دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اصطلاحات اقتصادی؛

با اصطلاحات اعتباراتی آشنا شویم

حد یا سقف اعتباری، سقف اعتباری یک‌بارمصرف، سقف اعتباری گردان، تمدید، امهال و استمهال، تجدید و جابه‌جایی از اصلاحات اعتباراتی به شمار می‌روند.
کد خبر : 344844
eskenas_main.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، تعریف چند اصطلاح اعتباراتی تشکیل‌دهنده موارد ذیل است.


● حد یا سقف اعتباری:


عبارت است از میزان امکانات تأمین مالی در قالب تسهیلات و یا تعهدات که برای یک سال مشتری مدنظر قرار می‌گیرد و این امر موجب می‌شود حدود اختیارات شعبه در قبال یک مشتری افزایش یابد.


● سقف اعتباری یک‌بارمصرف:


مشتری در طی سال می‌تواند از سقف مذکور در قالب یک یا چند قرارداد فقط یک‌بار استفاده کند.


● سقف اعتباری گردان:


مشتری می‌تواند در طی سال با واریز تمام یا بخشی از تسهیلات قبلی به میزان مابه‌التفاوت بدهی تا سقف مذکور از تسهیلات جدید استفاده و مشکلات نقدینگی خود را مرتفع کند.


● تمدید: یعنی قبول مهلت و تغییر سررسید ایفای تعهدات به تاریخ دیگر مشروط بر اینکه در دوره تمدید که در قالب قرارداد الحاقی انجام می‌پذیرد سهم سود بانک و طرف معامله تغییر نکند. لذا اخذ وجه التزام تأخیر تأدیه دین در دوره تمدید منتفی است و بیشتر در عقد مضاربه و مشارکت کاربرد دارد.


● امهال و استمهال: به معنی مهلت دادن و یا درخواست مهلت در ایفای تعهدات بوده که قراردادی فی‌مابین امضا نشده و فقط بانک در آن مهلت اقدام قانونی انجام نداده لیکن مشمول وجه التزام تأخیر تأدیه دین خواهد بود.


●تجدید و جابجایی: جابجایی و تجدید یعنی بخشی یا تمام تسهیلات یک مشتری را به تسهیلات جدید تبدیل کردن بدون اینکه واقعاً معامله‌ای جدید فی‌مابین انجام‌شده باشد.


انتهای پیام/4092/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته