دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1397 - 04:00
برومند:

کورسوی افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در سال 98

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش نسبی سهم پژوهش در بودجه سال 98 خبر داد.
کد خبر : 344938

به گزارش خبرنگار آموزشی پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، براساس برنامه پنجم توسعه‌ای کشور که مدت اجرای آن به پایان رسیده، قرار بود که سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به سه درصد برسد. متأسفانه با گذشت یک‌سال از پایان برنامه پنجم، همچنان سهم پژوهش در بودجه 97 کشور در مرز کمتر از یک درصد باقی مانده است.


علاوه بر این دربرنامه بالادستی دیگری به‌نام سیاست‌های کلی علم و فناوری که ازسوی مقام معظم رهبری در سال ۹۳ ابلاغ شد، سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص تا سال ۱۴۰۴ چهار درصد در نظر گرفته شد،  آنچنانکه دیده می‌شود هیچ یک از این رویکردها تاکنون در تدوین بودجه پژوهش مورد توجه نبوده است.


حال نگاه‌ها به بودجه سال 98 است که قدری سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به همان سه درصد برنامه پنجم توسعه نزدیک شود.


مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: در بودجه امسال تدابیر بهتری برای پژوهش اندیشیده شده است که اگر نمایندگان مجلس با آنها موافقت کنند و حتی بر آن اعداد بیافزایند سهم پژوهش در مقایسه به سال‌های گذشته وضعیت بهتری را پیدا خواهد کرد.


در این میان تنگنای مهم سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی، مربوط به برنامه ششم توسعه است. براساس این برنامه تا پایان سال 1400 سهم پژوهش 1.5 درصد است. این تناقضی آشکار در برنامه توسعه‌ای کشور و سیاست‌های کلی علم و فناوری را نمایان می‌کند. 


حال مشخص نیست چگونه سیاستگذاران می‌خواهند سهم ۱.۵ درصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی را ظرف مدت چهار سال به ۴ درصد یعنی به بیش از ۲.۵ برابر برسانند.


انتهای پیام/4040


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته