دفاع مقدس، منبعی دست نخورده برای قصهگویی است
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بیست و یکمین جشنواره بینالمللی قصهگویی از امروز تا پنجشنبه بیست و نهم آذرماه در مركز آفرينشهای فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار میشود. در همین ارتباط، خبرنگار آنا گفتگویی کوتاه با بهناز ضرابیزاده داشته است. وی نویسنده کتابهایی همچون «دختر شینا» و «گلستان یازدهم» و برگزیده چندین جشنواره داستاننویسی است و در بین اهالی ادبیات بیشتر با داستانهای حوزه دفاع مقدس شناخته میشود.
ضرابیزاده درباره یکی از ظرفیتهای مغفول مانده قصهگویی در ادبیات کشور اظهار کرد: در جریان دفاع مقدس، حوادث و قصههایی هست که به راحتی میتوانیم از دل آنها قصههای جذابی بیرون بیاوریم. قصههایی که برای کودکان و نوجوانان هم جذاب است و هم درسهای عمیقی دارد. در این قصهها شجاعت، شهامت، پایمردی و بسیاری از خصلتهایی که باید از دوران کودکی در افراد شکل بگیرد به شکلی ملموس و مؤثر وجود دارد.
نویسنده کتاب دختر شینا عنوان کرد: خاطرات دوران دفاع مقدس و مقاومت مردم ایران در آن سالها، با پردازش کارشناسی شده و هنرمندانه میتواند به قصههای خوبی تبدیل شود. خوشبختانه در ادبیات دفاع مقدس و در حوزه بزرگسالان اتفاق بسیار خوبی در سالهای اخیر افتاده و روزهای خوبی را نیز در پیش رو داریم، اما این اتفاقات در حوزه کودک و نوجوان رخ نداده است.
وی افزود: البته هم داستاننویسی و هم هنر قصهگویی با این موضوعات، برای مخاطبان کودک و نوجوان دارای ظرافتهای خاصی است. در سایه رعایت این ظرافتها است که هم به روحیات کودکان آسیب نمیرسد و هم پیامهای مورد نظر در قالبی جذاب منتقل میشود.
نویسنده کتاب گلستان یازدهم عنوان کرد: متأسفانه در زمین قصهگویی با محور دفاع مقدس خیلی کار نشده است. مثلًا زندگی و کارهای شهید بهنام محمدی و شهید حسین فهمیده که خودشان هم نوجوان بودند، ظرفیت بالایی برای طراحی قصههایی جذاب و مؤثر دارد چون اینها شخصیتهای پویایی هستند و وجود خارجی داشتند. ما آنقدر که پیگیر شخصیتهای خیالی خارجی هستیم به دنبال شخصیتها و قهرمانهای خودمان نرفتهایم. این ظرفیت و منبع قابل توجهی است که دست نخورده باقی مانده، امّا یک دست هم صدا ندارد و باید نویسندههای زیادی وارد این حوزه شوند و کارهای زیادی نوشته شود تا در میان آنها آثار شاخص هم تولید شود.
ضرابیزاده که خود از چهرههای شناخته شده در حوزه خاطره نگاری دفاع مقدس است افزود: جنس خاطره به این دلیل که واقعی است، جذابیت خاصی برای مخاطب دارد. مخاطب زمانی که بداند اتفاقاتی که میشنود واقعی است یا حداقل هسته اصلی آن رویدادی واقعی است و شخصیتها وجود خارجی داشتهاند، با اشتیاق بیشتری ماجراها را دنبال میکند و حتی با شخصیتها همذاتپنداری میکند. این خاطرات برای تبدیل شدن به قصههای قوی، نیاز به نویسندگان حرفهای و راویان کاربلد دارد که همان طور که اشاره کردم در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هنوز به خوبی رخ نداده است. امیدوارم این جشنواره و جشنوارههای مشابه گامی در این مسیر باشند.
لازم به ذکر است در بیست و یکمین جشنواره بینالمللی قصهگویی این دوره از جشنواره، ۵۲ قصهگوی بخشهای ملی و بینالملل از شهرهای مختلف ایران و هفت کشور استرالیا، فرانسه، لبنان، کره، افغانستان، اسپانیا و ترکیه، طی سه روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸:۰۰ با یکدیگر رقابت میکنند.
برگزاری کارگاه ویژه قصهگویی پدران و مادران، برپایی کارناوال عروسکی، کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی از دیگر مراسم ایام برگزاری بیست و یکمین جشنواره بینالمللی قصهگویی است.
انتهای پیام/4072/4104/
انتهای پیام/