دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1397 - 09:35
ترک‌آبادی در گفتگو با آنا:

گسترش همکاری سیاسی تهران-دمشق/ شکست راهبرد اعراب در منطقه

سفیر ایران در سوریه تأکید کردکه بعد از کمک ایران در جنگ با تروریست‌ها، همکاری‌های سیاسی بسیار گسترش یافته و راهبرد اعراب در منطقه شکست خورده است.
کد خبر : 348339
636817752612327263_lg.jpg

خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: بحران سوریه مراحل پایانی خود را می‌گذراند و در چند روز اخیر کشورهایی همچون بحرین، کویت و امارات متحده عربی اعلام کرده‌اند که سفارت خود را در دمشق بازگشایی می‌کنند. در تحولی دیگر، روزنامه گاردین چاپ انگلیس در گزارشی اعلام کرد که سال آینده میلادی اتحادیه عرب از سوریه برای بازگشت به این مجمع دعوت خواهد کرد تا به‌طور رسمی کرسی خود را که تاکنون در اختیار مخالفان سوری بود بازپس بگیرد.


دو هفته پیش بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت به پنتاگون دستور داده است تا ارتش این کشور را از سوریه خارج کند که بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل این موضوع را به معنای شکست راهبرد آمریکا و پیروزی محور مقاومت دانسته‌اند.


تحولات جاری در سوریه موضوع گفتگوی «جواد ترک‌آبادی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عربی سوریه با خبرگزاری آنا  شد که مشروح آن در ادامه تقدیم می‌شود.


آنا: رئیس‌ جمهور آمریکا اعلام کرد به پنتاگون دستور داده است تا ارتش این کشور را از سوریه خارج کند، این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


ترک آبادی: تصمیم دونالد ترامپ به‌طور آشکار نشانه شکست راهبرد آمریکا در منطقه است. همان‌طور که «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در موضع‌گیری رسمی خود اعلام کردند، حضور ارتش آمریکا در سوریه از همان ابتدا نیز اشتباه بود و باعث بی‌ثباتی منطقه شده است، حال با خروج این نیروها باید منتظر بازگشت ثبات و آرامش در منطقه باشیم. البته آمریکایی‌ها باید به این موضوع پاسخ دهند که با سیاست‌های مداخله‌جویانه خود در سوریه در چند سال گذشته چه چیزی را توانسته‌اند  محقق کنند.


آنا: با توجه به بازگشایی سفارت‌ کشورهای عربی در سوریه چه ارزیابی از وضعیت موجود در این کشور دارید؟


ترک آبادی: بازگشت کشورهای عربی به سوریه و بازگشایی سفارت‌ خود در دمشق نشان‌دهنده شکست راهبرد آنها درقبال سوریه در هفت سال گذشته است؛ اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که این به معنای پایان جنگ با تروریست‌ها نیست و هنوز بخشی از تروریست‌ها در نقاط مختلف این کشور حضور دارند.


آنا: معاون وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که هفته اول سال آینده میلادی نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه درباره آینده سوریه برگزار می‌شود، نظر شما درباره این نشست چیست؟


ترک آبادی: به‌طور دقیق اطلاعی از زمان برگزاری نشست ندارم ولی کشورهای ضامن روند آستانه در حال تلاش برای پیگیری روند بازگشت صلح و ثبات به سوریه هستند.


آنا: حال که جنگ در سوریه رو به اتمام است و زمان بازسازی این کشور فرا رسیده چه تلاش‌هایی برای گسترش مبادلات مالی و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور درحال ‌انجام است؟


ترک آبادی: همان‌گونه که مستحضر هستید روابط سیاسی دو کشور ایران و سوریه از سابقه دیرینه و تاریخی برخوردار بوده و حال بعد از کمک ایران به دولت دمشق در جنگ با تروریست‌ها، میزان همکاری‌های سیاسی بسیار گسترش یافته است؛ ولی متأسفانه درباره روابط اقتصادی، ما شاهد سطح مناسبی از روابط سیاسی نیستیم که امیدواریم با تلاش‌هایی که از سوی دو طرف انجام می‌شود شاهد روند روبه‌رشد تبادلات مالی و رسیدن سطح همکاری‌ها و مناسبات اقتصادی به نقطه ایده‌آل در مناسبات سیاسی باشیم.


آنا: مشخصاً در این زمینه چه تلاش‌هایی انجام شده است؟


ترک آبادی: موافقت‌نامه همکاری میان دو کشور درحال آماده‌سازی برای امضاء است و امیدواریم به‌زودی سطح تبادلات اقتصادی افزایش قابل‌ ملاحظه‌ای بیابد. یکی از حوزه‌های همکاری‌ها میان دو کشور، حوزه بانکی است که تلاش می‌شود موانع موجود رفع شود. درحال ‌حاضر به‌دنبال ساخت بانک مشترک دو کشور هستیم تا شعبه‌هایی در ایران و سوریه افتتاح شود. علاوه‌بر این دنبال تأسیس شعب بانک‌های ایرانی و بانک‌های سوری در ایران هستیم.


آنا: آیا دو کشور برای تجارت با ارزهای ملی برنامه‌ای دارند؟


ترک آبادی: بله. در مذاکرات سیاسی میان دو کشور این موضوع در جریان است که ایران و سوریه بتوانند با ارزهای ملی خود تجارت کنند. همچنین زیرساخت‌های لازم برای اتصال نظام پرداخت کارت‌های اعتباری (شتاب) به نظام مالی و بانکی سوریه درحال ‌انجام است که با این کار شهروندان ایرانی می‌توانند با کارت‌های بانکی داخلی در سوریه، لیره دریافت کنند. البته این زیرساخت برای بانک‌های سوریه‌ای فعال در ایران نیز درحال‌ انجام است. نبود زیرساخت‌های لازم در سوریه بزرگ‌ترین مانع موجود است که در آینده شاهد رفع آن خواهیم بود.


انتهای پیام/4106/4033/4093/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته