دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نامور مطلق در گفتگو با آنا:

تأسیس کرسی نظریه‌پردازی هنرهای اسلامی ایرانی در دانشگاه فرشچیان

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان از تأسیس کرسی نظریه‌پردازی هنرهای اسلامی ایرانی در این دانشگاه خبر داد.
کد خبر : 344584
636225934590310519_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، دو ماه پیش و در آخرین روز مهرماه 1397 بود که افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان توسط دانشگاه آزاد اسلامی، باعث دلگرمی و خرسندی هنرمندان این حوزه و علاقه‌مندان به هنرهای سنتی شد. فعالیت آموزشی دانشگاه استاد فرشچیان هنوز به مرحله جذب دانشجو نرسیده است؛ با این حال متولیان و مدیران این دانشگاه در این مدت فعالیت‌هایی را در زمینه تدوین نظام‌نامه درسی، جذب استادان و برنامه‌ریزی آموزشی و اداری داشته‌اند. 


بهمن نامور مطلق در گفتگو با خبرنگار آنا، آخرین اخبار و فعالیت‌های مرتبط با این دانشگاه را بیان کرد. وی با اعلام این که در این مدت بیشتر پیگیر فعالیت‌های عمرانی و تأمین ملزومات سخت‌افزاری بوده‌ایم، گفت: خدا را شکر کارها به‌خوبی پیش می‌رود و امیدواریم سرعت بیشتری پیدا کرده و کارهای عمرانی و سخت‌افزاری تمام شود یا حداقل به مرحله‌ای برسد که بتوانیم فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را آغاز کنیم.



حمایت از نظریه‌پردازی هنرهای اسلامی ایرانی در دانشگاه استاد فرشچیان


سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان اظهار کرد: با مکاتباتی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم، توانستیم موافقت این شورا برای تأسیس کرسی «حمایت از نظریه‌پردازی هنرهای اسلامی ایرانی» را بگیریم. به این ترتیب می‌توانیم برنامه‌های مرتبط با نظریه‌پردازی در عرصه هنرهای اسلامی ایرانی را در دانشگاه استاد فرشچیان برگزار کرده و در یک فرایند برنامه‌ریزی شده، دانشگاه فرشچیان را به کانون تفکر و نظریه‌پردازی در عرصه هنر تبدیل کنیم.


دانشگاه استاد فرشچیان


نامور مطلق افزود: دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی این آمادگی را دارد که میزبان آن دسته از هنرمندان، پژوهشگران و نظریه‌پردازان داخلی و خارجی باشد که در حوزه هنرهای سنتی، نظریه‌های تازه‌ای داشته و قصد ارائه و دفاع از نظریه خود را دارند. این ایده‌ها توسط «شورای ارزشیابی نظریه» بررسی شده و در صورت تأیید به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد. این حرکت، اقدام بسیار مهمی است چرا که دانشگاه‌های زیادی به دنبال گرفتن این کرسی بودند که خوشبختانه دانشگاه فرشچیان توانست این کرسی‌ را از آن خود کند. این یک امتیاز و البته مسئولیتی بزرگ است و ما برنامه‌ریزی مفصلی برای این بخش داریم.



استقبال انجمن‌های هنری از دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی


سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان عنوان کرد: تعداد زیادی از اتحادیه‌ها و انجمن‌های هنری و صنایع‌دستی از تأسیس دانشگاه استاد فرشچیان استقبال کرده‌اند. اخیراً به نمایندگی از دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی در نمایشگاه هنرهای سنتی اصفهان حضور پیدا کردم. در حاشیه این برنامه، اتحادیه صنایع دستی اصفهان به صورت رسمی از دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی دعوت کرد تا اولین شعبه این دانشگاه را در اصفهان ایجاد کنیم. آنها همچنین آمادگی کامل هنرمندان، اتحادیه‌ها و تشکل‌های هنری را برای همکاری با این دانشگاه اعلام کردند که واقعاً مایه دلگرمی بود. مشابه این درخواست را پس از اصفهان، از تبریز و سمنان نیز داشتیم؛ البته به دوستان اعلام کردیم که پاسخ به این درخواست‌ها منوط به آغاز رسمی فعالیت‌های آموزشی در دانشگاه فرشچیان است تا بتوانیم بر پایه این تجربه، شعبات دیگر را با توجه به ظرفیت‌ها و تخصص‌های موجود در شهرهای دیگر ایجاد کنیم.


خلاقیت‌های فاخر در دانشگاه استاد فرشچیان


سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان ادامه داد: علاوه بر این، به موازات تدوین اسناد بالادستی و نظام‌نامه‌های تدریس با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی «طرح خلاقیت‌های فاخر» را هم کلید زده‌ایم. دانشگاه استاد فرشچیان یک دانشگاه خلق‌محور و مؤلف‌محور است و بیشتر به دنبال ارائه نظامی مدوّن است که بتواند آثار مناسبی را ارائه کند. در قالب این طرح، قرار است چندین اثر به یاد ماندنی در رشته‌های مختلف هنرهای سنتی توسط هنرمندان خبره خلق شود؛ خوشبختانه با موافقت و حمایت دکتر محمدمهدی طهرانچی به‌زودی این طرح آغاز خواهد شد.


موزه‌ای در دل دانشگاه


نامور مطلق به پیشنهاد راه‌اندازی «موزه هنرهای سنتی فاخر» اشاره کرد که قرار است توسط دانشگاه استاد فرشچیان راه‌اندازی و اداره شود.


وی در این باره گفت: این پیشنهاد به رئیس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی داده شده است تا آثاری که توسط استادان و هنرجویان این دانشگاه تولید می‌شود را در آن موزه به نمایش بگذاریم. آقای دکتر طهرانچی موافقت ضمنی خود را با اصل این قضیه اعلام کرده‌اند و به دنبال تأمین فضای آن هستیم. البته با توجه به این که این مجموعه قرار است موزه باشد، لازم است با سازمان میراث فرهنگی هم هماهنگی‌هایی داشته باشیم.


اولین جلسه شورای سیاست گذاری دانشگاه استاد فرشچیان


جذب دانشجو از مهرماه 1398


وی در خصوص زمان آغاز به کار رسمی دانشگاه فرشچیان نیز گفت: همان‌طور که اشاره کردم، جلسات تدوین نظام‌نامه آموزشی دانشگاه استاد فرشچیان در حال برگزاری است و جذب دانشجو و استاد منوط به تصویب این نظام‌نامه‌هاست. البته رایزنی‌ها با استادان سرشناس حوزه‌های مختلف هنرهای سنتی را هم آغاز کرده‌ایم، امّا آن چه مشخص است جذب دانشجو برای دانشگاه به مهرماه سال 1398 موکول خواهد شد و جزئیات و شرایط آن را نیز به‌ زودی اعلام خواهیم کرد.


انتهای پیام/4072/4104/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
۰
امیدواریم زودتر کلاس های این دانشگاه آغاز شود
علی
Hong Kong
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
۰
یعنی همه اینایی که میخوان درس بدهند بازنشسته هستند؟؟؟ و همه جمع میشوند اینجا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸
۰
خود استاد فرشچیان چرا تشریف نمی آورند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸
۰
از هنرمند برجسته آقای آیدین آغداشلو هم استفاده کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
۰
استاد فرشچیان ذخیره فرهنگ و هنر ایران است
رحیمیان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
۰
شهریه اش چقدر است؟
هلدینگ شایسته