دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1397 - 15:23
معاون آموزشی وزیر علوم؛

4 میلیون دانشجو در کشور تحصیل می‌کنند

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: پیش از انقلاب ۱۷۵ هزار نفر دانشجو داشتیم اما امروز در کشورمان ۴ میلیون نفر دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه‌های کل کشور هستند..
کد خبر : 346823
download.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی شریعتی بعد از ظهر امروز در مراسم تقدیر از دانشجویان ممتاز دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: در آستانه چهل‌سالگی پیروزی انقلاب اسلامی هستیم که در این دوران شاهد وقایع تلخ و شیرین زیادی بوده‌ایم.


وی افزود: امروز به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی نظام آموزش‌ عالی قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست به طوری که پیش از انقلاب اسلامی تنها در کل کشور ۱۷۵ هزار نفر در کل کشور دانشجو داشته‌ایم اما امروز در کشورمان ۴ میلیون نفر دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه‌های کل کشور هستند.


این مسئول تصریح کرد: همچنین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۳ هزار عضو هیئت‌ علمی در دانشگاه‌ها داشتیم اما در حال حاضر ۸۲ هزار نفر عضو هیئت‌ علمی دانشگاه‌های کشور هستند.


وی ادامه داد: در دوران طاغوت، دانشجو برای مقاطع بالاتر باید به کشورهای خارجی می‌رفت اما امروزه در گوشه و کنار کشور ما مجری دوره‌های بالاتر علمی هستیم.


معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: امروز شاهد وجود ۲۷۰ رشته بین‌رشته‌ای هستیم و در سنوات گذشته ۷۱ مورد مجوز بین‌رشته‌ای اعطا کرده‌ایم، مسئله‌ای که پیش از انقلاب وجود نداشت و تمامی این‌ها نشان‌دهنده وضعیت خوب آموزش عالی در کشور است.


معاون آموزشی وزیر علوم افزود: پژوهشگر خوب حتماً آموزش خوبی دیده است. مسیر رسیدن به پژوهش و تحقیق خوب از آموزش مطلوب می‌گذرد. فارغ‌التحصیلان ما در بهترین دانشگاه‌های دنیا پذیرش می‌شوند؛ این موضوع نشان‌دهنده کیفیت آموزش در کشور است. دانشجویان ایرانی خارج از کشور با وجود مشکل زبانی که دارند همیشه خوش می‌درخشند.


وی ادامه داد: فشارهای سیاسی زیادی بر کشور ما وجود دارد. کشورها و قدرت‌های استکباری به‌عناوین مختلف به انقلاب اسلامی فشار وارد می‌کنند که به برکت وجود جوانان انقلابی از آنها عبور کرده‌ایم و رمز موفقیت ما در مقاومت است. تحمل این سختی‌ها انسان را رشد می‌دهد. ما این سختی‌ها را به فال نیک می‌گیریم و به آینده با لطف خداوند و توان جوانان امیدوار هستیم.


شریعتی با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت یکی از دانشگاه‌های سطح یک و پرافتخار نظام آموزش عالی کشور است، اظهار کرد: این دانشگاه در دوره‌های مختلف گام‌های مثبتی را برداشته است و یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی درخصوص ارتقاء آموزش به تراز بین‌المللی از دل این دانشگاه بیرون آمده و موفق عمل کرده است.


جذب 40درصدی دانشجویان استعداد درخشان بدون کنکور


وی گفت: براساس تصمیمات آموزش عالی و براساس مصوبه‌ای که ابلاغ شده است دانشگاه‌ها و مراکز سطح یک می‌توانند تا 40 درصد از استعدادهای درخشان دانشگاه‌های خود بدون کنکور پذیرش کنند.


آیین نامه تحصیل همزمان در دو رشته ابلاغ شد


معاون آموزشی وزیر علوم بااشاره به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه تحصیل هم‌زمان در دو رشته تصریح کرد: دانشجویان براساس این آیین‌نامه می‌توانند هم‌زمان در دو رشته تحصیل کنند. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد در رشته اول تحصیل کنند و رشته دوم را تا ترم دوم بدون هزینه ادامه دهند.


وی ادامه داد: امسال به‌نام سال مهارت‌افزایی و ارتقاء توان اشتغال‌پذیری نام‌گذاری شده است. برهمین‌اساس دانشگاه‌ها می‌توانند بین چهار تا 10 واحد تحصیلی درس‌های اختیاری مهارت‌افزایی برای دانشجویان برگزار کنند که گذراندن این واحدهای تحصیلی بر معدل نیز تأثیرگذار هستند.


شریعتی مهارت عمومی را لزوماً به‌معنای داشتن نمره خوب ندانست و بیان کرد: عرضه فرد در جامعه نیازمند توانمندی‌های دیگری است و دانشگاه باید در همین خصوص راهکارهایی را برای مهارت‌افزایی و ارتقاء اجتماعی شدن دانشجویان ارائه دهد. آموزش عالی مسئول اشتغال‌زایی نیست اما مسئول توانمندی اشتغال‌پذیری است.


معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: یکی از وظایف دانشگاه‌ها رصد دانش‌آموختگان است. حضرت آقا دانشگاه‌ها را کارخانه آدم‌سازی دانستند. این واژه کارخانه به‌معنای حقیقی است. مدیران باید محصول خود را رصد کنند و دانشگاه‌ها باید انجمن‌های فارغ‌التحصیلان را راه‌اندازی کنند تا سرنوشت فارغ‌التحصیلان خود را بدانند.


وی افزود: یکی از اولویت‌های امتیازبندی دانشگاه‌ها رصد دانش‌آموختگان است. برای اشتغال‌زایی دانشجویان کارهایی صورت گرفته است، ازجمله ارتباط با صنایع صنعتی و طرح سربازکار که دانشجویان سرباز می‌توانند در قالب خدمت سربازی به کار مشغول شوند.


شریعتی از امضای تفاهم‌نامه با مؤسسه مهندسی آموزش ایران خبر داد و افزود: این تفاهم‌نامه فردا امضا می‌شود، این مؤسسه دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را اعتبارسنجی می‌کند و از عملکرد دانشگاه‌ها گزارش می‌دهد همچنین وزارت جهاد دانشگاهی نیز باید ظرفیت دانشگاه‌ها را با نیاز وزارتخانه تنظیم کند.


وی ادامه داد: در بخش دکتری 100 هزار دانشجو داریم و یکی از مسائل مطرح در این زمینه افق شغلی این دانشجویان است. سالانه بیش از 20 هزار فارغ‌التحصیل دوره دکتری داریم. در کل کشور حداکثر 3 هزار نفر از این دانشجویان را بتوانیم در دانشگاه‌ها جذب کنیم. همین آمار برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در مقیاس‌های دیگر وجود دارد.


معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در دهه 80 این وضعیت اصلاح شد و از سال 93 کنترل رشد کمّی و ارتقای کیفی را داشتیم و با توجه به ظرفیت‌ها و متناسب با نیاز جامعه عمل کردیم. 


شریعتی در خصوص سلامت علمی بیان کرد: یکی از توفیقات آموزش عالی این است که سالم‌ترین فضا را دارد. در جامعه علمی کمترین ناهنجاری‌ وجود دارد. با توجه به اینکه نگاه ما آرمانی است از همین رو از کمترین خطاها نیز نباید بگذریم، در سلامت علمی دانشجو و استاد مسئول هستند.


وی گفت: تقلب علمی اگرچه نامطلوب است اما در مقایسه با مشابه کشورهای دیگر قابل توجه نیست. در همین خصوص نیز در مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد وزیر علوم لایحه‌ای تصویب و ابلاغ شده است.


نتهای پیام/4084/4108/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته