سناتور جمهوری‌خواه در پروسه استیضاح ترامپ با سناتورهای حزب دموکرات همراهی کنند. این در حالی است که چنین موضوعی تقریباً محال به نظر می‌رسد.


اگرچه ترامپ در بین جمهوری‌خواهان مخالفانی دارد که افرادی مانند لیندسی گراهام از اصلی‌ترین منتقدان سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا محسوب می‌شوند؛ اما نباید فراموش کرد که قدرت و ضریب نفوذ این سناتورها در سنا بی‌حدوحصر نیست. درهرحال، با توجه به آنکه حزب جمهوری‌خواه اکثریت کرسی‌های سنا را در اختیار دارد، بعید است که سناتورهای آمریکا به استیضاح ترامپ رأی مثبت بدهند.


ازاین‌رو اتحاد جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ و دموکرات‌ها، عملاً نمی‌تواند منتج به برکناری ترامپ از قدرت شود. با این‌ حال دموکرات‌ها معتقدند که تلاطم‌های ناشی از استیضاح احتمالی ترامپ، می‌تواند مسیر آنها را برای رسیدن به کاخ سفید هموار سازد. آنها معتقدند که استیضاح ترامپ، به‌طور طبیعی بر شدت ضعف وی در برابر دموکرات‌ها خواهد افزود و مطالبات عمومی و حتی درون‌حزبی (از سوی جمهوری‌خواهان) را از کاخ سفید افزایش خواهد داد. نشریه فایننشال تایمز نیز معتقد است که این موضوع (استیضاح ترامپ) در انتخابات ۲۰۲۰ تأثیرگذار خواهد بود.


برخی منابع آمریکایی اعلام کرده‌اند که دموکرات‌هایی مانند برنی سندرز پروسه استیضاح ترامپ را از اکنون کلید زده و در انتظار انتشار گزارش بازرس مولر در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 هستند. ترامپ اگرچه نسبت به حفظ سمت خود تا سال 2020 و فرار از استیضاح توسط دموکرات‌ها اطمینان نسبی دارد، اما نسبت به سرنوشت خود در انتخابات ریاست جمهوری آتی و انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا تردیدهایی دارد. تردیدهایی که پس از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر کنگره پررنگ‌تر شده ست.


انتهای پیام/4093/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته