دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
راوی موزه صلح در گفتگو با آنا:

برای درک معنای صلح، نتایج جنگ را به تصویر کشیده‌ایم

جانباز شیمیایی و راوی موزه صلح گفت: در موزه صلح، نتایج جنگ را به چشم می‌بینیم تا ارزش صلح بیشتر نمایان شده و معنای واقعی صلح درک شود.
کد خبر : 345577
b1 (1).JPG

اسدالله محمدی در گفتگو با خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره فعالیت‌های موزه صلح تهران گفت: موزه صلح زیر نظر انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی فعالیت دارد. انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی از سال 1383 فعالیت خود آغاز کرده‌ است. موزه صلح تهران از 10 سال پیش  برای بیان ارزش صلح و پیامد‌های جنگ فعال است.


جانباز شیمیایی دفاع مقدس و راوی موزه صلح تهران گفت: ایده ساخت و راه‌اندازی موزه صلح را از کشور ژاپن گرفتیم. همه می‌دانیم که کشور ژاپن یکی از قربانیان سلاح ‌های کشتار جمعی است. ژاپنی‌ها برای ثبت در حافظه تاریخ و بیان مصائب و مشکلات پدید آمده برای نسلی که آماج حمله اتمی قرار گرفتند و نسل ‌‌‌‌های بعدی این فاجعه انسانی، موزه‌ای را با استفاده از اسناد و مدارک به جا مانده احداث کردند.


وی بیان کرد: موزه صلح تهران از بخش‌های متنوعی برخوردار است، در اتاق «جنگ افروزان»، تندیس جنگ افروزان را به نمایش گذاشته‌ایم. تندیس قابیل که اولین نزاع و برادرکشی را به راه انداخت تا ضحاک، هیتلر و صدام در این مجموعه قرار دارد. در قسمتی از موزه، عکس‌های بمباران شیمیایی سردشت که در 7 تیر 1366 صورت گرفت و بالغ بر120 شهید و صد‌ها مصدوم شیمیایی به جای گذاشت دیده می‌شود. در کنار این اسناد، عکس‌ها و فیلم‌های متعددی از بمباران شیمیایی حلبچه که در اسفند 1366 توسط نیرو‌های بعث عراق صورت گرفت و 5 هزار نفر شهید به‌ جا گذاشت در موزه صلح به چشم می‌خورد.


راوی موزه صلح تهران ادامه داد: عراق در طول جنگ تحمیلی بیش از 3 هزار تُن عامل خردل و اعصاب را در قالب حمله شیمیایی برعلیه رزمندگان و مردم کشورمان به ‌کار گرفت که خسارات و تلفات بسیاری را به‌بار آورد؛ تا جایی‌که اثرات آن تاکنون نیز قابل رؤیت است و هنوز سینه‌های سوخته جانبازان شیمیایی از آلام و جراحت‌های شیمیایی رنج می‌برند.


محمدی در ادامه گفت: در کنار موارد ذکر شده در موزه صلح، سرگذشت جانبازان شیمیایی نیز به تصویر کشیده شده است و از ابتدای مصدومیت و جانبازی تا سیر مراحل درمان و زندگی بعضی از جانبازان شیمیایی روایت شده است. همچنین اسناد و مدارکی در کنار فیلم و عکس از جنایات نیرو‌های آمریکایی در استفاده از اورانیوم ضعیف شده در جنگ ویتنام برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.


وی در پایان یادآور شد: برای بازدیدکنندگان از موزه صلح کلاس‌های آموزشی به فراخور رده سنی بازدیدکننده برگزار می‌شود تا به معنای واقعی صلح دست یابند. یکی از شاخص‌های موزه صلح تهران حضور جانبازان شیمیایی است که هنوز درد و رنج جراحت‌های شیمیایی را با خود به همراه دارند. این عزیزان به عنوان راوی و راهنمای بازدید‌‌کنندگان فعالیت می‌کنند.


لازم به ذکر است، موزه صلح تهران واقع در خیابان خیام، خیابان شهید فیاض بخش، ضلع شمالی پارک شهر همه روزه پذیرای بازدیدکنندگان است.علاقه‌مندان به بازدید از این موزه می‌توانند به‌‌ صورت رایگان از این موزه بازدید کنند.


انتهای پیام/4100/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته