دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1397 - 13:35
گلایه کارشناسان جواب داد؛

افزایش بودجه آموزش‌وپرورش در سال 98/ ترک تحصیل‌کرده‌ها برمی‌گردند

بودجه آموزش‌و‌پرورش در سال آینده نسبت به دیگر وزارتخانه‌ها با افزایش کمی و کیفی همراه است که به‌نظر می‌رسد گلایه‌های کارشناسان آموزشی بی‌تأثیر نبود.
کد خبر : 347407
452677_148.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با اعلام بودجه سال 98 از سوی دولت به مجلس مشخص شد بودجه‌ای که دولت برای وزارت آموزش‌وپرورش در سال آینده پیشنهاد داده رقمی معادل ۴۵ هزار و ۸۳۱ میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که این رقم بالاترین بودجه پیشنهادی در بین وزارتخانه‌های کشور را تشکیل می‌دهد.


بر اساس این برنامه، بودجه نهادها و سازمان‌های زیر نظر وزارت آموزش‌وپرورش هم مشخص‌ شده است. حوزه ستادی آموزش‌وپرورش سهمی معادل 668 میلیارد و 72 میلیون تومان خواهد داشت و دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش نیز 6 میلیارد و 310 میلیون و 900 هزار تومان را باید در طی سال آینده در این بخش هزینه کند.


بودجه آموزش‌وپرورش استان‌ها رقمی معادل 42 هزار و 499 میلیارد و 89 میلیون و 800 هزار تومان در نظر گرفته‌شده است و اعتبار کمک به تأمین سرانه دانش‌آموزی هم رقمی معادل 349 میلیارد و 315 میلیون و 500 هزار تومان محاسبه‌شده است.


حمایت از مناطق محروم در این بودجه به‌طور ویژه دیده‌ شده و رقمی بالغ‌بر 530 میلیارد به خود اختصاص داده است. اعتبار برون‌سپاری و توسعه مشارکت در آموزش‌های کاردانش رقمی معادل 81 میلیارد و 158 میلیون و 500 هزار تومان و اعتبار فعالیت‌های پرورشی و امور تربیتی رقمی معادل 222 میلیارد و 550 میلیون تومان است.


صندوق ذخیره فرهنگیان که در سال‌های اخیر پرحاشیه بود امسال 63 میلیارد تومان بودجه دریافت می‌کند. البته برای ارتقای فعالیت‌های تربیت‌بدنی و ارتقای سلامت دانش‌آموزان 384 میلیارد و 190 میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است. سهم توسعه کمی و کیفی مراکز پیش‌دبستانی 73 میلیارد و 775 میلیون تومان و توسعه عدالت آموزشی 293 میلیارد و 600 میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است. همچنین برای اداره مدارس خارج از کشور، 207 میلیارد و 556 میلیون و 700 هزار تومان و برای خرید خدمات آموزشی در مناطق کمتر برخوردار 363 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.


سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی بیش از 141 میلیارد و 51 میلیون بودجه دارد و پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش 10 میلیارد و 326 میلیون و 200 هزار تومان را در سال آینده در بخش‌های مختلف باید هزینه کند. دانشگاه شهید رجایی 86 میلیارد و 730 میلیون تومان و دانشگاه فرهنگیان 619 میلیارد و 367 میلیون و 100 هزار تومان اختصاص‌یافته است.


اعتبار پیش‌بینی‌شده برای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یک هزار و 973 میلیارد و 946 میلیون و 800 هزار تومان، سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی 151 میلیارد و 879 میلیون و 300 هزار تومان، سازمان نهضت سوادآموزی 377 میلیارد و 400 میلیون و 600 هزار تومان است.


بر اساس لایحه امسال آموزش‌وپرورش می‌توان اقدامات ساماندهی و بهینه‌سازی را در برخی از فضاهای آموزشی خود انجام دهد.


در یکی از بندهای بودجه امسال که برای آموزش‌وپرورش تدوین‌شده است قرار است از آغاز سال تحصیلی 99-98 سالانه 10 درصد از دانش‌آموزان تحت پوشش وزارت آموزش‌وپرورش را به‌صورت خرید خدمات از بخش غیردولتی واجد شرایط و ذی‌صلاح و به‌صورت آموزش رایگان علاوه بر تعداد دانش‌آموزان مشمول فعلی اداره کند. البته باید گفت این بند پس‌ازآنکه توسط آموزش‌وپرورش و سازمان برنامه‌وبودجه پیشنهاد شد به تصویب هیات دولت برسد.


بد نیست بدانید که بر اساس باوجودی که بودجه در این بخش افزایش داشته است آموزش‌وپرورش موظف است تعداد ادارات خود را به 62 واحد کاهش دهد.


وزارت آموزش‌وپرورش مکلف است از ابتدای سال 98 ادارات مناطق و شهرستان‌ها را تجمیع کند البته در صورتی که تعداد دانش آموزان آن‌ها کمتر از 5 هزار نفر باشد.


تخصیص بودجه 2 هزار میلیارد تومانی برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان موضوع جزء (2) بند الف ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه به شمار می‌رود.


هزینه آب و برق و گاز مدارس نیز از دیگر مسائلی است که در بودجه به آن توجه شده است. قرار است از محل هدفمندی یارانه‌ها 30 میلیارد تومان برای کمک‌هزینه برق مدارس، 60 میلیارد تومان برای کمک‌هزینه گاز مدارس و 10 میلیارد تومان کمک‌هزینه بابت آب مدارس به آموزش‌وپرورش پرداخت شود.


در بودجه پیشنهادی که از سوی دولت به مجلس ارائه شد رفع بی‌سوادی، بهبود تغذیه، ایاب و ذهاب مناطق محروم و عشایری مورد توجه ویژه قرارگرفته است و در این بند از حمایت از دانش‌آموزان در استان‌های محروم و عشایری استان‌های آذربایجان غربی، سیستان، کرمان، هرمزگان، ایلام، لرستان، خراسان شمالی و خوزستان در دستور کار قرار دارد.


اساس این بودجه پیشنهاد شد کمک به بهبود تغذیه دانش‌آموزان مناطق محروم نیست و ۸۱ میلیون، حمایت از دانش‌آموزان مناطق محرومم ۷۴ میلیون و ۶۳۲ هزار و حمایت از دانش‌آموزان مناطق عشایری ۱۳۳ میلیون و ۳۱۶ هزار ریال اختصاص داده‌شده است.


تجهیز این مدارس بالغ‌بر ۲۰۹ ۱۸۲۳ میلیون ریال هزینه در بردارد باید گفت که شناسایی و جذب جمعیت لازم‌التعلیم بازمانده از تحصیل استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، لرستان و ایلام از دیگر هزینه‌هایی که در بودجه امسال مبالغی به آن اختصاص داده‌شده است. آموزش پیش از دبستان در مناطق محروم و روستایی ارتقای کیفیت آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان مناطق محروم از دیگر مسائلی است که به آن توجه شده است.


 نکته مهم اینکه در بودجه امسال پیش‌بینی‌شده هزینه رفت‌وآمد دانش آموزان مناطق محروم به مدارس است که بیش از ۶۲ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته‌شده است موضوع بازگرداندن بازماندگان از تحصیل 71.5 میلیارد تومان به خود اختصاص داده که سهم استان سیستان و بلوچستان در آن بسیار پررنگ است


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته