دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1394 - 10:07
عضو هیات علمی واحد همدان در طرح ضیافت اندیشه استادان:

صداوسیما در توفیق سریال‌های ترکیه‌ای ماهواره در ایران نقش داشت

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: سریال‌های ماهواره‌ای به دنبال تغییر ارزش‌های زن بودن در جامعه اسلامی هستند و در این سریال‌ها زنی به نمایش در می‌آید که وابستگی اقتصادی به خانواده نداشته و مستقل است.
کد خبر : 34861

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، علی طاهری در نشست هم‌اندیشی ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: زمانی که زن از لحاظ اقتصادی مستقل شد این سریال‌ها نشان می‌دهند که در عرصه اجتماعی نیز می‌‌تواند مستقل شود و این رویه تا جایی ادامه می‌یابد که زن به جای رفیق بودن با همسر خود به یک رقیب تبدیل می‌شود.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: این سریال‌ها زنی را به تصویر می‌کشند که از اسلام نامی، از خانواده نشانی و از قومیت و هویت علاقه‌ای ظاهری دارد و بیشتر الگوهای امریکایی در آن نهادینه شده است.


استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان اظهار کرد: به طور مثال زن سنتی در سریال‌های ترکی در حال گذر به مدرنیته به تصویر کشیده می‌شود و از جایگاه سنتی خود در حال جدا شدن است.


علی طاهری با بیان اینکه کشور ترکیه یک سریال 400 قسمتی را با 80 درصد تخفیف به فروش می‌رساند، بیان کرد: این کشور به دنبال اشاعه فرهنگ ترکیه در همه دنیا است.


وی افزود: این کشور یکی از تولیدات خود را به 51 کشور دنیا می‌فروشد و به مرور زمانی که بازار خود را می‌یابد قیمت‌ها را نیز افزایش می‌دهد.








عضو هیات علمی واحد همدان: ضعف‌ها و محدودیت‌های موجود در جامعه و ناتوانی صدا و سیما در جذب مخاطب باعث شد که سریال‌های ترکی در خانواده‌ها نفوذ پیدا کنند

وی با تأکید بر اینکه چادر سیاه با نماد تجاری "حریم سلطان" توسط ترکیه تولید و توزیع می‌شود، تصریح کرد: اگر فرهنگ‌های اشاعه یافته با فرهنگ ما در تعارض نباشد، مشکلی پیش نخواهد آمد چرا که نمی‌شود در مقابل اندیشه مانع ایجاد کنیم.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اگر این فرهنگ اشاعه یافته در تعارض با فرهنگ ما باشد مجبور به تسلیم می‌شویم، ادامه داد: متأسفانه این اتفاق در حال روی دادن است و بیشتر این سریال‌ها به دنبال قداست زدایی از مقام مادر در خانواده هستند.


طاهری با بیان اینکه خود این افراد معتقدند که با هدف قرار دادن جایگاه مادر می‌توانند به اهداف خود و ضربه زدن به فرهنگ‌ ما دست یابند، خاطرنشان کرد: از آنجا که سریال استمرار دارد و با این مقوله می‌تواند بر ذهن افراد تأثیر بگذارد، از این رویه استفاده می‌کنند.


وی با توجه به اینکه یک مسئله سربسته نیز با تکرار در قالب سریال در ذهن‌ها اثر خواهد گذاشت، گفت: استمرار، درگیری ذهنی ایجاد می‌کند و به تدریج به جزئی از زندگی تبدیل می‌شود.



طاهری اظهار کرد: البته متاسفانه صدا و سیمای ایران نیز در توفیق سریال‌های ترکیه‌ای نقش داشت و با پخش سریال کلید اسرار یک نگاه مثبت در جامعه به فرهنگ ترکیه ایجاد کرد.


وی افزود: ضعف‌ها و محدودیت‌های موجود در جامعه و ناتوانی صدا و سیما در جذب مخاطب باعث شد سریال‌های ترکی در خانواده‌ها نفوذ پیدا کنند.


طاهری با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی نیز همین اهداف دنبال می‌شود، افزود: اگر بتوانیم از این شبکه‌ها در راه به ثمر نشستن اهداف خود استفاده کنیم، بهره مطلوب را خواهیم برد و در صورتی که آن مدیریت نشود، موجب ضرر و زیان خواهد شد.


وی با تأکید بر اینکه اینترانت حلال مشکلات است، تصریح کرد: یک شبکه داخلی که متناسب با فرهنگ جامعه اسلامی بوده و قابلیت مدیریت برای ما و برطرف کردن نیازها را داشته باشد پاسخگوی مشکلات به وجود آمده خواهد بود.


طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه آزاد اسلامی همدان با حضور 125 نفر از استادان و اعضای هیات علمی به مدت یک هفته در دانشگاه آزاد اسلامی همدان در حال برگزاری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته