دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1397 - 12:54
مخاطبان خارجی؛

تحقق منافع آمریکا عمده دلیل حمایت ترامپ از عربستان است

مخاطبان خارجی صداوسیما تصریح کردند که دلیل اصلی پشتیبانی ترامپ از آل سعود، تأمین منافع و اهداف آمریکاست.
کد خبر : 346763
thumbs_b_c_d6ce7a7bd90949e5bd8c4682b73135ce.jpg

به گزارش حوزه آمریکا و اروپای گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از معاونت برون‌مرزی صداوسیما، موضع‌گیری دونالد ترامپ در قبال عربستان و دفاع بی‌چون‌وچرا از جنایات آل سعود، موجی از اعتراض‌ها و انتقادها را علیه وی به دنبال داشته است. این انتقادها نه‌تنها در داخل آمریکا و از سوی مردم و همین‌طور سیاستمداران این کشور، بلکه از جانب مردم دیگر کشورهای جهان نیز متوجه رئیس‌جمهور آمریکا شده است. در همین رابطه، جمعی از مخاطبان رادیوهای برون‌مرزی دیدگاه‌های خود را پیرامون چرایی حمایت ترامپ از عربستان سعودی با توجه به برخی انتقادات محافل صهیونیستی در این زمینه بیان کردند که به بخش‌هایی از آن‌ها اشاره می‌شود.


آمریکا به عربستان به چشم بازوی عملیاتی در سیاست‌های منطقه‌ای خویش نگاه می‌کند


علی یورداکول مخاطب دائمی رادیو ترکی استانبولی از ترکیه گفت: آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان بوده و خواهان ادامه فروش تسلیحات نظامی به این رژیم است. بنابراین آمریکا با حمایت از وحشی‌گری‌ها و جنایات عربستان در منطقه به دنبال فروش تسلیحات نظامی خود است. در واقع آمریکا به عربستان جنایتکار به چشم یک بازوی عملیاتی در سیاست‌های منطقه‌ای خویش نگاه می‌کند.


جیدا شنسوی مخاطب سرشناس رادیو ترکی استانبولی از آدانای ترکیه با اشاره به اینکه دستان رژیم آل سعود به خون کودکان بی‌گناه در یمن آلوده شده است، گفت: این رژیم چه در داخل عربستان و چه در منطقه یکی از ناقضان اصلی حقوق بشر و حامی تروریسم است و در این میان، آمریکا و ترامپ از این رژیم حمایت می‌کند. آمریکا با حمایت از این رژیم در واقع به دنبال منافع شخصی خود بوده و نشان داده که حقوق بشر زمانی برای کاخ سفید مهم است که در راستای منافع واشنگتن باشد.


حمایت آمریکا از عربستان به نفع رژیم صهیونیستی است


الوی سوکاایسیه مخاطب رادیو ملایو از شهر وانا گیری اندونزی گفت: حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان ناشی از نیاز آمریکا به متحدانی است که بتوانند منافع این کشور را برآورده نمایند. اگر عربستان سعودی نتواند نیازهای آمریکا را برطرف کند، دیگر آمریکا به این کشور عربی اهمیت نمی‌دهد. من فکر می‌کنم رژیم صهیونیستی از حمایت آمریکا از عربستان سعودی خوشحال و با آن موافق است، چون حمایت آمریکا از عربستان به نفع صهیونیست‌هاست.


پشتیبانی ترامپ از آل سعود برای از بین بردن اسلام واقعی کلید خورده است


بانگ جالی مخاطب رادیو ملایو از اندونزی با اشاره به اینکه علت حمایت ترامپ از عربستان بسیار روشن است، گفت: این برای از بین بردن اسلام واقعی است که به نظر آن‌ها تندرو است. برای رسیدن به این هدف، رژیم آل سعود یک متحد مناسب برای آمریکا است چون مسلمانان چهره واقعی آل سعود را نمی‌دانند و قطعاً رژیم صهیونیستی با این حمایت موافق است.


هارنی مخاطب رادیو ملایو از شهر جاکارتا اندونزی نظر خود را چنین عنوان کرد: تا زمانی که عربستان سعودی همچنان به‌عنوان یک گاو شیرده توسط ایالات‌متحده استفاده شود، دونالد ترامپ از آن حمایت خواهد کرد. ترامپ به جرم و جنایات عربستان اهمیت نمی‌دهد. مهم این است که عربستان نیازهای آمریکا مخصوصاً در زمینه اقتصادی را برطرف کند. به نظر من، صهیونیست‌ها از این سیاست ترامپ حمایت می‌کند، زیرا آن‌ها به حامیان قوی در منطقه خاورمیانه به‌ویژه از کشورهای عربی نیاز دارند.


عربستان شریک اصلی و بسیار وفادار برای تحقق منافع آمریکا در خاورمیانه است


احمد جاکا مخاطب رادیو ملایو از شهر جاکارتا اندونزی گفت: برای آمریکا و شخص ترامپ، کشتار خاشقجی توسط آل سعود هیچ تأثیری بر رابطه بین آمریکا و عربستان ندارد. مهم‌ترین مسئله برای آمریکا این است که عربستان شریک اصلی و بسیار وفادار برای تحقق منافع آمریکا در خاورمیانه است. همچنین عربستان یکی از مشتریان اصلی سلاح آمریکاست و نفت عربستان برای برطرف کردن نیازهای آمریکا بسیار مهم است.


افکار «محمد بن سلمان» مناسب و هماهنگ با اندیشه‌های غربی‌ها 


الم علی آل مخاطب سرشناس رادیو ملایو از اندونزی با اشاره به این نکته که همکاری با عربستان سعودی تا حد زیادی به ترامپ کمک کرده است، گفت: عربستان واردکننده خوبی برای تسلیحات نظامی ایالات‌متحده آمریکا و زمینه درآمدزایی برای این کشور است. قرارداد فروش اسلحه یکی از این نمونه‌هاست. علت حمایت قوی آمریکا از «محمد بن سلمان» به خاطر اهمیت ولیعهد عربستان سعودی برای منافع غربی‌ها است. افکار محمد بن سلمان مناسب و هماهنگ با اندیشه‌های غربی‌ها در زمینه حمایت از صهیونیست‌ها در منطقه است. علاوه بر این، موقعیت محمد بن سلمان در سلطنت سعودی روشن و نقش او بسیار تعیین‌کننده است.


این مخاطب سرشناس رادیو ملایو در پایان گفت: قطعاً رژیم صهیونیستی از سیاست‌های استراتژیک ترامپ در خاورمیانه حمایت خواهد کرد، زیرا او تمام سیاست‌های آمریکا برای حفاظت و حمایت از تل آویو است.


ایلان رخلان مخاطب رادیو ملایو از شهر چیامیس اندونزی با بیان اینکه حمایت آمریکا از عربستان سعودی یک سیاست دوطرفه سودمند است، گفت: نه‌تنها در مورد قتل خاشقجی، بلکه عربستان سعودی در حملات موسوم به WTC یا 11 سپتامبر نیز دست داشتند. قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده، حزب جمهوری‌خواه قول داد تا پرونده WTC مربوط به دست داشتن سعودی‌ها را بررسی کند، اما پس از پیروزی، ترامپ رابطه نزدیکی با عربستان سعودی برقرار کرد.


 ترامپ به دنبال قدرت‌نمایی در خاورمیانه و گرفتن نفت از عربستان


بولا سادو مخاطب رادیو بنگلا از بنگلادش با اشاره به اینکه ترامپ از محمد بن سلمان شدیداً حمایت می‌کند، گفت: ترامپ می‌خواهد از عربستان پول و نفت را به‌عنوان هدیه دریافت کند و از طرفی قصد دارد بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد کند و ایران را تحت‌فشار قرار بدهد، به این خاطر با عربستان دوست شده است. از خواسته‌های ترامپ، ایجاد قدرت‌نمایی در خاورمیانه و گرفتن نفت از عربستان است. ولی من فکر می‌کنم آمریکا دائماً با عربستان همراه نمی‌ماند.


ذوالفقار علی مخاطب رادیو بنگلا از بنگلادش گفت: من فکر می‌کنم سیاست آمریکا و ترامپ، سرنگونی کشورهای اسلامی نظیر ایران است ولی موفق نمی‌شود. آمریکا می‌داند مکه و مدینه قلب مسلمانان است. به این خاطر آمریکا، از عربستان حمایت و آن را در دست گرفته است تا بر مسلمانان تسلط یابد؛ زهی خیال باطل.


سرگی گلادکوف مخاطب رادیو روسی نظر خود را چنین عنوان کرد: دلیل نارضایتی رژیم صهیونیستی این نیست که استدلال ترامپ اشتباه بوده و سعودی‌ها از اسرائیل حمایت نمی‌کنند، بلکه صهیونیست‌ها از افشای این مسئله و ضربه خوردن وجهه جهانی خود ناراحت هستند.


انتهای پیام/4106/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته