دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1397 - 14:19
وزیر امور خارجه روسیه:

نباید ایران را عامل مشکلات منطقه دانست

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مشکلات منطقه را نباید از زاویه خصومت با ایران نگریست و ایران عامل همه مشکلات خاورمیانه نیست.
کد خبر : 345678
52.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روسیاالیوم، «سرگئی لاوروف» در نشست خبری مشترک با «ریاض المالکی»، وزیر امور خارجه فلسطین با هشدار درباره اینکه مشکلات منطقه را نباید از زاویه خصومت با ایران نگریست، گفت: «خلاف آنچه که آمریکا و برخی متحدان غربی‌اش تصور می‌کنند، ایران عامل همه مشکلات منطقه نیست». 


وزیر امور خارجه روسیه افزود: «این خط‌ مشی غلطی است که تقابل را در منطقه افزایش می‌دهد و موجب درگیری داخلی در جهان اسلام و میان شیعه و اهل سنت می‌شود. اگر چنین موضوعی رخ دهد، موضوع فلسطین در میان دردها و آلام جدید منطقه غرق می‌شود».


وی با بیان اینکه مشکلات غرب آسیا یا مناطق دیگر نه با دیکته‌ها و هشدار و تهدیدها، بلکه با گفتگو حل می‌شود، تصریح کرد: «آمریکا نمی‌تواند مشکل میان اسرائیل و فلسطینیان را به‌تنهایی حل کند و ناگزیر است به شیوه اجماع روی آورد و مسیر کمیته‌های چهارجانبه بین‌المللی و هماهنگی با اتحادیه عرب را در پیش‌ بگیرد».


وزیر امور خارجه روسیه افزود: «در دیدار وزیر امور خارجه فلسطین درباره اوضاع اقتصادی این کشور صحبت و آمادگی خود را برای تلاش برای بهبود آن اعلام کردیم. ما درباره پروژه‌های کشاورزی، صنعتی و نیز توسعه روابط اقتصادی تبادل نظر کردیم و قرار شد در روند بازسازی شهر قدیمی بیت‌لحم مشارکت داشته باشیم».


وی تصریح کرد: «اسرائیل آماده توافق بر سر زمان مشخصی برای انجام دیدار میان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نیست. ما اعلام کرده‌ایم حاضریم میزبان نشست دو طرف باشیم. همچنین گروه‌های فلسطینی برای برگزاری این دیدار اعلام آمادگی کرده‌اند ولی آنچه این دیدار را به تأخیر می‌اندازد، نداشتن صف واحد در میان فلسطینیان است». 


لاوروف در‌این‌باره تأکید کرد روسیه آمادگی دارد برای حل‌وفصل اختلافات میان فتح و حماس میانجی‌گری کند.


وی گفت: «خروج نظامیان آمریکا از خاک سوریه موضوع مثبتی است، ولی این سؤال مطرح می‌شود که آیا تصمیم دونالد ترامپ، هماهنگ‌شده بود؟».


وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و معاهده موشکی نگران است.


در ادامه این دیدار «ریاض المالکی»، وزیر امور خارجه فلسطین گفت: «نتانیاهو از دیدار با رهبران فلسطینی فرار می‌کند».


وی افزود: «فلسطین نقش انحصارطلبانه  آمریکا را در فرایند سیاسی رد می‌کند، زیرا آنها گرایش شدیدی به اسرائیل دارند و ما نیازمند تشکیل کارگروهی با حضور همه طرف‌ها برای برقراری صلح هستیم».


«مالکی» گفت که در دیدارش با لاوروف درباره ایجاد وحدت در میان گروه‌های فلسطینی و لزوم برگزاری انتخابات داخلی در فلسطین تأکید کرده است.


انتهای پیام/4033/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته