فیلم مستند وقتی با هنر القا شود، شاهکار میشود
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، شامگاه شنبه برنامه کیوسک با اجرای احسان عبدیپور در آستانه اختتامیه جشنواره سینما حقیقت میزبان دو تن از فعالان این عرصه بود. حامد شکیبانیا مستندساز و عضو هیأت انتخاب این جشنواره و وحید چاووش کارگردان مستند خاطرات خبرنگار جنگ مقابل دوربین این برنامه نشستند.
وحید چاووش کارگردان مستند خاطرات خبرنگار جنگ از نحوه برگزاری این جشنواره تشکر کرد و گفت: این جشنواره به نوعی خاصترین جشنواره سینمایی کشور است. در جشنواره سینما حقیقت مردم به دنبال عکس گرفتن با سلبریتیها نیستند.
حامد شکیبانیا ادامه داد: صنعت سینمای سرگرمی در دنیا به نسبت سینما مستند گردش مالی بیشتری دارد، اما اگر بخواهیم میزبان مخاطبهای این دو سینما را تخمین بزنیم نمیتوانیم بگوییم کدام بیشتر است.
عضو هیأت انتخاب جشنواره سینما حقیقت توضیح داد: در بین آثار راه یافته در این جشنواره شاید یک یا دو فیلم وجود داشت که توانسته بود نظرم را از لحاظ تکنیکی و موضوعی جلب کند. به جز این دو مستند درباره دیگر آثار باید بگویم که دوره قبل کارهای بهتری وجود داشته است. یکی از علتهای آن شاید زمانبندی است که برای فیلمها ایجاد شده است که فیلمها را به چند دسته بلند، نیمه بلند و کوتاه تقسیمبندی کردهاند. بسیاری از فیلمسازان نتوانستند خودشان را با این زمانبندی تطبیق دهند. البته این تغییر اثرش را در سال آینده خواهد گذاشت، مستندسازانی که میخواهند اثرشان در بخش مستند اکران راه پیدا کند باید به این زمانبندی توجه کند.
وی ادامه داد: یک فیلم مستند قبل از آنکه یک فیلم و هنر باشد، یک پژوهشگاه و اعلام نظر راجع به یک ماجرایی است و وقتی با هنر القا میشود ، به یک شاهکار تبدیل میشود.
چاووش در ادامه برنامه با تأکید بر اینکه چند سالی است فیلمهایم را خودم به دفتر جشنواره ارسال نمیکنم، توضیح داد: من درباره انتخابهای هیأت انتخاب در تمام جشنوارهها حرف دارم. فیلم مستند روزنامه نیست. با چشمان خود دیدهام که هیأت داوری درباره آثار سلیقه ای عمل می کنند.
شکیبانیا ادامه داد: در این بحث باید بگوییم ما با یک مسئله انسانی روبهرو هستیم و نمیتوانیم مانند ریاضی برای آن فرمولی داشته باشیم. در داوری و انتخاب آثار یک طیف وسیعی وجود دارد.
چاووش با بیان این موضوع که کشور دچار سیاستزدگی شده است، گفت: هر جناح سیاسی که بالا میآید، آثاری که در جناح سیاسی مقابل ساخته میشوند را میزنند.
در ادامه برنامه سامره رضایی بازیگر و فیلمساز روی خط آمد تا درباره نقد خود بر دو فیلمی که درباره زندگی مهاجرین افغان ساخته شده بود، توضیح دهد: دو فیلم راه یافته به جشنواره که زندگی مهاجرین افغان را به تصویر کشیده بودند اصلاً تصور درستی از آنها نشان ندادند. به خصوص فیلم «خاتمه» که خانوادهای را به تصویر کشیده است که درگیر برخی مشکلات روحی هستند و در این فیلم بارها شاهد حرفهای بی پرده برادر به دختر خانواده بودهایم. در این فیلم طوری تعمیم داده می شود که انگار تمام خانوادههای مهاجرین افغان دچار این مشکل بودهاند. با توجه به شرایط جامعه ساختن فیلمهایی این چنینی باعث میشود تا جو بدی برای مهاجرین افغان به وجود بیاید. در فیلم آقای کیارستمی نیز دوربین یک نگاه بالا به پایین داشت که برای مخاطب پوشیده نبود.
کیوسک برنامهای تحلیلی است که اتفاقات روز حوزه فرهنگ و هنر را بررسی میکند و شنبهها پس از خبر شبانگاهی از شبکه سه سیما پخش میشود.
انتهای پیام/4072/4060/
انتهای پیام/