دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1397 - 10:45
پیشنهاد اندیشه‌ورزی/9

تشکل‌های دانشجویی یکبار مصرف آفت جنبش دانشجویی

در آستانه روز دانشجو فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی به اوج خود می‌رسد اما کارایی این تشکل‌های دانشجویی و تأثیر آن‌ها بر پویایی جنبش دانشجویی باید بررسی شود.
کد خبر : 331602
57469299.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، روز دانشجو فرصتی است که فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی افزایش می‌یابد و خون جدیدی در رگ‌های جنبش دانشجویی به حرکت درمی‌آید؛ می‌توان گفت فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشگاه‌ها در این روزها به اوج خود می‌رسد.


اما سؤالی به ذهن می‌آید که میزان اثر و اهمیت برنامه‌های برگزارشده توسط تشکل‌های دانشجویی بر پویایی جنبش دانشجویی و افزایش آگاهی دانشجویان به چه میزان تأثیرگذار است.


مقام معظم رهبری در خردادماه سال گذشته درباره تعدادی از تشکل‌ها عنوان تشکل‌های یکبارمصرف به کار می‌برند، اما تشکل‌های یک‌بارمصرف به چه تشکل‌هایی گفته می‌شود و در مقابل تشکل دانشجویی واقعی چه ویژگی‌هایی دارد.


تشکل‌های یک‌بارمصرف


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هفدهم خرداد سال 96 در جمع دانشجویان بیان می‌کنند: «اما راجع به تشکل‌ها. البتّه من که عرض می‌کنم، می‌دانم تشکّل‌های گوناگونی در دانشگاه وجود دارد؛ پارسال هم گفتم تشکّل‌های یکبارمصرف. بعضی‌شان یکبار مصرفند؛ [مثلاً] قبل از انتخابات تشکّل درست می‌شود».


پس با توجه به این سخنان می‌توان تشکل‌هایی در میان تشکل‌های دانشجویی پیدا کرد که برای مقاصد انتخاباتی و سیاسی موقت در دانشگاه‌های شکل می‌گیرند و این تشکل‌ها به بدنه جنبش دانشجویی ضربه می‌زنند چراکه مهم‌ترین سرمایه جنبش دانشجویی یعنی اعتماد و همراهی دانشجویان را از دست می‌دهند.


مقام معظم رهبری به گونه دیگری از تشکل‌های دانشجویی نیز اشاره می‌کنند که به لحاظ زمان فعالیت یکبارمصرف نیست امّا برای معارضه‌ با مجموعه‌ انقلابی و مجموعه‌های متدین به وجود می‌آیند.


 حضور و فعالیت‌های این نوع از تشکل‌های دانشجویی در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به دنبال متشنج کردن جو دانشگاه‌ها و به انحراف کشاندن جنبش دانشجویی هستند.


با توجه به اینکه در آستانه روز دانشجو قرارگرفته‌ایم، تشکل‌های دانشجویی اصیل با استفاده از ابزارهایی مانند کرسی‌های آزاداندیشی به آسیب‌شناسی فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی پرداخته و تشکل‌های یکبار مصرف را به چالش بکشند.


انتهای پیام/4115/ 4107/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته