ردپای شاخصهای وزارت علوم در ورود به منطق اقتصادی کمرنگ است
ابراهیم صالحی عمران رئیس انجمن آموزش عالی ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره عملکرد یکساله پیشرفت علمی کشور بر مبنای شعار سال ۱۴۰۱ بر مبنای تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین گفت: نسل اول دانشگاهها بر مبنای آموزش، نسل دوم بر مبنای فعالیتهای پژوهشی و تولید علم و مقالات است.
وی افزود: سیاست مهم وزارت علوم و دانشگاهها هنوز روی نسل دوم یعنی نوشتن مقالات ISI مانور میدهد و هنوز به مراتب اقتصادی توجهی ندارد، یعنی منطق اقتصادی در دانشگاهها جا نیفتاده است و آموزش عالی به دنبال تولید مقالات است.
صالحی عمران با بیان اینکه کشور باید قدم بلندتری نسبت به نوشتن مقالات بردارد و از آن جلو بزند؛ تاکید کرد: علم باید نافع و اثرگذار باشد تا در عرصههای مختلف اقتصاد و تولید نقش موثری ایفا کند یعنی اقتصاد آموزش باید به معنای واقعی در تولید کالای عرصههای تجارت و آثار خارجی آموزش خود را نشان دهد.
رئیس انجمن آموزش عالی ایران با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاهها باید تقویت یابد تاکید کرد: اقتصاد آموزش عالی ایران باید با شاخصهای عرصه تولید، اشتغال، فناوریهای جدید هماهنگ باشد، البته برخی دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان در این زمینه رشد کرده اند و گامهایی برداشته اند، ولی در سیاستهای کلان و آئین نامههای ارتقا و ضوابط درون دانشگاهی و برنامه توسعهای دانشگاهها ردپای شاخصهای ورود به منطق اقتصادی، تولید و دانش بنیانها کمرنگ است.
صالحی عمران بیان کرد: مشاهده در عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علوم انسانی، تجربی، صنعت، دانشگاههای فنی مهندسی، کشاورزی، گروههای عمده مهندسی و ... نشان میدهد که در زمینه تولید آثار خارجی علمی هنوز پیشرفت نکرده اند و تحرکهای لازم را ندارند و در برنامه استراتژیک باید دیده شوند؛ چرا که دانشگاههای نسل سوم در برنامههای استراتژیک و اجرا مطرح است و باید به آن توجه ویژهای کرد.
انتهای پیام/