دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1394 - 14:12

کوچکترین گونه کرگدن در مالزی منقرض شد + ویدئو

نادرترین و کوچک‌ترین گونه کرگدن با نام «رینوسروس» یا کرگدن سوماترایی، در مالزی منقرض شد.
کد خبر : 34767

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اعلام این موضوع توسط یک گروه از دانشمندان انجام شد. کار این گروه بررسی پراکندگی گونه‌های جانوری است که بیش از سایرین در خطر انقراض قرار دارند. در گذشته مالزی از زیستگاه‌های اصلی این حیوان بود.


از سال 2007 تنها دو کرگدن سوماترایی در مالزی دیده شده بودند که یکی از آنها در سال 2011 و دیگری در سال 2014 برای زادآوری در اسارات اسیر انسان شده بودند.


تحقیق جمعیتی که در مجله حفظ منابع طبیعی «اُریکس» به چاپ رسیده توسط گروه محققان بوم‌شناسی دانشگاه کپنهاگ دانمارک انجام شده است.


این محققان به خاطر مسائل مربوط به شکار، از دست دادن امکان ادامه زندگی عادی و اقدامات بی‌ثمر حفاظتی از کرگدن، آینده دلخراشی را برای این حیوان پیش‌بینی می‌کنند.


راسموس گرن هاومولر، مدیر نویسندگان این تحقیق، در بیانیه آن می‌گوید: «برای نجات این جانور، بسیار حیاتی است که همه کرگدن‌های سوماترایی زنده باقی مانده به عنوان جمعیتی که از هم دور افتاده ولی از یک گونه هستند، شناسایی شوند. به این معنی که همه آنها تحت حمایت یک برنامه مشترک صرف نظر از مرز‌های سیاسی قرار گیرند تا آمار زاد و ولد آنها به بالاترین رقم برسد. این موضوع باید شامل کرگدن‌هایی که در اسارت زندگی می‌کنند هم شود.»


نبود آمار دقیق از تعداد کرگدن‌های ساکن در سرتاسر جنوب شرق آسیا کار دانشمندان را مشکل می‌کند. آخرین تخمین از جمعیت این کردگدن‌ها نشان دهنده احتمال وجود حدود 100 عدد از آنها در کل جهان است. این در حالی است که این کرگدن‌ها تنها در اندونزی به شکل آزاد در طبیعت زندگی می‌کنند.


برنامه تکثیر در اسارت برای گونه‌های گوناگون غالبا شکست خورده است. از سال 1984 تاکنون 45 کرگدن از طبیعت اسیر و جدا شدند تا برای تکثیر استفاده شوند اما تنها یک جفت کرگدن در این برنامه‌ها چهار فرزند به دنیا آورده‌اند.



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته