دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پیشکسوتان سرخابی در آنا؛

آرامش پرسپولیس انکارناپذیر است/ ورود استقلال به جمع مدعیان

بازیکنان پیشکسوت استقلال و پرسپولیس با حضور در خبرگزاری آنا در خصوص نتایج این دو تیم و دیگر مدعیان قهرمانی لیگ برتر نظرات‌شان را بیان کردند.
کد خبر : 346086
AG8I0010.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، با پایان رقابت‌های نیم‌فصل اول لیگ برتر، این رقابت‌ها به‌خاطرِ حضور تیم ملی فوتبال در مسابقات جام ملت‌های آسیا با تعطیلی طولانی‌مدتی مواجه شد و تیم‌ها می‌توانند در این مدت نقاط ضعف و قوت‌شان را بررسی کنند تا نسبت به هدفی که دارند گام بردارند. برای آنکه نگاهی به وضعیت تیم‌های لیگ برتری در نیم‌فصل نخست داشته باشیم از محمد نوری و پایان رأفت پیشکسوتان تیم‌های استقلال و پرسپولیس دعوت کردیم تا مهمان خبرگزاری آنا باشند و در خصوص پرطرفدارترین تیم‌های ایران و همچنین دیگر تیم‌هایی که در نیم‌فصل دوم بخت رسیدن به جام قهرمانی دارند صحبت کنند.


آنا: عملکرد استقلال در نیم‌فصل اول برای هواداران این تیم رضایت‌بخش نبود. نظر شما در خصوص نتایجی که تیم وینفرد شفر کسب کرد، چیست؟


محمد نوری: فکر می‌کنم شروع استقلال در این فصل خوب نبود چون وینفرد شفر چهار پنج مهره کلیدی‌اش را از دست داده بود و شرایط خوبی برای استقلال مهیا نبود. در نقل و انتقالات آبی‌پوشان نتوانستند نفرات مدنظر سرمربی را جذب کنند. من فکر می‌کنم آقای شفر هم دستش از این بابت بسته شد و شرایط برای او مناسب نبود. چند بازی اول هم فکر می‌کنم شرایطی بود که استقلال خوب نمی‌توانست بازی کند، نتیجه نمی‌گرفت و هواداران مقداری ناراضی بودند. من فکر می‌کنم چون هواداران شفر را دوست داشتند، به‌دلیل اینکه سال قبل استقلال را متحول و این تیم را از مشکلی که زمان علیرضا منصوریان داشت، نجات داده بود و تیمی درست کرد که هواداران در سکوها واقعاً خیال‌شان راحت بود و می‌دانستند که استقلال در آینده بازی خوبی را انجام خواهد داد.


آنا: ولی خیلی طول کشید تا استقلال به نتایج نسبتاً خوبی رسید؟


محمد نوری: به‌هرحال با‌ توجه به از دست دادن چهار، پنج مهره کلیدی شفر کار را شروع کرد و در مصاحبه‌هایی هم که می‌کرد می‌گفت مقداری به من فرصت دهید تا بتوانم تیم را با نفرات جدید و نفرات جوان جمع‌وجور کنم و نیروی جوانی به تیم تزریق کرد و از این بابت به‌هرحال او ضرر نکرد و باعث شد که تیم رفته‌رفته شرایط خوبی به‌ دست آورد و بتواند بازی‌های خوبی انجام دهد. در تعطیلی اخیر شرایط استقلال بهتر شد و شفر توانست نقاط ضعف تیم را برطرف کند و در 6 بازی آخر فصل استقلال توانست نتیجه بگیرد و فوتبال زیبایی بازی کند. رفته‌رفته بازیکنانی که شرایط مناسبی نداشتند مثل علی کریمی، فرشید باقری و بازیکنانی که نتوانسته بودند خودشان را نشان بدهند به تیم اضافه شدند و استقلال به روزهای خوبش نزدیک شد. 


شفر نیاز به مهره‌های کلیدی دارد


آنا: با توجه به بازیکنان جوانی که استقلال دارد، این تیم می‌تواند در لیگ برتر و همچنین لیگ قهرمانان آسیا نتایج درخشانی بگیرد؟


محمد نوری: شفر از لحاظ روحی‌-روانی و فنی روی جوانان کار کرد و آنها توانستند با تیم هماهنگ شوند و هواداران هم دیدند که چند بازی اخیر استقلال خیلی خوب بازی کرد و نتیجه گرفت و جزء مدعیان قرار گرفت. او همین روند را اگر استقلال در پیش بگیرد و با اضافه شدن چند مهره کلیدی، چون بحث جام باشگاه‌های آسیا هم وجود دارد و آنجا هم در گروه خیلی سختی قرار گرفته، حتماً با اضافه شدن سه‌، چهار مهره کلیدی خیلی خوب مخصوصاً یک بازی‌ساز، یک مهاجم شش‌دانگ تمام‌عیار و یک مدافع باتجربه که بتواند تیم را رهبری و مدیریت کند. استقلال در اواخر نیم‌فصل به خودش آمد، هماهنگی لازم را به دست آورد و توانست نتایج خیلی خوبی را کسب کند.


نشست محمد نوری و پایان رافت در خبرگزاری آنا


آنا: آقای رأفت پرسپولیس در سه سال اخیر و به‌خصوص در این فصل روزهای درخشانی را پشت سر گذاشته است. علت موفقیت سرخ‌پوشان چیست؟


پایان رأفت: برانکو ایوانکوویچ سه سال و خرده‌ای است که بالای سر پرسپولیس ایستاده و فکر می‌کنم عملکردش از لحاظ فنی فوق‌العاده بوده است. با توجه به اینکه دو  پنجره هم بود که در نقل و انتقالات پرسپولیس نمی‌توانست یار بگیرد و برانکو توانست با کمک هوادارانی که به ورزشگاه می‌آمدند این تیم را مرحله به مرحله بالا ببرد و همه هم راضی هستند و الان حتی برانکو را با کی‌روش مقایسه کرده و می‌گویند که عملکرد برانکو خیلی بهتر از کی‌روش بوده است. البته تفاوت دارد، آن باشگاهی و این ملی است و من هم ریز نمی‌شوم روی این مسئله ولی این صحبت‌های طرفداران پرسپولیس است. نیم‌فصل اول را پرسپولیس در دو جبهه شروع کرد، بعضاً لیگ تعطیل می‌شد، می‌رفت باشگاه‌های آسیا، اردوهای مختلف و دیدیم که مرحله به مرحله موفق‌تر بود.


آنا: پرسپولیس همیشه هوادار داشته است ولی در بسیاری مواقع موفقیت سال‌های اخیر را کسب نکرده است؟


پایان رأفت: به‌هرحال تیم‌های استقلال و پرسپولیس با طرفداران عشق می‌کنند و با حضور هواداران تیم‌شان جان می‌گیرد و مخصوصاً در ورزشگاه آزادی زهردار نشان می‌دهند. تردیدی نیست عملکرد پرسپولیس واقعاً در دو سه سال اخیر فوق‌العاده بوده و هواداران هم هر موقع نیاز بوده آمدند و حمایت کردند. از سوی دیگر پیشکسوت‌ها هم واقعاً حمایت کردند و یک آرامشی در پرسپولیس به وجود آمده که انکارناپذیر است. حتی بعد از رفتن علی‌اکبر طاهری و آمدن حمیدرضا گرشاسبی در سمت مدیرعاملی باشگاه همان روند ادامه پیدا کرد و نگذاشتند خدشه‌ای به تیم وارد شود. پرسپولیس نیم‌فصل اول را با همان فراز و نشیبی که داشت به اتمام رساند و با تفاضل گل، سوم جدول است. ان‌شاءالله با باز شدن پنجره نقل و انتقالات از 15 دی سه، چهار بازیکن خوب به تیم اضافه شود و تیم برانکو روند خوب خود را ادامه خواهد داد. پرسپولیس در جام باشگاه‌های آسیا به بازیکن نیاز دارد، در جام حذفی مدعی است و  ان‌شاءالله بتواند در لیگ برتر نیز همین روند خوب کنونی را ادامه دهد. البته فعلاً مدعیان اصلی قهرمانی سپاهان و پرسپولیس هستند، ولی من فکر می‌کنم استقلال هم می‌تواند با جذب چند مهره خوب به جمع مدعیان اضافه شود.


آنا: آقای نوری اگر قرار بود مارکوس نیومایر و الحاجی گرو نیم‌فصل در استقلال هیچ کار مثبتی انجام ندهند و بعد بروند، چرا این بازیکنان جذب شدند؟


محمد نوری: ما در استقلال چند مورد مشابه این بازیکنان داشتیم مثل بویان نایندوف که فصل گذشته مطالعه نشده این بازیکن را گرفتند. این مسئله برمی‌گردد به مدیریت سابق، کسانی که به‌هرحال کارشناسی انجام می‌دادند اما نمی‌دانم این کارشناسی‌شان بر چه مبنایی بوده است. بازیکن اول که می‌آید باید از او تست پزشکی بگیرند، شرایط برایش مهیا باشد، بعد از نظر فنی، سرمربی او را تست و تأیید کند اما متأسفانه در چند سال اخیر، بازیکن‌های خارجی باکیفیتی جذب نکردیم. الحاجی گرو و مارکوس نیومایر بودند که فکر می‌کنم 100 درصد با نظر مربی جذب شده‌اند و سرمربی باید تأییدشان کند ولی من بازی اول آنها را که دیدم و تمرینات‌شان را رفتم، دیدم این بازیکنان حتی در تمرینات فاقد بازدهی و کیفیت خوب هستند. هواداران هم حق دارند. شاید برخی از هوادارانی که آن بالا می‌نشینند از مربی و سرمربی هم بیشتر می‌فهمند، حتی بازیکن تعویضی را هم تشخیص می‌دهند. به‌هرحال مسئله جذب این بازیکنان مورد انتقاد بوده است و من خودم در مصاحبه‌های اخیرم اشاره کردم که نیومایر و گرو اصلاً در اندازه استقلال نیستند و شرایط خوبی ندارند.


آنا: در میان بازیکنان خارجی جذب شده استقلال در این فصل، کدام بازیکن عملکرد رضایت‌بخشی داشت؟


محمد نوری: فقط طارق همام بازیکن خوبی بود البته او هم نسبت به نیومایر و گرو خیلی بهتر بود. با از دست دادن تیام که یک بازیکن حرفه‌ای و مهاجمی زهردار بود و رفتن او در 18 قدم و 6 قدم بوی گل می‌داد، تیم شفر به مشکل خورد. تیام واقعاً به استقلال و قهرمانی‌اش در جام حذفی خیلی کمک کرد و در لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا بازیکنی مؤثر بود. با از دست دادن او و همین‌طور سرور جباروف، استقلال دو سه بازیکن خارجی‌ای که گرفت اصلاً در حد و اندازه این تیم نبودند. ان‌شاءالله اگر قرار باشد مسئولان تیم نیم‌فصل بازیکن خارجی بگیرند باید مطالعه‌شده کار کنند و بازیکنی بگیرند که به درد استقلال بخورد. تیم شفر هم در لیگ و هم در جام باشگاه‌ها باید به زمین بروند و جام باشگاه‌ها هم که شرایط خودش را دارد و حتماً باید بازیکنان خوب و باتجربه‌ای جذب کنند. در لیگ هم استقلال با این روندی که دارد و با 50 روز استراحتی که در پیش دارد من فکر می‌کنم یک ریکاوری خوبی بتواند انجام دهد و با جذب بازیکنان جدید شرایط خیلی خوبی پیدا کند.


نشست محمد نوری و پایان رافت در خبرگزاری آنا


آنا: پرسپولیس هم در کنار استقلال در جذب بازیکن خارجی کارنامه موفقی را ثبت نکرده است. بیم آن می‌رود که با باز شدن پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس دوباره از این ناحیه لطمه بخورد. نظر شما چیست؟


پایان رأفت: در یک مقطعی کمیته تخصصی جذب بازیکن خارجی در پرسپولیس تشکیل شد اما پارسال در مورد دو بازیکن اوکراینی که عملکرد ضعیفی داشتند اینقدر انتقاد از عملکرد آنها شد که باشگاه سریعاً جواب‌شان کرد و رفتند. ما فوتبال آماتوری داریم که بعد از 16، 17 سال که اسم حرفه‌ای روی آن است، یک باشگاه حرفه‌ای را نمی‌توان در ایران نشان داد؟ اگر حرفه‌ای باشد همه باشگاه‌ها باید کمیته تخصصی داشته باشد، منابع اقتصادی‌اش مشخص است، بالاخره مدیرعاملش دلسوز می‌شود و می‌گوید پولی که می‌خواهم بدهم از جیبم می‌رود، بگوید کسی بیاورم که اگر 200 میلیون به او داده‌ام حداقل دو سال برای من بازی کند، کیفیتش را بالا ببرم و بفروشم 500 میلیون گیرم بیاید. در کل دنیا همین اتفاق می‌افتد. امیدوارم بعد از این برای پرسپولیس این اتفاق دوباره رخ ندهد و باشگاه‌های ما هر روز حرفه‌ای‌تر شوند.


درآمد بیشتر دلال‌ها از پیشکسوتان


آنا: چه کسانی باعث حضور بازیکنان خارجی بی‌کیفیت در ایران می‌شوند؟


پایان رأفت: دلال‌ها! نمی‌دانید این دلال‌ها چه کار می‌کنند! یک دلالی مفت و مجانی می‌آید یک بازیکن جابه‌جا می‌کند سالی 200، 300 میلیون می‌برند. منِ پیشکسوت و پیشکسوتان دیگر سالی 20 میلیون تومان هم بخواهیم از بغل فوتبال درآوریم، 10 تومان از ما مالیات می‌گیرند که آقا رفتید، خوردید.


محمد نوری: به‌هرحال اشخاصی که می‌روند با دلال یا مدیر برنامه صحبت می‌کنند، کسانی که با این افراد لابی می‌کنند، 100 درصد این پولی که ردوبدل می‌شود، یک‌مقدارش برای  مدیر برنامه است، یک‌مقدارش برای آن کسی است که به مدیر برنامه‌شان می‌گوید این شخص را به تیم بیاور. نیومایر و الحاجی گرو به‌هرحال مدیر برنامه داشته‌اند. نیومایر شاید در مجموع 150 تا 160 دقیقه هم بازی نکرده باشد. قرارداد را که فسخ کردند شما ببین چقدر پول گرفته است. این بازیکن از خدایش است که فسخ قرارداد کند، پولش را هم بگیرد و برود. 


آنا: بحث دلالی که از 10، 15، 20 سال پیش مطرح است، در سال‌های اخیر مسائلی چون شرط‌بندی و چیزهای دیگر هم ایجاد شده که بیانگر آن است نمی‌خواهند فوتبال را پاک کنند و احتمال دارد خلاف‌های دیگری اضافه شود.


محمد نوری: الان برنامه‌های تلویزیونی یکی از عوامل بازیکنانی است که ترانسفر می‌شوند. یک بازیکن را آقای ایکس حرف می‌زند، رقم 50 میلیونی‌اش می‌شود یک میلیارد! مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد که همه دست‌به‌دست هم داده‌اند و جلو آمده است. من صحبت‌های محمد دادکان را شنیدم، واقعاً او خیلی حرف‌های خوبی زد. واقعاً حرف‌های دل مردم و هواداران و پیشکسوتان بود. خدا کند فوتبال ما پاک شود. آن کسانی که عامل ناپاکی فوتبال ما هستند کنار زده شده و حتی توبیخ شوند تا فوتبال خوب و سالمی داشته باشیم.


پایان رأفت: کی باید این اتفاق بیفتد؟! از لیگ حرفه‌ای ما 16، 17 سال گذشته، همان تیم‌های صنعتی و همان تیم‌های دولتی، باشگاه‌ها هیچی ندارند، همه بدهکار، این پول‌ها چگونه خرج می‌شود؟! بعد این کیفیت استادیوم‌ها! مثلاً یک نفر نماینده پنج دقیقه مانده به شروع بازی مثلاً در شمال، در VIP می‌نشیند، بعد می‌گوید چرا هوادار فحش می‌دهد؟ آن بنده خدا ساعت هشت صبح آمده زیر باران نشسته، تو پنج دقیقه است آمدی درون VIP نشستی، جای گرم، چایی هم جلوت، موز هم جلوت! خودت را بگذار جای او! آن سقفی که درست می‌کنی برای او هم درست کن!  یک سیستمی نداریم که واقعاً همه چیزمان خوب باشد و بعد کیفیت فوتبال‌مان بالا برود. این اتفاق هم می‌افتد که بازیکنان بی‌کیفیت وارد فوتبال ما می‌شوند. بالاخره دلال می‌رود با دو نفر دیگر ... چون پول، پول خودش نیست، دلش نمی‌سوزد، بیت‌المال است می‌گوید آقا به من چه ربط دارد؟ دو سال هستم من این را خرج می‌کنم. این مسئله اصلاً در فوتبال قشنگ نیست.


نشست محمد نوری و پایان رافت در خبرگزاری آنا


محمد نوری: خدا واقعاً کمک کند کسانی که در مسند کار هستند دل‌شان بسوزد. من می‌گویم فوتبال ما مثل نفت‌مان است. واقعاً استعداد داریم. مگر برزیل چه دارد؟ یک قهوه و فوتبالیست دارد. فوتبالیست صادر می‌کند. من 10 سال پیش خواندم که برزیل هر ساله 2400 بازیکن بیرون می‌دهد. آنها همه کارهای‌شان برنامه‌ریزی شده است و حساب و کتاب دارند. یک نفر این قدر تبلیغات می‌کند بیاید یک پستی بگیرد. آن پست را که می‌گیرد، از برند آن باشگاه استفاده می‌کند، منِ بازیکن، آقای رأفت بازیکن یا آقای ایکس و ایگرگ بازیکن، الان یک میلیون برای‌مان یک میلیون است، اما آن آقا که فوتبال هم در پرسپولیس بازی نکرده، آمده در باشگاه، یک پستی گرفته، از برند باشگاه استفاده کرده در این چند سال الان مولتی میلیاردر است. اما بازیکنی که پیشکسوت است باید به او سهام بدهند، به او برسند، بیمه‌ها! از همه چیز خیالش راحت باشد. من یک مثال برای شما می‌زنم. مرحوم ایرج دانایی‌فرد! تا دیروز اصلاً اسم آقای دانایی‌فرد در رسانه‌ها بود؟! تا فوت کردند، خبرگزاری‌ها، تلویزیون، همه آمدند که دیده شوند. این خیلی بد است. به‌هرحال این راهی است که همه پیشکسوت‌ها و همه آدم‌ها باید بروند. به‌امیدخدا یک تجدید نظر بکنیم، به‌هرحال اهمیت بدهیم، بها بدهیم. چون واقعاً پیشکسوت‌ها زحمت کشیدند، خاک خوردند.


آنا: تا به حال شده شما هم برای ورود به ورزشگاه آزادی همانند بسیاری از پیشکسوتان با مشکل مواجه شوید و سربازان دم درِ ورودی شما را نشناسند؟


محمد نوری: نه من این مشکل را نداشتم اما تقصیر سرباز دم درِ ورودی نیست! ما باید با واقعیت‌ها کنار بیاییم. نسل الان مثلاً من و آقای رأفت، هنوز روی بورس هستیم، تلویزیون می‌رویم، به‌هرحال دیده می‌شویم اما یک‌سری که بنده‌خداها دیده نمی‌شوند، نسل الان نمی‌شناسند و تقصیری ندارند. باید پیشکسوت‌ها را بشناسانند. بگویند این آقای رأفت اینقدر پرسپولیس بازی کرده، اینقدر تیم ملی بازی کرده است. این شناختن باید از بالا باشد نه آن سرباز بنده خدا که ناچار باشد همه را بشناسد.


در لیگ برتر تیم ضعیف نداریم


آنا: برخی کارشناسان معتقدند استقلال مقابل تیم‌های بزرگ برنده نشده است و در نیم‌فصل دوم به مشکل برمی‌خورد؟


محمد نوری: من با این حرف مخالفم، چون اولاً هیچ تیمی دیگر ضعیف نیست. چند هفته از بازی‌ها گذشته؟ 15 هفته از شروع لیگ گذشته و همه تیم‌ها جا افتاده‌اند. همین استقلال خوزستانی که می‌گویید ضعیف است آمد جلوی سپاهان یک - یک کرد. هیچ تیمی ضعیف نیست. حالا ما چرا نیاییم بگوییم که استقلال بهتر شده است. تیم شفر به‌هرحال هماهنگ‌تر شده، شرایطش بهتر شده، روی نقاط ضعفش کار کرده است. من از نزدیک یک سال با وینفرد شفر بوده‌ام. بسیار مربی خوبی است و عاشق کارش است! شاید تا سه نیمه‌شب می‌نشیند بازی‌ها را آنالیز می‌کند. از خوابش می‌زند. چون اینها بابت پولی که می‌گیرند کار می‌کنند و از زیر کار درنمی‌روند. باید همه دست‌به‌دست هم بدهیم، هوادار، پیشکسوت و ... که شفر آرامش داشته باشد. سرمربی که آرامش نداشته باشد، نمی‌تواند کار کند. باید دور تیم خلوت شود، حاشیه‌ها نباشد تا شفر کارش را انجام دهد و انجام داده است. نمی‌گویم همه انتقادها نادرست است، شاید 80 درصد درست نباشد، 20 درصد درست باشد، به‌هرحال بازی‌ها سخت‌تر می‌شود، آخرین بازی هم به مانعی خورد مثل پدیده که تیمش بهتر و منسجم‌تر بود.


آنا: پس استقلال از نظر شما در نیم‌فصل دوم بازی آسانی ندارد؟


محمد نوری: استقلال یکی از بهترین بازی‌هایش را جلوی پدیده انجام داد ولی شکی نیست همه بازی‌ها سخت است. با تیم‌های پایین جدول بازی دارید، آنها هم می‌خواهند امتیاز بگیرند که اوت نشوند، تیم‌های بالای جدول هم می‌خواهند امتیاز بگیرند که مدعی باقی بمانند و قهرمان شوند و هر بازی شرایط خاص خودش را دارد. استقلال در این بازی‌های آخر خوب بازی کرد، مقتدرانه فوتبال بازی کرد، من خط میانی استقلال را خیلی خوب دیدم و خط دفاعش هم چندین بازی کلین‌شیت کرد و گل نخورد. ان‌شاءالله نیم‌فصل دوم اگر استقلال دو سه بازیکن خوب بگیرد جزء مدعیان خواهد بود.


نشست محمد نوری و پایان رافت در خبرگزاری آنا


آنا: پرسپولیس و استقلال، به‌خصوص پرسپولیس باید با سرمربی خارجی هدایت شود تا قهرمانی‌های متوالی را تجربه کند. نظر شما چیست؟ ما مربی ایرانی نداریم که بتواند پرسپولیس را قهرمان کند؟


پایان رأفت: من همیشه می‌گویم، همه پیشکسوت‌ها هم می‌گویند، در رسانه‌ها هم است، علی پروین 28 مقام قهرمانی دارد. هیچ‌کس در پرسپولیس مثل علی پروین با 28 قهرمانی موفق نبوده است. حالا باشگاه‌های تهران بوده آن موقع، زمان جنگ بوده، لیگ آزادگان بوده یا لیگ قدس بوده است.  فوتبال از آن حالت ایستا و قدیمی، رفته‌رفته پیشرفته‌تر می‌شود و باشگاه‌های بزرگ‌تر سعی می‌کنند دنبال فوتبال خوب، مربی خوب و امکانات خوب باشند. به‌هرحال هر دوران برای خودش یک مربی دارد. شاید آن موقع علی پروین با همین تفکرات خودش، با بازیکنان خوبی که داشته، ناصر محمدخانی، حمید درخشان، مرتضی فنونی‌زاده، مجتبی محرمی، محسن آشوری، خیلی بازیکنان دیگر.


موفقیت برانکو را کتمان نمی‌کنیم


آنا: یعنی الان مربی در سطح علی پروین می‌تواند موفقیت‌های برانکو را تکرار کند؟


پایان رأفت: هر نسلی یک مربی دارد. نسل که عوض می‌شود، بازیکنان عوض می‌شوند، سیستم باشگاه عوض می‌شود و شرایط تیم‌ها واقعاً عوض می‌شود. ما دیدیم که استانکو هم آمد موفق شد، چرا؟ چون همان ساختار باشگاه بود. ما نباید بگوییم که آن مربی تأثیر بیش‌ازحد دارد. درست است شاید تفکراتش تأثیرگذار باشد. ولی آن باشگاه، باشگاهی است که کسی مثل استانکو می‌تواند بیاید و موفق شود. اگر برانکو هم دارد اینجا موفق می‌شود، ما کتمان نمی‌کنیم، برانکو قبلاً هم در تیم ملی مربی بود، تیم ملی را جام جهانی برد، شناخت کافی از فوتبال و بازیکنان ایرانی دارد و می‌داند که چه سیستمی بازی کند و به باشگاهی آمده که پرطرفدار است. یعنی 100 هزار طرفدار می‌رود، بازی با السد قطر شما دیدید که در راهروها هم نشسته بودند، برانکو هم با همان‌ها می‌برد. درست است تیمش بازی می‌کند ولی قطعاً شما بدانید که پرسپولیس، استقلال یا تیم‌های دیگر تیم‌شان از شرایط هارمونی که دارند با حضور هواداران روحیه دوچندان می‌شود. برانکو هم بهترین جا آمده، بازیکنان خوبی دارد، بهترین دروازه‌بان را دارد، بهترین خط دفاعی را دارد، بهترین هافبک و مهاجم را دارد.


آنا: اما بسیاری از بازیکنان موفق پرسپولیس با نظر برانکو ایوانکوویچ به این تیم آمدند و پیشرفت کردند؟


پایان رأفت: قبول دارم. ناگفته نماند که برانکو این بازیکنان را ساخته است. علی علیپور کجا ساخته شد؟ در همین پرسپولیس ساخته شد یا کمال کامیابی‌نیا وقتی از نفت تهران آمد آن بازیکنی نبود که در حد و اندازه‌های پرسپولیس باشد ولی وقتی که آمد به پرسپولیس شد کمال! یا شجاع خلیل‌زاده سپاهان بود الان می‌آید در پرسپولیس بازی می‌کند و گل هم می‌زند و بازیکنان دیگر، احمد نوراللهی، شایان مصلح سپیدرود بود کسی نمی‌شناخت، آمده شده شایان مصلح. منظورم این است که هم باشگاه به بازیکن کمک می‌کند، هم بازیکن به بازیکن کمک می‌کند، مربی هم وقتی که می‌بیند همه چیز مهیا است، تاکتیک‌هایش را خوب اجرا می‌کند. همان‌طور که آقای نوری درباره شفر گفت، برانکو هم همین‌طور، اینها مربیانی واقعاً عاشق فوتبال هستند، وقت می‌گذارند، انرژی می‌گذارند و شاید هم بشود گفت که خیلی دارند زحمت می‌کشند و بعضی جاها هم است که خدا کمک می‌کند، شانس هم می‌آورند، دقیقه 90 گل می‌زنند.


آنا: شما اعتقاد دارید که پرسپولیس با ساختار مناسب می‌تواند با هر مربی موفق باشد؟


پایان رأفت: شما وقتی که زحمت کشیده باشید، یک‌ موقع که می‌بینی در کار گره افتاده می‌بینی که ناگهان یک دفاع می‌آید گل می‌زند. خوبی پرسپولیس این است که تیم کاملی شده، علیپور و منشا همیشه گل نمی‌زنند، دفاع گل می‌زند، هافبک گل می‌زند و گره را باز می‌کنند. برانکو هم مربی بسیار خوبی است. الان هم تیم بسیار ساکت و آرام کارش را می‌کند. من فکر می‌کنم در همه رده‌ها که علی پروین، استانکو و برانکو موفق بوده‌اند نقش باشگاه مؤثر بوده است ولی هر مربی نمی‌تواند در پرسپولیس نتیجه بگیرد. ما مربیانی داریم مثلاً یحیی گل‌محمدی، حمید درخشان، حمید استیلی، افشین پیروانی و حسین عبدی که خیلی باسواد هم هستند همه پرسپولیس را خیلی هم دوست دارند و این اعتماد باشگاه، اعتماد طرفداران، اعتماد کمیته فنی است. البته کمیته فنی باشگاه قرار است تشکیل شود. فکر می‌کنم که نیم‌فصل دوم با توجه به اینکه تیم پرسپولیس بازیکنان خوبی هم گرفته انتظار بیشتری از تیم برانکو می‌رود. در باشگاه‌های آسیا هم قطعاً بازی‌های سختی خواهد داشت چرا که همه تیم‌ها می‌دانند که این تیم نایب‌قهرمان آسیا است و رقیبان نمی‌آیند بی‌محابا حمله کنند، آنالیز می‌کنند و کار سخت می‌شود. 


نشست محمد نوری و پایان رافت در خبرگزاری آنا


سپاهان یکی از مدعیان قهرمانی است


آنا: به نیم‌فصل رسیده‌ایم و می‌خواهیم درباره تیم‌های دیگر هم صحبت کنیم. امیر قلعه‌نویی سرمربی سپاهان موفق شده سپاهان را تیم اول نیم‌فصل کند. فکر می‌کنید با شیوه‌ای که امیر قلعه‌نویی دارد و اکثراً عادت دارد بازیکنان شاخص بگیرد و بر آنها اتکا کند، می‌تواند سپاهان را نیم‌فصل دوم در جمع سه تیم برتر حفظ کند؟


محمد نوری: قلعه‌نویی را چون من با او هم‌بازی هم بوده‌ام، می‌دانم آدم خیلی باهوشی است و حاشیه‌ها را هم خیلی خوب جمع می‌کند. یکی از خصوصیات خیلی خوبی هم که دارد این است که بازیکن را احیا می‌کند. همین سجاد  شهباززاده در استقلال بود، یک‌مقداری هجمه انتقادات رویش زیاد بود اما در سپاهان بازیکنی مؤثر شد. امیر مربی باهوشی است و کار خیلی خوبی هم که انجام داد این است که مربی‌های تمرین‌دهنده خارجی آورد و حالا خودش از نظر آرایش تیمی برنامه‌ریزی می‌کند. من فکر می‌کنم سپاهان تیم اندیشه‌داری است، هم از نظر ساختار تیم خوبی است، مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره خوبی دارد، یعنی همه چیز دست‌به‌دست هم داده و تیم سپاهان شرایط خیلی خوبی دارد. این تیم با توجه به ساختار باشگاهی، بازیکنانش و مربی‌اش از مدعیان قهرمانی است.


آنا: تعداد بازیکنان نامدار پدیده کمتر از انگشتان یک دست است اما یکی از مدعیان است. نقش یحیی گل‌محمدی را در پدیده چگونه می‌بینید؟


پایان رأفت: یحیی در چند سال اخیر در مربیگری واقعاً موفق عمل کرده است. احساس می‌کنم که یحیی همان مربی می‌شود که ذوب‌آهن را ساخت و تیمی با بازی زیبا و هجومی روانه زمین می‌کرد. می‌بینیم که بازیکن‌های بسیار جوان و باتجربه را تلفیق کرده و خوب هم از اینها استفاده می‌کند.  ورزشگاه بسیار خوب، زمین باکیفیت خوب، چون تیمش روی زمین بازی می‌کند. یحیی نشان داده که می‌تواند تیم‌های بزرگ‌تر را هم مربیگری کند. همیشه پدیده را انتهای جدول و میانه‌های جدول می‌دیدیم پس تیم بسیار خوبی است که تا الان 31 امتیاز جمع کرده و مثل سپاهان و پرسپولیس شانس قهرمانی دارد.


آنا: به تیم دیگری هم شانس قهرمانی می‌دهید؟


پایان رأفت: من فکر می‌کنم در دور برگشت تیم تراکتورسازی تبریز هم با توجه به بازیکن‌های خوبی که در اختیار دارد و سه تن از نفرات اصلی تیم ملی در آن تیم هستند و دروازه‌بان خوبی که دارد، یکی دو تا بازیکن خوب هم بگیرد قطعاً می‌تواند مدعی باشد و لیگ‌مان لیگ بهتری خواهد شد. نیم‌فصل دوم امتیازها دیگر مفت و مجانی به دست نخواهد آمد. همه هم سختکوش هستند. دو تا تیم می‌خواهند نیفتند، 6 تیم می‌خواهند قهرمان شوند و سهمیه بگیرند. الان فرصت هم هست، الان 50 روز لیگ تعطیل شده و جام ملت‌ها را داریم. بعد از آن ان‌شاءالله تیم‌ها بتوانند خوب خودشان را آنالیز کرده نقاط ضعف و قوت‌شان را بررسی کنند و بازیکن اضافه کنند.


انتهای پیام/4051/4048/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته