دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1397 - 09:58
در دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر؛

دلالت‌های معناشناسی مفهوم «باید» در تربیت اخلاقی بررسی شد

کرسی نظریه‌پردازی ترویجی با موضوع دلالت‌های تربیت اخلاقی معناشناسی «باید» از منظر کانت و متکلمان عدلیه در دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر برگزار شد.
کد خبر : 344868
1 (4).JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، در کرسی نظریه‌پردازی ترویجی با موضوع دلالت‌های تربیت اخلاقی معناشناسی «باید» از منظر کانت و متکلمان عدلیه که عصر روز گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر برگزار شد، دلالت‌های معناشناسی مفهوم «باید» در تربیت اخلاقی از دیدگاه بشری کانت و دینی متکلمان عدلیه با هدف تولید و ترویج دانش مورد بررسی قرار گرفت.


در این جلسه بیان شد که آگاهی از این دلالت‌ها، این امکان را به افراد می‌دهد که درباره رفتار خود، متناسب با ارزش‌ها و تکالیفی که بر عهده‌ دارند، شناخت بهتری به دست آورند.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با تشریح نظریه خود اظهار کرد: این پژوهش با دو رویکرد تحلیل زبانی و تحلیل استنتاجی و به روش نمونه‌گیری نظری از همه متون در دسترس به‌صورت کل شمار انجام‌گرفته است.


فاخته ماهینی با بیان اینکه داده‌ها به روش موضوعی، کدگذاری و با نظام مقوله‌بندی قیاسی تحلیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: یافته‌ها نشان داد کانت در جستجوی معرفتی ضروری و کلی برای اخلاق است و دستیابی به آن را فقط از طریق عقل و به انگیزه انجام تکلیف میسر می‌داند.


 وی با بیان اینکه متکلمان عدلیه بر این باورند که اگرچه عقل می‌تواند در شناخت بایدها، فرد را راهنمایی کند؛ اما در نظرگرفتن غایت اعمال است که انجام آنها را الزامی می‌کند، تصریح کرد: با برقراری نسبت میان «باید» و هدف‌های تربیت اخلاقی، عوامل تأثیرگذار بر سلوک عملی فرد به دست می‌آید.


عضو هیأت علمی واحد بوشهر ادامه داد: دلالت‌های تربیت اخلاقی را می‌توان در سه حوزه «هدف»، «نقش معلم و والدین» و «نقش فرد» به دست آورد.


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر و  داور این کرسی نیز با نقد این نظریه به تشریح نقاط قوت این نظریه پرداخت و گفت: رویکرد روش‌شناسی جدید این نظریه در حوزه مطالعات علوم انسانی و استفاده از منابع دست اول در حوزه‌ اندیشه‌های کانت سبب شده تا به‌طور کلی این نظریه از جامعیت قابل قبولی برخوردار باشد.


باقر گرگین افزود: ایرادهایی چون استفاده‌نکردن از منابع دست‌اول در حوزه اندیشه‌های عدلیه در بحث بیان مسئله، نپرداختن به تفاوت دیدگاه‌های آنها در مورد رویکرد کارکردگرایانه الزام عملی بایدها از دیدگاه کانت و متکلمان عدلیه و استثناپذیری الزامات با توجه به فایده کارها از دیدگاه عدلیه است، در حالی که کانت احکام عقلی را عام و مطلق می‌داند. 


به گزارش آنا، ماهینی در این نشست به ایرادات پاسخ داد و برخی از آنها را پذیرفت.


انتهای پیام/4062/4120


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته