دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1397 - 09:13
جواد خادم‌زاده:

کرسی ترویجی بررسی فیدئیسم شرقی و غربی در زاهدان برگزار می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان گفت: کرسی ترویجی بررسی فیدئیسم شرقی و غربی در دانشگاه آزاد زاهدان برگزار می‌شود.
کد خبر : 342929
download.jpg

جواد خادم‌زاده در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: در راستای برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه‌ها، کرسی ترویجی بررسی فیدئیسم شرقی و غربی در دانشگاه آزاد زاهدان برگزار می‌شود.


وی درباره نظریه فیدئیسم بیان کرد: فیدئیسم به ایمان‌گرایی تعبیر می‌شود؛ این واژه در برابر عقل‌گرایی به معنای کلامی آن قرار دارد که از دیدگاه این نظریه حقایق دینی نه از راه خردورزی و استدلال منطقی بلکه مبتنی بر ایمان به دست می‌آید.


این استاد دانشگاه درباره جایگاه ایمان‌گرایی در اندیشه اسلامی، عنوان کرد: ایمان‌گرایی در غرب پدید آمده و در تفکر مسیحیت بستر به‌وجود آمدن رویکردها و روحیه‌های مختلف خردستیزانه و خردگریزانه شده است همچنین قرائت‌های شرقی نیز از آن وجود دارد.


خادم‌زاده اضافه کرد: در جهان اسلام می‌توان مواردی را نشان داد که تا اندازه‌ای به ایمان‌گرایی غربی بی‌شباهت نیست به‌عنوان‌مثال کلیات گرایش‌های قشری‌گری یا اخباری‌گری و جمودگرا تقریباً به سبکی ایمان گرایانه محسوب می‌شوند چراکه استدلال و برهان‌ورزی و تعقل محوری را در دین کنار می‌گذارند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: در این کرسی ترویجی به دنبال مقایسه نظریه مرجئه و کی‌یر کگور در باب ایمان هستیم که توسط ابراهیم نوری و محمد زارعی از اساتید دانشگاه، نقد خواهد شد.


گفتنی است کرسی ترویجی بررسی فیدئیسم شرقی و غربی روز دوشنبه، 19 آذر در تالار علامه مجلسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان ارائه می‌شود.


انتهای پیام/ 4115 /4107/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته