ضرورت رسانهای شدن علم در جامعه کنونی
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهدی فرقانی بعدازظهر امروز در نشست علمی تخصصی پژوهش و رسانه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: در سالهای اخیر تحولات مهمی اتفاق افتاده است که بهرغم اینکه 160 سال از انتشار اولین نشریه علمی در ایران میگذرد، هنوز در ابتدای راه هستیم و باید به رسانهای شدن علم نگاه جدی داشته باشیم.
وی افزود: برای اینکه علم در زندگی روزمره رسوخ کند باید به فرهنگ تبدیل شده و کاربرد پیدا کند. این امر بدون همراهی رسانهها محقق نمیشود.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: نیازمند تغییر نگرش در حوزه رسانه، تولید علم و سیاستگذاری کلان هستیم. متأسفانه در سیاستگذاری کلان به رسانه بهعنوان مداخلهگر نگاه میشود، درصورتیکه اینگونه نیست و باید مدیران راه همزیستی با رسانهها را یاد بگیرند. امروز مدیران باید بهجای نفی رسانهها، بهپیوست رسانهای در حوزه کاری خود بیندیشند چراکه زندگی بدون رسانه غیرممکن است.
فرقانی اضافه کرد: هر چه که بخواهیم خودمان را از رسانه دور نگه داریم باز هم گذرمان به رسانه میافتد.
وی تصریح کرد: امروزه در حوزه علم تحولات جدی در دنیا درحال وقوع است ولی بزرگترین تحولات علمی وقتی اتفاق افتادند که رسانهای شدند. امروز در علم ارتباطات، شاخهای بهنام ارتباطات علم و روزنامهنگاری علم داریم. برای دستیابی به این نگاه باید رسانهها مجهز به نگاه علمی شوند.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: متأسفانه در رسانهها از نظر داشتن روزنامهنگاران علمی با کمبود مواجه هستیم. برای بازتاب دادن دستاوردهای علمی پژوهشی و تولید محتوا در زمینههای علمی، کمبود داریم.
فرقانی بیان کرد: متخصصانی که بتوانند جایگاه علم را بشناسند و به رویدادها ساختار رسانهای بدهند، در کشور ما کم هستند. باید دستاوردهای علمی، مخاطبپسند شده و با زبانی قابل فهم برای مردم بیان شود.
وی تأکید کرد: امروز برنامههای علمی، مخاطبان بسیاری دارند چرا که این برنامهها با بهره گرفتن از جذابیتهای بصری توانستهاند مخاطبان خود را جذب کنند. برای محقق شدن این نوع تولیدات جامعه علمی باید به این موضوع بیندیشد که چگونه میتواند دستاوردهایش را رسانهای کند که نه به دستاوردها خدشهای وارد شود و نه مخاطب از دیدن و شنیدن آن خسته شود.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: شاید لازم باشد رسانهها از ابتدای برنامههای علمی در تیمهای تحقیقاتی حضور داشته باشند و از ابتدا در جریان امور قرار بگیرند و در انتها بتوانند محتوایی را تولید کنند.
فرقانی ادامه داد: باید از منظر رسانهای به رویدادهای علمی نگاه کنیم و ارزشهای خبری را در رویدادهای پژوهشی بگنجانیم. وی تأکید کرد که جامعه علمی و پژوهشی اگر میخواهد علم را به فرهنگ تبدیل کند، باید نگرش سنتی به علم را تغییر دهد و سبک زندگی را اصلاح کند. محقق شدن این امر جز با رسانهای شدن دستاوردهای علمی میسر نمیشود.
وی افزود: در اتاقهای دربسته نمیتوان جامعه را از ضرورتهای توسعه آگاه کرد. ما اکنون یک جامعه درحالتوسعه هستیم و برای دستیابی به توسعه باید توسعۀ علمی را در دستور کار قرار دهیم. برای توسعه علمی، پژوهشگران باید نگرش علمی را با شناخت رسانهای همراه کنند.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی همچنین از آگاه نبودن روزنامهنگاران حوزه علم از موضوعات علمی انتقاد کرد و گفت: در بسیاری از کشورها انجمن روزنامهنگاران علم داریم. امیدوارم با راهاندازی روزنامهنگاری علم در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علامه طباطبایی اندکی از کمبودها را جبران کنیم.
فرقانی بیان کرد: باید به سمتی برویم که علم و دستاوردهای علمی برای مردم مهم باشد یعنی باید با زندگیشان ارتباط ناگسستنی پیدا کند. در این زمینه باز هم تأکید میکنم که به رسانهای شدن علم نیازمندیم. برای رسیدن به این هدف، دولت، دانشگاهها، جامعه علمی و مردم باید تلاش کنند.
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/